خبر فوری

حداد عادل: بعید نیست دشمن در شرایط فعلی کشور به فکر سوءاستفاده از یک رسانه یا چند روزنامه نگار باشد

هرمزبان:نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی گفت: شرایط امروز کشور و طمع دشمنان برای نفوذ باعث می شود که خبر دستگیری این روزها محال نباشد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،لامعلی حداد عادل نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در اختتامیه بیست و یکمین نمایشگاه مطبوعات ضمن گرامیداشت ایام اربعین حسینی گفت: در سه سال اخیر فرهنگستان زبان و ادبیات فارسی با وزارت فرهنگ ارشاد همکاری‌هایی را در خصوص زبان مطبوعات آغاز کرده است.

حداد عادل با بیان اینکه زبان فارسی به همه ما، آینده ،امروز و گذشته ما تعلق دارد، تصریح کرد: مشخص است در جایگاه رسانه و ارتباط رسانه با زبان چیست، ابزار رسانه به ویژه مطبوعات زبان است و اگر رابطه رسانه با زبان قطع شود، رسانه‌ای وجود نخواهد داشت.

این نماینده مجلس شورای اسلامی خاطرنشان کرد: میان اقشار و حرفه‌‌های مختلف هیچ حرفه‌ای به اندازه مطبوعات از زبان استفاده نمی کند و هیچ حرفه‌ای به اندازه مطبوعات نسبت به زبان مسئولیت ندارد.

حداد عادل با بیان اینکه یکی از راهکارهای تقویت زبان، آسیب‌زدایی و طراوت‌بخشی به زبان، توجه به زبان در رسانه است خاطرنشان کرد: همان گونه که در صنعت و اقتصاد مرحله تولید و توزیع داریم که اهمیت توزیع از تولید کمتر نیست، فرهنگستان هم به عنوان دستگاه تولید واژگان،‌ به رسانه‌ها اهمیت می‌دهد و اهمیت فرهنگستان به زبان به دلیل کارکرد رسانه است، اگر رسانه‌ها با فرهنگستان و سایر مراکز همکاری نکنند مانند یک موسسه تولید اقتصادی است که تولیداتش در خودش انباشته می‌شود اما در سطح جامعه توزیع  نمی‌شود بنابراین رابطه فرهنگستان با رسانه‌ها بنیادین است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی ادامه داد: انتظار ما از رسانه‌ها آن است که به رعایت قواعد درست‌نویسی بپردازند،‌ برخی روزنامه‌ها که با واژگان جدید و مطالب جدیدی مانند حوزه رایانه سر و کار دارند، از واژگان خارجی با خط خارجی استفاده می‌کنند که این خلاف قانون و قاعده زبان فارسی است. بنابراین باید به رعایت خط زبان فارسی و دستور زبان فارسی بپردازیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنان خود تصریح کرد: من به نمایندگی از فرهنگستان زبان و ادب فارسی اعلام آمادگی می‌کنم که همکاری را با مطبوعات و رسانه‌ها داشته باشیم و آمادگی داریم که دوره‌های مناسب آموزش و نگارش، ویرایش، آموزش با رسم‌الخط و واژگان را برگزار کنیم.

وی رسانه را یک نماد و شاخص و به عنوان نبضی در جامعه خواند و تصریح کرد: این نبض می‌تواند نشانه سلامت و یا بیماری جامعه باشد بنابراین موضوع مطبوعات امری است که شاخصه آرمان و ارزش‌ها در جامعه است و به اعتقاد من وضع رسانه‌ها و در هر جامعه و کشوری حکایت و شاخصی برای نشان دادن درجه آزادی در جامعه است که این جزو اهداف اولیه و اصلی انقلاب اسلامی و جلوه این آزادی در مطبوعات است.

حداد عادل با بیان اینکه وضع مطبوعات و رسانه نشانه و آیینه توجه به عقلانیت است خاطرنشان کرد: مطبوعات در جامعه نشان‌دهنده تفکر، اندیشه، استدلال، خردمندی، اخلاق، انصاف و ارزش‌ها هستند و پرسشی که در اینجا مطرح می‌شود آن است که آیا ما به عنوان روزنامه‌نگار و یا یک مدیر روزنامه تا چه اندازه به حفظ حرمت اشخاص در رسانه‌ها پرداختیم و تا چه اندازه به شایعات توجه می‌کنیم و تا چه اندازه عفت زبان و قلم را رعایت می‌کنیم.

وی ادامه داد: رسانه شاخصی برای قانونمداری است چراکه آزادی بدون قانونمداری مفید نخواهد بود و آزادی و قانونمداری دو روی یک سکه هستند.

این نماینده مجلس شورای اسلامی رسانه‌ها را شاخص گفتمان رایج در جامعه دانست و خاطرنشان کرد: از بررسی طیف مطبوعات می‌توان ارزیابی را از گفتمان‌های رایج در جامعه داشته باشیم که چه گفتمانی مطرح است و با دیدگاه‌های جریانات احزاب آشنا شویم که می‌توانیم حدس بزنیم که جامعه به سوی آینده‌ای در حال حرکت است.

حداد عادل بیان داشت: از وضع مطبوعات می‌توان تفاوت سطح شهرستان‌ها را با مرکز بررسی کنیم، یکی از مشکلات قبل از انقلاب تفاوت سیاسی و فرهنگی فاحش بین تهران و مراکز استان‌ها و شهرستان‌ها بود که در خیلی از شهرستان‌ها در پیش از انقلاب کتاب‌فروشی پیدا نمی‌شد و درشهر بزرگی مثل مشهد سال‌ها بعد از انقلاب چاپخانه متناسب با جمعیت شهر مشهد نداشتیم.

وی ادامه داد: وقتی روزنامه‌های استانی پرقوت داشته باشیم،‌ این امر حکایت از آن دارد که ملت ایران رشدی را به طور متناسب و متوازن در سطح کشور طی می‌کند و این می‌تواند مفید باشد.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در ادامه سخنانش خاطرنشان کرد: در ایام نمایشگاه یکی از خبرهایی که پخش شد دستگیری تنی چند از روزنامه‌نگاران بود که در بیان علل آن گفته شد خارجی در آنها طمع بسته و برنامه‌ای را برای آنان داشته است.

وی ادامه داد: این ممکن است برای برخی سوال ایجاد کند و برخی انتقاد کنند و طبیعی است که هیچ کس دوست ندارد که کسی دستگیر، متهم یا زندانی شود و من نیز از نفس این اتفاق استقبال نمی‌کنم و خوشحال نیستم اما شرایط کشور، انقلاب و منطقه و جایگاه ایران در دفاع از حق‌طلبی و مردم مظلوم در مخالفت با سیاست‌های سلطه‌گرایانه رژیم صهیونیستی و پشتیبانان آنان در منطقه است.

حداد عادل خاطرنشان کرد:مواضعی که جمهوری اسلامی ایران در استقلال و دفاع از مردم دارد، به ایران وضعیت خاص بخشیده است که دشمنان از این امر راضی نیستند برای این فکر دارند، توطئه می‌کنند و بعید نیست که آنان به فکر سوءاستفاده از یک یا چند رسانه و برخی از روزنامه‌نگاران باشند.

وی ادامه داد: نفس این مطلب مسئله عجیبی نیست و امری نیست که بگوییم محال است، امثال ما یادمان است که این اتفاق قبل از 28 مرداد نیز افتاده و کسانی که با تاریخ ایران آشنا هستند می‌توانند مستند ببینند که هر وقت می‌خواستند کاری انجام دهند،‌ به سراغ روزنامه‌نگاران می‌رفتند.

حداد عادل خاطرنشان کرد: اینکه چه اتفاقی افتاده است و چه کسی مصداق آن است، طبیعی است ما نمی‌توانیم اظهارنظر کنیم بلکه باید از قوه قضاییه بخواهیم منصفانه، هوشمندانه و دقیق به این امر رسیدگی کند و اگر واقعا این اتهامات مستند است، مطابق قانون رسیدگی کند در غیر این صورت از افراد رفع اتهام شود، آنچنان که در هر جامعه منطقی چنین است.

وی در بخش پایانی سخنان خود خاطرنشان کرد: من شنیدم برخی مطبوعات درا ین نمایشگاه شرکت نکردند و من از آقای انتظامی میخواهم که با دوستانی که در نمایشگاه شرکت نکردند صحبت کنند و دلایل آنها را بشنوند.

وی ادامه داد: من پیشنهاد می‌کنم حتی مناظره‌ای را برگزار کرد و نماینده‌ای از آنان بیاید و گلایه‌ها را به معاونت مطبوعاتی وزارت ارشاد انتقال دهد و این به اطلاع مردم برسد و مردم در این باره داوری می‌کنند. اگر دیدند اشکالی وجود دارد مردم نظر می‌دهند، اگر حرف حقی است وزارت ارشاد در سال بعد این امر را ترتیب اثر دهد و اگر غیر از این باشد روشن می‌شود.

انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس
(لینک)
کد خبر: 394975

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید