خبر فوری

کشاورزان با تشکیل تعاونی ها؛ نبض بازار عرضه و فروش محصولات کشاورزی را در دست بگیرند

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از جمعه ایرنا’ محمود حجتی در دیدار با شماری از تولید کنندگان بخش کشاورزی در شهرستان رودان بر ضرورت ایجاد و توانمند سازی تعاونی ها برای مدیریت امور تولید و عرضه محصولات کشاورزی، داشتن اقتصاد پویا و اشتغال پایدار در منطقه تاکید کرد.
وی بازاریابی، تولید و عرضه محصول با کیفیت متناسب با نیاز بازار و کاهش فاصله تولید تا بازار مصرف را از عوامل موثر در قیمت محصولات کشاورزی بویژه در بخش سبزی و صیفی دانست و اظهار داشت: کشاورزان در زمان کشت و تولید محصول باید به این عوامل مهم و کلیدی توجه نمایند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه تولیدِ بدون بازار؛ خانه خرابی است؛ خاطر نشان کرد: جهاد کشاورزی یک وزارتخانه تولیدی است اما تولید بدون بازار عملا به منزله خانه خرابی و هدر رفت سرمایه هاست.
حجتی ادامه داد: بمنظور جلوگیری از هدر رفت سرمایه ها باید با تشکیل تعاونی ها؛ فاصله تولید تا بازار مصرف را به حداقل رساند و برای منطقه سودآوری کرد.
وی افزود: کشاورزان نباید انتظار داشته باشند که دولت در زمینه خرید و فروش محصولات کشاورزی (سبزی و صیفی) ورود پیدا کند و اگر قرار است دولت به این امر ورود کند باید از طریق نهادسازی که توسط تعاونی تولیدکنندگان انجام می شود؛ صورت گیرد.
وی یاد آور شد: وزارت جهاد کشاورزی برای حمایت از کشاورزان در این بخش با همکاری سازمان تعاون روستایی و میادین عرضه میوه و تره بار؛ غرفه هایی را برای عرضه محصولات تولیدی تولیدکنندگان پیش بینی کرده تا تولیدکنندگان محصولات خود را بصورت مستقیم به بازار عرضه کنند.
وزیر جهاد کشاورزی با بیان اینکه دولت امکان خرید هر محصولی را ندارد؛ خرید تضمینی محصولات کشاورزی توسط دولت را هدر رفت زحمت کشاورزان، از بین بردن برکت و نعمت خداوندی و تحمیل بار سنگینی بر دوش دولت دانست.
حجتی اظهار داشت: باید با پشتیبانی، حمایت، نظارت، آموزش و مشاوره به کشاورزان توسط متولیان امر؛ تعاونی های توانمند، کارآمد و پویا ایجاد شود تا محصولات تولیدی با قیمت مناسب به بازار عرضه و تقاضا؛ عرضه شود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود تغییر فرهنگ و نگرش مردم نسبت به صادرات را از اقدامات مهم و ضروری برشمرد و بیان کرد: هر زمان که صحبت از واردات و خروج ارز از کشور به میان می آید با اقبال مواجه می شود اما زمانی که قرار است محصول تولیدی تولیدکنندگان در بخش کشاورزی صادر شود و برای کشور ارزآوری شود؛ افراد توانایی حضور در میدان را ندارند.
وی با بیان اینکه حوزه صادرات در بخش ساختار با مشکلاتی مواجه است؛ ایجاد، بهبود و اصلاح ساختارهای حوزه صادرات را یکی از اولویت های مهم دولت تدبیر و امید دانست.
حجتی از اختصاص بخشی از منابع داخلی بانک کشاورزی به اجرای طرح‌های گلخانه‌ای خبر داد و گفت: در زمینه ارائه تسهیلات کشت گلخانه ای به متقاضیان و کارآفرینان محدودیتی وجود ندارد.
وی خاطر نشان کرد: منابعی که توسط صندوق توسعه ملی در اختیار وزارت جهاد کشاورزی قرار می گیرد؛ نیز به دو طرح اقتصاد مقاومتی شامل طرح توسعه کشت گلخانه ها و طرح پرورش ماهی در قفس اختصاص یافته است.
حجتی با بیان اینکه منابع اعتباری مورد نیاز برای اجرای این دو طرح از خط اعتباری با سود حداکثر ١٥ درصد است؛ اظهار امیدواری کرد: بانک کشاورزی بتواند پاسخگوی متقاضیان و کارآفرینان در این بخش باشد و منابع و خطوط اعتباری این طرح ها با مشکل و محدودیتی مواجه نشود.
مجتمع گلخانه ای بهار پردیس رودان شامل 117 هزار مترمربع گلخانه، سردخانه یک هزار و 200 تنی و سه هزار مترمربع انبار، سوله بسته بندی و ساختمان اداری و کارگری با سرمایه گذاری 175 میلیارد ریال اعتبار از سوی بخش خصوصی احداث و برای 170 نفر از اهالی منطقه بطور مستقیم شغل ایجاد کرده است.
7196 /6048
خبرنگار: طیبه رحیمی ** انتشار دهنده : خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید