خبر فوری

پوتین:تا وقتی سوریه بخواهد به عملیات ادامه می‌دهیم

هرمزبان:رئیس‌جمهور روسیه می‌گوید این کشور تا زمانی که ارتش سوریه به حمایت هوایی نیاز داشته باشد، به عملیات هوایی در این کشور ادامه می‌دهد و پیش‌بینی‌های لازم را هم برای تأمین هزینه‌های عملیات انجام داده است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه روز جمعه گفت این کشور تا زمانی که ارتش سوریه به حمایت هوایی نیاز داشته باشد، به عملیات در سوریه ادامه خواهد داد.

وی در مصاحبه مشترک با خبرگزاری اینترفکس روسیه و آناتولی ترکیه، گفت مسکو تمام امکانات مالی و نظامی لازم برای مقابله با تروریسم را در اختیار دارد و از این امکانات در عملیات در سوریه استفاده می‌کند.

رئیس‌جمهور روسیه به همکاری احتمالی با آمریکا هم اشاره کرد و گفت با وجود آنکه عملیات آمریکا در سوریه خلاف قوانین بین‌المللی است، اما مسکو آمادگی دارد در نبرد با داعش با واشنگتن تبادل اطلاعات داشته باشد.

او در مورد واکنش منفی کشورهای غربی به آغاز عملیات روسیه در سوریه و اینکه آیا این واکنش می‌تواند موجب توقف عملیات شود، گفت: «ما به فاصله‌ای معقول، آغاز عملیات خود را به سران ایالات متحده و ناتو اطلاع داده بودیم. ما حتی با در نظر گرفتن اختلاف نظر بنیادینی که بین روسیه و ایالات متحده در مورد بحران سوریه وجود دارد، امیدوار بودیم که دستکم هماهنگی نزدیکی در زمینه نظامی و کارشناسی با ائتلاف تحت رهبری ایالات متحده علیه داعش شکل بگیرد.»

پوتین افزود: «با این حال، واکنش ایالات متحده و شرکای اروپایی ما کاملا محدود بود، آن هم با وجود اینکه کاملا روشن است که داعش و گروه‌های تروریستی مشابه آن که در سوریه حاضر هستند، تهدیدی مشترک برای کشورهای ما هستند.»

وی با بیان اینکه هماهنگی روسیه و آمریکا اکنون تنها در سطح امضای تفاهمنامه جلوگیری از برخوردهای ناخواسته محدود مانده، دلیل آن را انفعال واشنگتن دانسته و گفت: «ایالات متحده حتی به طرح ما برای امضای توافقنامه‌ای خاص برای نجات خدمه هواپیما هم پاسخ مثبت ندادند، در حالی که وقتی عملیات آمریکا در افغانستان آغاز شد، ما فورا به چنین درخواستی پاسخ مثبت دادیم.»

رئیس جمهور روسیه ادامه داد: «با وجود درخواست‌های مکرر ما از ایالات متحده برای دریافت اطلاعات جهت برنامه‌ریزی برای عملیات در سوریه، آن‌‌ها به این درخواست هم پاسخ نداده‌اند.»

پوتین افزود: «با این حال، ما همچنان آماده‌ایم تا در طول عملیات اگر اطلاعات قابل اتکایی در مورد محل گروه‌های تروریستی دریافت کردیم، از آن‌ها استفاده کنیم. ما با ارتش آزاد سوریه هم کار کرده‌ایم. نیروی هوایی روسیه چندین حمله را به اهدافی انجام داده که از سوی ارتش آزاد سوریه شناسایی شده بودند. ما مناطقی را که از سوی فرماندهان ارتش آزاد سوریه به عنوان مناطق تحت کنترل آن‌ها معرفی شده بود، (از حملات) مستثنا کرده‌ایم. همین امر موید این واقعیت است که ما معارضین به اصطلاح میانه رو یا غیرنظامیان را هدف قرار نمی‌دهیم.»

وی ادامه داد: «با وجود آنکه عملیات آمریکا در سوریه نقض قوانین بین‌المللی است، چراکه مجوز شورای امنیت سازمان ملل را نداشته و به درخواست دولت سوریه هم انجام نمی‌گیرد، اما ما آماده همکاری با واشنگتن هستیم.»

او مدت زمان عملیات روسیه را هم با نیاز ارتش سوریه وابسته دانست و گفت: «در مورد زمانبندی عملیات در سوریه، یک هدف مشخص برای نیروهای روسی تعیین شده، آن هم حمایت از عملیات تهاجمی ارتش سوریه علیه تروریست‌هاست. به همین جهت هم طول دوره ماندن نیروهای ما تنها به زمان تحقق این هدف بستگی دارد.»

وی در پاسخ به سوالی در مورد تبعات احتمالی عملیات روسیه هم گفت: «فعالیت ما در سوریه و همچنین تبعات احتمالی آن بارها به دقت مورد محاسبه قرار گرفته و تمام منابع لازم برای عملیات، چه مالی و چه تکنولوژیکی، از قبل تخصیص یافته است.»

کسی حق ندارد به جای مردم سوریه تصمیم بگیرد

رئیس‌جمهور روسیه در بخش دیگری از این مصاحبه طولانی، در پاسخ به سوالی در مورد نظر مسکو در مورد بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه، گفت: «از همان روز اول ما تأکید کردیم و هنوز هم تأکید داریم که مردم سوریه هستند که باید در مورد آینده خود تصمیم بگیرند. خوب است یادآور شویم که در نشست وین در روز 30 اکتبر هم وزرای خارجه 17 کشور و نمایندگان اتحادیه اروپا و سازمان ملل از این رویکرد حمایت کرده و آن را در بیانیه پایانی هم اعلام کردند.»

وی ادامه داد: «در مورد ایجاد نقشه راهی برای پایان دادن به درگیری‌ها در سوریه هم، باید گفت که این وظیفه ما نیست، بلکه مردم سوریه خودشان باید این نقشه راه را ایجاد کرده و تائید کنند. با این حال، ما نظراتی در مورد اینکه نیروهای خارجی چطور می‌توانند به سوری‌ها در شکست دادن داعش و پایان دادن به بحران کمک کنند، داریم. در حال حاضر دیپلماسی روسی برای پیشبرد این پیشنهادات فعال است.»

پوتین افزود: «این طرح‌ها البته بر اساس تعصب نیستند، بلکه طرف‌ها را به ادامه گفت‌وگوهای جدی تشویق می‌کنند. ماهیت سازنده این گفت‌وگوهاست که میزان موفقیت ما در عملی کردن این طرح‌ها برای شکست داعش و احیای سوریه به شکل کشوری متحد، کامل و سکولار و همچنین ایجاد شرایط زندگی امن برای همه سوری‌ها فارغ از قومیت، مذهب و علاوه بر این ایجاد چشم‌اندازی برای احیای اجتماعی و اقتصادی کشور را مشخص می‌کند. بگذارید یک بار دیگر تکرار کنم که تنها مردم سوریه، خودشان باید در مورد آینده و سران دولتشان تصمیم بگیرند.»

رئیس‌جمهور روسیه ادامه داد: «ما زمانی که از بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه در مسکو میزبانی کردیم، بر اساس همین منطق، یعنی منطق قوانین بین‌المللی، عمل کردیم. بیائید به این فکر کنیم که آیا این درست یا اخلاقی است که ما رهبر یک کشور دوست را به مسکو دعوت کنیم و از او بخواهیم که استعفا بدهد؟ سوریه یک کشور مستقل است و بشار اسد هم رئیس‌جمهور منتخب مردم این کشور است. خوب، آیا ما حقی داریم که چنین موضوعی را با وی مطرح کنیم؟ قطعا نداریم. تنها کسانی که خود را “استثنا” می‌دانند چنین رفتارهای بی‌شرمانه‌ای دارند و خواسته‌های خود را بر دیگران تحمیل می‌کنند.»

وی افزود: «اینکه نیروی هوایی ما دارد در سوریه عملیات انجام می‌دهد، به درخواست رسمی دولت سوریه است. بگذارید بار دیگر تکرار کنم که هدف اصلی عملیات ما، مبارزه با تروریسم است نه حمایت از رئیس‌جمهور اسد. آن‌ها (غرب) دائما تلاش می‌کنند که ما را به حمله به معارضین “میانه‌رو” متهم کنند، اما تا الان هیچ مدرکی در این باره ارائه نشده است. علاوه بر این، ما همین الان هم با این معارضین میانه‌رو از جمله ارتش آزاد سوریه همکاری داریم. نیروی هوایی روسیه به چند هدف تعیین شده از سوی ارتش آزاد سوریه حمله کرده است.»

پوتین در پایان گفت: «برای موثرتر کردن مبارزه با تروریسم، جامعه جهانی باید چارچوب مشترکی از کسانی که آن‌ها را تروریست می‌داند، ایجاد کند. بحث نام یک سازمان نیست، که بر اساس آن یک گروه می‌تواند کاملا بی‌گناه به نظر برسد، بلکه بحث این است که آیا این گروه از روش‌های تروریستی استفاده می‌کند یا نه. بنابراین باید یک لیست واحد از سازمان‌های تندرو تهیه کنیم. روسیه پیش از این پیشنهاد خود را در طول نشست وین ارائه کرده است.»

اظهارات آقای پوتین یک روز پیش از آن مطرح می‌شود که دور تازه مذاکرات سوریه در شهر وین اتریش برگزار شود. در دور قبلی این نشست که با حضور نمایندگان 17 کشور از جمله ایران برگزار شد، طرفین در مورد لزوم برقراری آتش بس در سوریه و آغاز روند سیاسی در این کشور توافق کردند.

گفته می‌شود تعریف گروه‌های تروریستی و همچنین سرنوشت بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه از موارد مورد اختلاف طرفین حاضر در این نشست بوده است.

ایران و روسیه بر خلاف کشورهای غربی و اعراب خلیج فارس که می‌گوید فرآیند سیاسی باید به کنار رفتن آقای اسد در زمانی مشخص منجر شود، می‌گویند این تصمیمی است که مردم سوریه باید در جریان یک انتخابات آزاد بگیرند و کسی حق ندارد بگوید که چه کسی باید در انتخابات کاندید شود.

انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس
(لینک)
کد خبر: 394974

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید