خبر فوری

مشقت های پخت یک قرص نان

آردی که داخل استان توزیع می شود کیفیت خوبی ندارد/ شرکت غله بر کیفیت گندم و آرد نظارت دارد
در ادامه این مطلب آمده است: «آقا چرا این نون سوخته؟ چرا خمیره؟» این چراها نمونه‌هایی از ده‌ها چرایی است که در نانوایی‌ها بین مشتری‌ها و کارکنان نانوایی رد و بدل می‌شود.کمتر شخصی را می‌توان یافت که پا به مغازه نانوایی گذاشته باشد و شاهد مطرح‌ شدن این سوال‌ها نبوده یا خودش آنها را از ‌آقای شاطر نپرسیده باشد.
دست‌هایی که در گرما و سرما، در کمبود آرد و گاز، با کاستی‌های دستمزد و با سختی کار نان را به من و شما می‌رسانند هیچ‌گاه خود را با کاری که قبول کرده‌اند و انجام می‌دهند غریبه ندانستند و نان درآوردن از تنور در صبح زود و پخت نان در صبح زود و شبهای سرد زمستان و روزهای داغ تابستان کاری بزرگ است. نانی که هر روز بر سفره میلیون‌ها ایرانی گذاشته می‌شود، حاصل کار، کارگرانی است که در سرما و گرما، در کنار تنور هر رنج و سختی را تحمل می‌کنند، آنان وظیفه انجام یکی از سخت‌ترین کارها را بر دوش دارند، اما آیا کسی پای درد دل آن‌ها می‌نشیند؟

** گشتی در شهر
کنار میز آهنی که نان ها را روی آن می چیند تپه کوچکی از سنگ است. سنگ هایی که قرار است کف تنور بنشینند و به خمیر نان بچسبند. صف طولانی تا اواسط پیاده رو حکایت از نانی باکیفیت دارد. نانی که به قول بعضی ها به زحمت خریدش می ارزد. نانی به قیمت 2000 تومان. البته اگر کنجد روی آن نباشد. همان چند تا دانه کنجد دویست تومان به قیمت اضافه می کند. اینجا یک نانوایی سنگکی است و بیشتر مورد توجه مردم است چون معتقدند نان سنگک سالم ترین نان است.
نان لواش هم جزو نان های پرطرفدار است آن هم به خاطر نرم بودنش و اینکه با خیلی از غذاهای ایرانی جور درمی آید، وقتی لقمه می گیری یا سمبوسه با آن درست می کنی حسابی لذیذ می شود. یکی از مشتری های یک نانوایی لواش پز مرکز شهر که چند تا نان هم روی دست گرفته و تازه دارد از نانوایی برمی گردد از نان ها تعریف می کند و می گوید: از وقتی که دستگاهایش را عوض کرده کیفیت نانش خیلی بهتر شده است. قبلاً نانش مثل کش بود و کش می آمد. نمی شد جوید، بماند که دورش هم خمیر بود و فقط وسط نان می ماند و خلاصه خیلی حیف و میل می شد. اما حالا نانش حرف ندارد خیلی بهتر از سابق می پزد. اما اگر این نانوایی هم که تنها نانوایی دولتی این محله است آزاد پز شود شاید ما هم به نان شب مان محتاج شویم.
وقتی بحث کیفیت نان به میان می آید نظرات متفاوت می شود. بعضی از مشتری ها می گویند نان لواش چه دولتی چه آزادش اصلاً کیفیت ندارد. بعضی ها می گویند تا چند سال پیش تافتون خوب بود اما حالا باید بگردی تافتونی خوب پیدا کنی اما نظر اکثر مشتری ها نسبت به سنگک مساعد است. هرچند سنگک هم حالا خوب و بد دارد.
یکی از مشتری ها می گوید: انصافاً این نانوایی نان خوب دست مردم می دهد اما آن طرف خیابان چند کوچه بالاتر هم سنگک هست که فقط داغ داغش را می شود خورد. به محض اینکه نان سرد شد، مثل لاستیک سفت می شود.
انصاف نیست برکت خدا را این طور دست مشتری بدهند.

** نان شمال شهری ها و جنوب شهری ها
مشتری ها یا از قیمت می نالند یا از کیفیت آن یعنی آنهایی که قیمت نان هم مثل قیمت هیچ چیز دیگری برای شان اهمیتی ندارد لااقل از کیفیتش راضی نیستند.
جالب اینکه مشتری یکی از نانوایی های شمال از کیفیت خوب نانوایی های جنوب شهر می گوید : چرا باید شمال شهری ها از خیلی امکانات جنوب شهر بی بهره باشند مگر فرق ما با آنها چه است؟ از او می پرسم چه فرقی وجود دارد؟ می گوید: نمی دانم ولی کیفیت آن بهتراست با اینکه ما هم همان قیمت را برای نان پرداخت می کنیم ولی وضع نانوایی های شمال شهر بدتر است حتی این را در بهداشت این نانوایی ها هم می توانید مشاهده کنید.

** خبری از بیمه نیست
حدود 20 دقیقه‌ای است که در نانوایی سنگک جنوب شهر با مشتری‌ها در حال حرف‌زدن هستیم برای همین آقای شاطر از حضورم در جمع مشتری‌ها با خبرشده و همان‌طور که با ناخن مشغول شکل‌دادن خمیر است، می‌گوید: هزینه‌های نانوایی هم بالاست برای صاحبکار صرف نمی‌کند که یکی را بگذارد اینجا که فقط از دست مشتری پول بگیرد، آن وقت آخر ماه باید یک چیزی از جیب خودش بگذارد تا بتواند اجاره مغازه را بدهد. به گفته او که حسینی نام دارد، برای اجاره مغازه نانوایی سه میلیون تومان پول پیش پرداخت شده و ماهی 500 هزار تومان هم اجاره ماهیانه آن است.
او می‌گوید: با این کرایه‌های بالا، کارفرما مجبور است تعداد کارکنان را کم کند تا آخر ماه چیزی برایش بماند. این در حالی است که کار در نانوایی سنگکی سخت تر از همه نانوایی‌هاست. شاطر می‌گوید، 11سال است در نانوایی کار می‌کند، ولی در این مدت تنها یک سال سابقه بیمه دارد، شاطر اضافه می‌کند: تا چند سال پیش بازرس‌های بیمه گاهی به نانوایی‌ها سر می‌زدند، ولی مدتی است خبری از آنها نیست.
حسینی درباره برخورد بد برخی کارکنان نانوایی با مشتری‌ها هم اضافه می‌کند: درست است بعضی از همکارانم در جواب بد بودن کیفیت نان به مشتری‌ها می‌گویند همینی که هست. من رفتار بد آنها را توجیه نمی‌کنم، ولی نباید فراموش کرد آنها هم تحت فشار هستند. هیچ شاطری دوست ندارد نان بد به دست مشتری بدهد.

** کیفیت نان بستگی به آرد آن دارد
یک نانوای تافتونی در همان محله درباره پایین بودن کیفیت لواش و تافتون می گوید: «کیفیت نان به کیفیت آرد بستگی دارد. گاهی که آرد خوب و باکیفیت به دستمان می رسد نان هم باکیفیت می شود اما وقتی آرد نامرغوب می دهند ما چه کار می توانیم بکنیم؟ البته نانوا هم مهم است؛ الان اکثر نانواها برای اینکه دستمزد کمتری به کارگرشان بدهند به جوانانی که دنبال کار هستند و اصلاً شاید در عمرشان یکبار هم نان نپخته اند کار می دهند. برای همین کیفیت نان هم پایین می آید.
رضایی معتقد است: وقتی هزینه های آرد و مکان و باقی مسایل اینقدر بالاست و نانوا مجبور است کارگران خودش را بیمه کند و حقوق بدهد چطور می شود یک نان خوب و با کیفیت بالا و قیمت پایین به مردم داد؟ باید از نانوایان حمایت ویژه شود.
محمدی پور نانوای شمال شهری هم معتقد است: آردی که داخل خراسان جنوبی توزیع
می شود اصلا کیفیت خوبی ندارد و سیاه است چون غله بیرجند می خواهد آرد را رزانترآماده کند! به گفته این نانوای بیرجندی سامانه خرید آرد را سه مرحله ای کرده اند که واقعا خرید برای ما نانوایی ها سخت شده است. یعنی کل سهمیه آرد را باید در سه مرحله خرید کرد یعنی سه دفعه هزینه هنگفتی با توجه به اینکه خمیرمایه نمک و سایر مواد اولیه نان را گران کردند اما قیمت خود نان را افزایش نمی دهند.

** قبوض بالای گاز و برق برای نانوایی ها
عجم نانوای دیگر همشهری از وضع قبض گاز و برق عمومی گلایه مند است و می گوید:
این قبوض تجاری حساب می شوند و تنها آب عمومی محاسبه می شود .
وی خاطر نشان می کند: بهتر است مسئولان وام های کم بهره به نانوایی ها بدهند تا دستگاه های قدیمی خود را عوض و به روز شوند چون با این وضع اقتصادی پولی برای پس انداز نمی ماند. یک شاطر دیگر می گوید:
قیمت نان روی شیشه تمام نانوایی ها زده شده ولی بازهم خیلی ها سؤال می کنند و هنوز می ترسند قیمت نان یک شبه بالا برود. حتی بعضی ها از ما می پرسند کی همه نانوایی ها آزادپز می شوند.
به گفته او قیمت برق هم ماهانه افزایش می یابد
و مغازه نانوایی که 3 کارگر دارد فقط کفاف هزینه های کارگران را می کند چرا که اگر نانوایی را تعطیل کند و کارگران به اداره بیمه شکایت کنند هیچ کاری نمی تواند انجام بدهد.

** استفاده از گندم داخلی دلیل بی کیفیتی نان
مرادی کارشناس اتحادیه نانوایان عنوان می کند:
تا بحال گندم خارجی را با گندم داخلی مخلوط می کردند و کیفیت عالی داشت ولی الان چون فقط از گندم داخلی استفاده می شود کیفیت نان ضعیف تر شده و نانوایان ما نمی توانند نان را به کیفیت قبلی به مردم بدهند و موجب نارضایتی شده است و نانوایان متضرر می شوند. به گفته وی، بارها این موضوع را به مسئولان ارجاع داده ایم ولی آنها با بیان اینکه قیمت نان باید از تهران ابلاغ شود شانه خالی می کنند و نانوایان هم که قشر زحمت کش هستند حاضر به کم فروشی نیستند.
به گفته این کارشناس کیسه 42 کیلوی آرد از 22 هزار تومان سال 93 الان به 32 هزار تومان افزایش یافته است و 45 درصد قیمت صعودی داشته است ولی قیمت نان فقط 30 درصد افزایش یافته است.

** گندم با پارامترهای کیفیتی و کنترل به نانوایی ها می رسد
مدیر شرکت غله و خدمات خراسان جنوبی هم عنوان می کند: کیفیت آرد و نان متأثر از عوامل مختلف مانند نوع گندم، نحوه نگهداری و مدت زمان نگهداری آرد در واحدهای خبازی است . محمدی خاطر نشان می کند: امسال خوشبختانه میزان تولید و خرید گندم استان در سال جاری از رشد چشمگیر و کیفیت مطلوبی برخوردار بوده است. در حال حاضر گندم مورد نیاز واحدهای آرد سازی پس از اختلاط، از نظر شاخص های
کیفی توسط واحد کنترل کیفی شرکت مورد ارزیابی و سپس به کارخانه آرد سازی حمل و آرد تولیدی در کارخانجات آرد سازی نیز از نظر پارامترهای کیفی کنترل و پس از تائید به واحدهای نانوایی حمل می گردد.
به گفته وی تیره بودن نان نه تنها نقص در تولید آرد و نان نیست بلکه مؤیّد میزان سبوس موجود در آرد بوده و نشان از ارزش غذایی بالای نان دارد که در سلامت شهروندان مؤثرمی باشد. در همین راستا این شرکت خود را موظف می داند به منظور ارتقای سلامت شهروندان محترم از آرد با درصد سبوس بالاتری استفاده گردد و انتظار می رود شهروندان نیز از این موضوع استقبال نمایند.
محمدی می گوید: کارگروه کنترل کیفی به طور متوالی بر امرکیفیت پروسه تولید آرد و نان استان نظارت دارند. همچنین اداره نظارت و بازرسی سازمان صنعت ،معدن وتجارت استان به طور مستمر عملکرد واحدهای نانوایی استان را مورد پایش قرار می دهد.
برای دریافت لحظه به لحظه اخبار خراسان جنوبی به کانال تلگرامی irnabirjand@ ملحق شوید.
*7557* 6054 *تنظیم- رقیه محمدی – انتشار دهنده – مریم پنجابی*

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید