خبر فوری

تدابیر ویژه اداره کل بنادر هرمزگان برای عبور از بحران توفان

هرمزبان:معاون امور دریایی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان از اتخاذ تدابیر ویژه ای توسط این اداره کل به منظور مدیریت بحران شرایط توفانی در حوزه دریایی و بندری استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،مهدی نوفرستی روز چهارشنبه با اعلام این خبر اظهار داشت: برای مواجهه با شرایط اضطراری توفانی که توسط سازمان هواشناسی پیش‎بینی شده تدابیر گوناگونی از جمله تقسیم استان به شش منطقه، هماهنگی با HSC، انسداد مسیر بندرها، نگهداری شناورها در حالت آماده باش، انتقال پرسنل از دریا، توقف فعالیت‎های بندری، هماهنگی با دیدبان‎ها و مراکز MRCC و هماهنگی با امور دریایی کشورهای دیگر برای خروجی ندادن به شناورهای ایرانی در نظر گرفته شده است.

نوفرستی با اشاره به اینکه اداره هواشناسی وضعیت هوایی هرمزگان را از روز گذشته (سه‎شنبه) تا فردا پنج‎شنبه (21 آبان) با بارش شدید، رعدو برق و مضاف بر آن بادهای ناگهانی پیش‎بینی کرده ،افزود: در شرایط اضطراری وضعیت جوی و هوایی در دو بخش دریایی و بندری برنامه‎ریزی و عملیات های مختلف پیش بینی شده است.

وی خاطرنشان کرد: در بخش دریایی طرح مصوب استان برای مقابله با توفان در سال 86 مصوب شده که در صورت بروز باد طولانی‎مدت، توفان و همچنین مواج بودن دریا اجرا می‎شود.

نوفرستی ادامه داد: اما زمانی که مقیاس باد و توفان کوچک‎تر باشد کنترل شناورها، جلوگیری از تردد آنها و حضور افراد در اتاق فرماندهی شناور و استفاده از جلیقه نجات در عرشه را به آنها توصیه می‎کنیم .

نوفرستی با اشاره به اینکه در شرایط نامساعد جوی، دریا آسیب‎پذیری بالاتری نسبت به خشکی دارد، گفت: با گروه‎های مختلف سازمان شیلات، تعاونی‎های شیلاتی و تعاونی‎های مختلف شناورداران هماهنگ کرده‎ایم تا اجازه خروج به شناورها ندهند.

این مقام مسئول تصریح کرد: حتی در این زمینه با امور دریایی کشور امارات نیز هماهنگ شده که به شناورهای موجود ما در بنادرشان، اجازه خروج ندهند.

وی خاطرنشان کرد: با وجود همه اخطارها و اقدامات مقتضی گاهی بعضی شناورها در شرایط اضطراری به دریا می‎روند به همین دلیل ما سعی کرده‎ایم حتی برای آن افرادی که توجهی به این اخطاریه ها ندارند، خدمات اورژانسی در نظر بگیریم.

به دنبال اطلاعیه شماره 35 و اخطاریه شماره 15 اداره کل هواشناسی هرمزگان، مبنی بر ورود سامانه بارش زا به استان، از روز یکشنبه هفدهم آبان، بارش باران در بیشتر مناطق استان آغاز شده است.

با ورود این سامانه بارشی شهرستان های میناب، رودان، حاجی آباد، بستک، لاوان و شمال بندرعباس شاهد بارش باران بودند.

از بامداد امروز چهارشنبه بیستم آبان ماه نیز بارش شدید باران در شهر بندرعباس آغاز شده است.

کارشناس مرکز پیش بینی اداره هواشناسی هرمزگان گفت: سامانه جنوبی که وزش باد شدید به همراه دارد با تقویت سیستم مدیترانه ای موجب باران شدید در استان می شود .

سید محمدتقی سدیدی افزود: این سیستم بارشی تا پنجشنبه در هرمزگان ادامه دارد.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان در خصوص آمادگی استان در این شرایط گفت: به دنبال اخطاریه هواشناسی در خصوص وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در استان، تدابیر لازم اتخاذ شده است.

علیرضا صفا در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: تمام کارگروه های مرتبط از جمله امداد و نجات ، خدمات رسانی ، بهداشت و فرمانداری ها در حالت آماده باش هستند و مدیریت بحران استان نیز پیگیر مسایل است.

وی افزود: از مدت ها پیش نسبت به شناسایی نقاط حادثه خیز در زمان وقوع بارندگی ها اقدام شده و کارهای لازم در این رابطه از جمله لایروبی خورها و رودخانه ها صورت گرفته است.

صفا خاطرنشان کرد: برای کاهش صدمات احتمالی ناشی از وقوع بارندگی و سیل برای ادارات مرتبط همچون آب منطقه ای، راه و ترابری و شهرداری اخطاریه صادر شده است.

وی بیان داشت: دراین اخطاریه از فرمانداران خواسته شده تا تمهیدات لازم برای مقابله با حوادث احتمالی وقوع سیلاب اندیشیده شود.

مدیرکل مدیریت بحران هرمزگان از مردم خواست ضمن رعایت نکات ایمنی در زمان وقوع بارندگی از بستر حریم رودخانه دوری کرده و به مناطق مرتفع و امن بروند.

اداره کل هواشناسی هرمزگان در اخطاریه شماره 15 خود از احتمال وقوع سیل و آبگرفتگی معابر در استان در روزهای آینده خبر داد.

در این اخطاریه آمده است: پیرو اطلاعیه شماره 35 مورخه 13 آبان امسال، نقشه های هواشناسی بیانگر تقویت سامانه ناپایدار جوی در روزهای سه شنبه 19 تا پنجشنبه 21 آبان است.

دراین اخطاریه عنوان شده است: تقویت این سامانه موجب شدت بارش ، آبگرفتگی معابر عمومی، سیلابی شدن مسیل ها، طغیان رودخانه های فصلی ، وقوع تگرگ و کاهش دما خواهد شد.

اداره کل هواشناسی هرمزگان در این اخطاریه بیان کرده است: در این مدت دریا نیز متلاطم خواهد شد و توصیه می شود برنامه های لازم صورت گیرد.

از سه روز گذشته تاکنون در هرمزگان بیش از 200 میلی متر باران باریده است.

بارندگی موجب تعطیلی تمام بنادر مسافری و مدارس هرمزگان نیز شده است.

بارندگی سه روز گذشته 60 میلیارد ریال به جاده های هرمزگان خسارت وارده کرده و جان یک کودک را در رودان گرفته است.
منبع: ایرنا

کد خبر: 394948

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید