خبر فوری

زبان معماری کیش باید ایرانی تر شود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبر گزاری برنا در هرمزگان، سمینار تخصصی کاربرد نشانه شناسی شهری در مقصد گردشگری کیش با حضور دکتر سالواتور زینگاله، مدرس گروه طراحی دانشگاه پلی تکنیک میلان، فیلیپ دومینگیوس محقق و دانشجوی دکترای طراحی در دانشگاه میلان و دکتر علیرضا اژدری استادیار گروه طراحی صنعتی دانشگاه تهران در جمع دانشجویان و علاقمندان این حوزه، 21 آذر ماه در مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

در ابتدای این سمینار محمد محمد قلیان مدیر طراحی، طرح جامع  و اطلاعات جغرافیایی  معاونت عمرانی و زیر بنایی سازمان منطقه آزاد کیش، با اشاره به اهمیت بخش گردشگری در کیش گفت: گردشگری از جمله مهمترین بخش های اقتصادی در تمام دنیا به شمار می رود به نحوی که این بخش یکی از مهمترین قسمت های اقتصادی 60 کشور در حال توسعه جهان است.

وی اکوتوریسم را از جمله بخش های محبوب گردشگری در دنیا خواند و بیان کرد: بخش اکوتوریسم در حوزه گردشگری از تقاضای بیشتری بر خوردار است لذا ما در کیش با روند تقاضای روز افزون مواجه هستیم به همین خاطر توسعه بخش های مختلف جزیره در مرکز توجه قرار دارد.

قلیان افزود: قطعا توسعه باید بر مبنای یک دستورالعمل منطقی و بر اساس ویژگی های محیطی و کالبدی آن باشد اما در کیش این رویکردی را نداشته ایم. در واقع این جزیره نیز مانند کلانشهرها به رشد دست یافته و به نوعی رشد مقلد داشته است اما با برنامه ریزیها و بررسیها ی انجام شده در سه سال گذشته قطعا در رویکرد پیش رو ما به دنبال تغییر این رشد مقلد و توسعه ای بر مبنای خلاقیت، آینده نگری و تحلیل هستیم.

قلیان تعریف ساخت و ساز در کیش را بر مبنای اهداف استراتژیک یک نیاز خواند و تصریح کرد: ساخت و ساز در یک رویکرد هوشمندانه هدف به شمار نمی رود بلکه این بخش بر اساس اهداف و استراتژی توسعه تعریف می شود لذا سعی ما بر این است که کیش و هندورابی را بر اساس پتانسیل های موجود و اهداف گردشگری به شکلی متفاوت توسعه دهیم.

در ادامه این جلسه، دکتر سالواتور زینگاله، استاد گروه طراحی دانشگاه پلی تکنیک میلان نیز ضمن ابراز خرسندی از حضور در ایران گفت: از اینکه در ایران و کیش هستم بسیار خرسندم زیرا در این فرصت کوتاه برگزاری دوره برای دانشجویان من نیز توانستم مطالبی  از آنان بیاموزم چرا که قطعا درس دادن شامل شنیدن، اندیشیدن و یاد گرفتن نیز هست لذا از دانشجویان کیش بسیار متشکرم.

وی با اشاره به دنیای امروزکه دارای زبان های متعددی است، گفت: آرزو دارم که روزی دنیا را در صلح کامل ببینم و شاهد این باشم که تمام زبان ها که طراحی نیز یکی از آنهاست، در این دنیا قابلیت سخن گفتن دارند.

استاد گروه طراحی دانشگاه پلی تکنیک میلان افزود: قطعا طراحی راهی برا ارتقاء زندگی و حیات انسانی است که بسته به نوع تفکر افراد تعریف می شود.

زینگاله ضمن ابراز خرسندی از حضور در کیش بیان کرد: من با شور و شوق زیادی به ایران سفر کرده ام و علی رغم اینکه برخی از افراد هنوز با شناخت نادرست از ایران می ترسند، بسیار خوشحالم که به کیش آمدم و این تجربه زیبا را داشتم و از نزدیک به ظرفیت های خوبی که  در این فرهنگ زیبا وجود دارد آشنا شدم.

وی با اشاره به اهمیت مسیر یابی در دنیای امروز و طراحی نشانه ها در دنیای شهری گفت: مسیر یابی در دنیای امروز یک موضوع صرفا فیزیکی نیست بلکه این بخش یک بعد احساسی و روانی را نیز داراست به نحوی که افراد با مسیر یابی به جایگاه خود از نظر احساسی و روانی در جامعه واقف می شوند لذا این بخش فراتر از یک مساله مادی است.

استاد گروه طراحی دانشگاه پلی تکنیک میلان تاکید کرد: در دنیای زبان شناسی نیز مسیر یابی جایگاه ویژه ای دارد به نحوی که فلسفه زبان نیز با مسیر پیوند نزدیکی دارد.

زینگاله با اشاره به پتانسیل های موجود در جزیره کیش اظهار کرد: کیش یک جزیره جوان است که در آن می توان جوان شدن را دوباره تجربه کرد اما متاسفانه زبان معماری عموما در کیش ایرانی نیست و اغلب بناها شبیه به معماری های یونانی است در حالیکه قطعا زبان معماری ایرانی یک نیاز حتمی برای جزیره است.

وی افزود: ویژگی ها و المان ها هستند که بیان می کنند یک فرد در کجای دنیا قرار گرفته است لذا اگر ویژگی های معماری و طراحی در کیش برگرفته از فرهنگ درونی این مرز و بوم باشد، امکان رشد بیشتری را در عرصه های مختلف به خصوص گردشگری به دنبال خواهد داشت.

استاد گروه طراحی دانشگاه پلی تکنیک میلان با اشاره به اینکه معماری می تواند هویت یک جامعه را تعریف کند، گفت: فرهنگ قابلیت های ویژه ای دارد به نحوی که حتی می تواند معادلات روزمره را تغییر دهد و نتیجه یک به علاوه یک را نیز تغییر دهد زیرا فرهنگ در یک پروسه تعامل قابلیت پذیرش و تکثر را ایجاد می کند.

زینگاله رشد گردشگری را با شکستن کلیشه ها ممکن خواند و بیان کرد: کیش باید بر علیه تمام کلیشه هایی که در تمام دنیا بر علیه ایران وجود دارد، حرکت و تبلیغ کند و این وظیفه ای بسیار خاص است که با استفاده از فرهنگ و درون زایی فرهنگی ممکن است.

وی تاکید بر معماری ایرانی را بسیار مهم خواند و گفت: هر نقطه ای در دنیا با معماری خاص خود می تواند یک تجربه خاص برای سفر ایجاد کند لذا معماری ایرانی و زبان فرهنگی این مرز و بوم در شکستن کلیشه ها می تواند بسیار موثر عمل کند.

استاد گروه طراحی دانشگاه پلی تکنیک میلان، مسیر یابی را در ارتباط مستقیم با واژه هویت خواند و تاکید کرد: مسیر یابی با واژه هویت در ارتباط مستقیم است چرا که در این پروسه از ویژگی های فرهنگی بهره برده می شود.

زینگاله با اشاره به همکاری دانشجویان دانشگاه پردیس بین الملل کیش برای نشانه شناسی در کیش گفت: فعالیت دانشجویانی که طی این دوره فشرده در حال بررسی نشانه ها هستند می تواند، امکان برداشتن گام مهمی را برای جزیره کیش فراهم کند و از زاویه ای  دیگر این مساله را مورد ارزیابی قرار دهد.

بر اساس این گزارش، سمینار تخصصی کاربرد نشانه شناسی شهری در مقصد گردشگری کیش با همکاری معاونت عمرانی و زیربنایی سازمان منطقه آزاد کیش، دانشگاه تهران واحد پردیس بین الملل کیش و دانشگاه پلی تکنیک میلان، عصر یکشنبه 21 آذرماه در سالن ابن سینا ی مرکز همایش های بین المللی کیش برگزار شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید