خبر فوری

احیای گونه های درختی در تالاب های شور شیرین تیاب ،سیریک و جاسک

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبر گزاری برنا در هرمزگان ، محمد محسنی گفت :اداره بنادر و دریانوردی شهید باهنردر راستای توسعه صنعت گردشگری دریایی و با کمک سازمان های مردم نهاد دامون ، نگهبانان جلگه میناب و مشق آفرینش در راستای انجام مسئولیت های اجتماعی خود با توجه به اهمیت و حساسیت اکوسیستم تالابی در محدوده رویشگاهی حرا در سواحل شرق استان هرمزگان در شهرستان میناب و دهستان کرگان و تیاب اقدام به اجرای طرح احیا و تقویت پوشش گیاهی بومی ساحلی مانگرو مینماید.

وی افزود: در این راستا با حمایت ، همکاری وهمراهی این اداره کل فرایند ظرفیت سازی ،توانمند سازی و توان افزایی جامعه محلی منطقه با اطلاع و همدستی مسئولان محلی و منطقه ای از جمله شورای اسلامی و دهیاری های دهستان کرگان و تیاب  و دفتر حفاظت از تالاب های سازمان محیط زیست در دست اجرا می باشد.

مدیر اداره بنادرودریانوردی شهید باهنرخاطر نشان کرد:بنابر آمارهای رسمی ارائه شده از سمت سازمان شیلات ایران و پژوهشگران حوزه آبزیان قریب به ۷۰ درصد از بخش بزرگی از آبزیان خلیج فارس در محدوده رویشگاهی جنگل های مانگرو تخم ریزی و زاد آوری می نمایند.این اکوسیستم بسیار غنی و ارزشمند برای آبزیان البته  بسیار حساس و آسیب پذیر نیز می باشد.با استدلال بر این مهم که اگر محدوده رویشگاهی این گونه در منطقه میناب تقویت شود سطح زادآوری آبزیان به شکل چشمگیری بهبود یافته و این مهم می تواند با نظر به شغل صیادی به عنوان یکی از اصلی ترین مشاغل و منابع درآمد و معیشت پایدار بسیاری از مردمان مقیم در جوامع محلی ساحلی  نقش بسیار موثری را ایفاد نماید.

وی ادامه داد:چراکه اگر این برنامه موفق به احیای جنگل های حرا منطقه گردد ، در وهله نخست اکوسیستم ارتقا یافته و موجبات مطلوبیت زیستگاهی فراهم میگردد که این مهم در افزایش خدمات اکوسیستمی جنگل های تالابی بسیار موثر بوده و نمونه بارز آن افزایش سطح زادآوری آبزیان در منطقه خواهد بود.و در نهایت جوامع محلی مستقر در حاشیه این تالاب ها خود به شکل و شیوه پایداری می توانند برای نسل های متمادی از تالاب رود شور و شیرین بهره مند شده و منتفع گردند.

محسنی اشاره کرد: همچنین در این فرایند با بهبود وضعیت جنگل های مانگرو ، افزایش مطلوبیت زیستگاه و به تبع آن افزایش صیادی و شمار پرندگان منطقه بویژه گونه های کنار آبزی زمینه ورود و افزایش هرچه بیشتر گردشگران علاقمند به طبیعت گردی در منطقه ، تعاملات فرهنگی و اقتصادی بسیار بیشتری فراهم خواهد شد که در طی برنامه توانمند سازی با ارائه کارگاه آموزشی و کلاس های اطلاع رسانی مختلفی در این زمینه علی الخصوص دوره آموزش بلد های بومی و محلی نیازمندی های آموزشی جامعه محلی مرتفع خواهد گردید و زمینه مساعد ورود و توسعه گردشگری در منطقه با لحاظ فاکتورهای گردشگری پایدار فراهم خواهد شد.

وی در پایان تاکید کرد:همچنین در این راستا در یک اقدام ارزشی توسط کارکنان اداره بنادرودریانوردی شهید باهنر، هزینه کاشت ، داشت و انتقال یک اصلحه نهال تامین و در حال آماده شدن می باشد و با نظر به اهمیت و ارزش مشارکت جامعه محلی در پایداری و استمرار و موفقیت این طرح از همان ابتدا با سازمان های مردم نهاد محلی و گروه ها و افراد محلی علاقمند و داوطلب در دهستان کرگان و تیاب  به شکل جدی مشارکت تعریف و اجرایی گردیده است که این خود تا هم اکنون موجب افزایش چشمگیر سرمایه اجتماعی در منطقه گردیده است.امید است با همدستی و همکاری فراسازمانی تمامی دستگاه های و ارگان های متولی و ذینفع در این مهم زمینه تسریع و پایداری هر چه بیشتر این طرح و توسعه پایدار منطقه فراهم گردد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید