خبر فوری

اجرایی کردن طرح توسعه سواحل مکران مایه افتخار دولت تدبیر و امید است/احداث شهرک صنعتی ایران و چین در جاسک به زودی آغاز می شود

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبر گزاری برنا در هرمزگان، دکتر جاسم جادری در دهمین نشست شورای برنامه‌ ریزی و توسعه استان هرمزگان که با محوریت طرح توسعه سواحل مکران با حضور معاونان سه وزیر برگزار شد، اظهار داشت: برای توسعه سواحل مکران مقامات ارشد نظام پای کار آمده‌ اند و این افتخار برای دولت تدبیر و امید است که در حال تحقق و اجرایی کردن این آرزوی دیرینه است.

وی با بیان اینکه باید وضعیت منطقه سواحل مکران در بعد زیرساختی و رفاهی، ‌شایسته مردم و ساکنان سرافراز آن باشد، اضافه کرد: به یمن تلاش‌های صورت گرفته سد سرمایه‌ گذاری با حضور سرمایه ‌گذاران بخش خصوصی شکسته شده است که تداوم آن می‌تواند فقر و محرومیت را از منطقه بزداید.

استاندار هرمزگان ضمن تقدیر از مشاور و دبیرخانه طرح توسعه مکران، اضافه کرد: انتظار می ‌ورد ملاحظات منطقه ‌ای و محلی که به زودی از استان به دبیرخانه ارسال می شود، در نقشه‌ها و برنامه‌ های مشاور دیده شود.

جادری با بیان اینکه به زودی عملیات احداث شهرک صنعتی مشترک چین و ایران در جاسک آغاز خواهد شد، عنوان کرد: این امر پیامی روشن و واضح است که بیان‌ گر آغاز مسیری روشن و شفاف است که تداوم آن می‌ تواند سبب ‌ساز توسعه و رفاه منطقه شود.

سواحل مکران یک ظرفیت و سرمایه ملی است

سردار محمد اسلامی معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع نیز در این نشست با اشاره به طرح توسعه سواحل مکران، تصریح کرد: در طرح توسعه سواحل مکران قرار بر این است که هر اقدامی بر اساس مطالعه و اسناد جامع توسعه باشد.

وی ادامه داد: دوره واگرایی و نگاه بخشی در کشور خاتمه پیدا کرده، کما اینکه ما برای توسعه سواحل مکران طبق نگاه همه جانبه در دبیرخانه مربوطه نگاه می‌کنیم و در تدوین برنامه‌ های طرح توسعه مکران از مشاوره و اطلاعات تمامی دستگاه‌ های زیرساختی و اجتماعی استفاده شده است.

معاون امور صنعتی و تحقیقاتی وزارت دفاع اضافه کرد: در راه توسعه سواحل مکران، نمی‌توان به سرمایه‌ های اجتماعی کنونی بی‌ توجه بود، کما اینکه این منطقه بکر و دست نخورده است که به عنوان یک ظرفیت و سرمایه ملی باید با حساسیت لازم طرح‌های مدنظر را راهبری کرد.

سردار اسلامی با بیان اینکه بر روی نقشه‌ها و پلن کلی توسعه مکران اختلافی وجود ندارد، یادآور شد:‌ چیزی که الآن مشخص و همه بر روی آن توافق دارند، وجود دو شهر محرک در سواحل مکران به نام های چابهار و جاسک است که برای جاسک کاربری صنعتی انرژی و برای چابهار حمل و نقلی و بندری تعریف شده است.

وی گفت: همایش توسعه سواحل مکران چهارم و پنجم بهمن‌ماه سال جاری در بندر چابهار برگزار می شود که تاکنون حدود 50 سرمایه‌ گذار برای شرکت در این همایش تقاضا کرده‌اند و تمامی وزراتخانه ها در این همایش پنل تخصصی دارند.

طرح توسعه سواحل مکران فرصتی استثنایی برای توسعه دو استان مشمول این طرح است

پیروز حناچی معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی نیز در این نشست، عنوان کرد: در برنامه توسعه‌ ای جدید ویژه توسعه و عمران سواحل مکران سعی شده مسیرهای نادرست گذشته اصلاح و این طرح در شورای برنامه‌ ریزی استان‌های سیسان و بلوچستان و هرمزگان که سواحل آنها را شامل‌ می شود، به شور گذاشته شود تا اصلاحات احتمالی اعمال شود.

وی ادامه داد:‌ شاه بیت مطالعات مشاور طرح مذکور، پهنه بندی صورت گرفته است که بر روی "جی‌ آی اس" نیز انجام و تلاش شده تمامی اطلاعات لازم به صورت نقشه و لایه‌ بندی درآمده و در تصمیم‌ گیری ‌های آینده به عنوان یک اصل و پایه شناخته خواهد شد.

معاون شهرسازی و معماری وزارت راه و شهرسازی افزود: این نوع روش کار می‌تواند کمک زیادی به ویژه در تصمیم‌گیری‌ها و پیاده‌ سازی‌های محلی باشد که سبب پایداری طرح‌ها خواهد شد.

حناچی گفت: طرح توسعه سواحل مکران، فرصتی استثنایی برای توسعه دو استان مشمول این طرح است که از طرف مرکز به طور جدی پیگیری می‌ شود، که در این راه باید ایده ها و مشاوره ها را در حد امکان به دبیرخانه طرح توسعه منتقل کرد.

امور اجرایی فاز نخست شهرک صنعتی جاسک دهه فجر آغاز می شود

علی یزدانی معاون وزیر صنعت، معدن و تجارت و مدیرعامل سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران نیز در بخش دیگری از این نشست، بیان داشت: پروژه‌های مدنظر برای اجرا در شهرک صنعتی جاسک با مشارکت شرکت ‌های خارجی و داخلی صورت می‌گیرد که امید است در دهه فجر امور اجرایی این شهرک در فاز نخست با وسعت دو هزار متر مربع انجام شود.

در این نشست مبحث شهرک صنعتی 20 هزار هکتاری جاسک مطرح و مطالعات طرح ویژه توسعه سواحل مکران توسط مشاور طرح ارائه شد.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید