خبر فوری

کاشت 1000 نهال حرا در خور نخل ناخدای بندرعباس

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرعباس در حاشیه این مراسم در گفت‌وگو با خبرنگار ایسنا اظهار کرد: طرح ملی جنگلانه(کاشت نهال و بذر در مناطق) طی یکی دو سال گذشته، روز 19  آذر به‌طور هم‌زمان در سراسر کشور برگزار می‌شود.

امین ضیایی عنوان کرد: با توجه به هماهنگی‌های صورت گرفته این طرح ملی با مشارکت اداره‌های کل و شهرستانی محیط‌زیست، منابع طبیعی و نیز تشکل‌های زیست‌محیطی مردم‌نهاد و منابع طبیعی امروز- جمعه 19 آذر ساعت 8صبح- اجرا شد.

وی بابیان اینکه در شهرستان بندرعباس تعدادی از سمن‌های فعال این حوزه اقدام به کاشت تعداد یک هزار اصل نهال حرا کردند، تصریح کرد: بذر این نهال‌ها در شهریور امسال از منطقه حفاظت‌شده حرا و تالاب بین‌المللی خور خوران، جمع‌آوری و توسط سمن مردم‌نهاد “مشق آفرینش” به‌صورت گلدانی کاشت و پس از رشد مناسب و رسیدن به نهالی پایدار در پهنه گلی خور نخل ناخدا کاشته شد.

این مقام مسئول با اشاره به سازگاری درخت حرا با وضعیت آب و هوایی و زمین منطقه، اظهار کرد: زیستگاه جنگل حَرّا ساحل دریا و آب‌شور است که آب دریا توسط این درخت تصفیه می‌شود و امروز این طرح به همت جوانان شهرستان انجام شد.

ضیایی با اشاره به اینکه این برنامه زیست‌محیطی با حضور بیش از 50 نفر برگزار شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه روزبه‌روز شاهد افزایش سمن‌های زیست‌محیطی و منابع طبیعی و گسترش فرهنگ حفاظت از پهنه‌های سرسبز سراسر کشور هستیم.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرعباس، توسعه فضای سبز را یکی از راه‌های کاهش پدیده گردوغبار دانست و افزود: اجرای این طرح بر اساس یک طرح تحقیقاتی مورد مطالعه قرارگرفته است و کاشت حرا نیز ادامه خواهد داشت و از دستگاه‌های مرتبط با دریا درخواست دارم تا در کاشت نهال با انجمن‌ها و سازمان‌های مردم‌نهاد مشارکت داشته باشند.

وی حفاظت از منابع طبیعی را حفاظت از ناموس دانست و عنوان کرد: هرمزگان با داران بودن تنوع زیستی گوناگون که نظیر آن در دیگر جاها کم بوده، نیاز است که این تنوع زیستی حفاظت و مراقبت شود.

این مقام مسئول، هدف کاشت نهال حرا در روز «جنگلانه» را توسعه و گسترش آن در هرمزگان بیان کرد و افزود: این گیاه از قدیم با مردم این سرزمین زندگی کرده و می‌توان گفت جزئی از زندگی آن‌ها شده است.

ضیایی با اشاره به ارزش اقتصادی 10 هزار دلاری  هر هکتار از جنگل‌های حرا، بیان کرد: در هر هکتار 16.8 تن بیومس وجود دارد که نشان می‌دهد چقدر از موجودات زنده در سطح یک هکتار از این جنگل‌ها می‌توانند رشد کنند و از مزایای گیاه بهره‌مند شوند.

سرپرست اداره منابع طبیعی و آبخیزداری شهرستان بندرعباس در پایان اذعان کرد: این حرکت خودجوش و مردمی به‌منظور گسترش فرهنگ درختکاری و حفاظت از گونه‌های گیاهی در هرمزگان انجام‌شده است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایسنا، حرا (بانام علمی Avicennia marina) درختی از جامعه گیاهی مانگرو است. کلمه مانگرو اسم مرکب است و معرف اکوسیستم خاص در مناطق استوایی، حاصل از تجمع بسیار ویژه‌ای از گیاهان و جانوران در سواحل پست خورها، دلتاها، برکه‌ها و سواحل دریاها و درعین‌حال نشانگر و معرف درختان و درختچه‌های این‌گونه اکوسیستم‌ها نیز است. این گیاهان در گروه گیاهان شوره‌زی قرار دارند.

انتهای پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید