30 درصد محموله‌های وارداتی از گمرک شهید رجایی بازرسی فیزیکی می‌شود

به گزراش خبرنگار اقتصادی خبرگزاری تسنیم، گمرک شهید رجایی مهمترین گمرک اجرایی کشور است که اخیرا با تغییراتی در سطح مدیرکل مواجه شده است. عباس علیدادی که از سال 94 به عنوان مدیر کل  گمرک شهید رجایی و ناظر گمرکات هرمزگان فعالیت میکرد در آبان ماه سال جاری جای خود را به علیرضا دشتانی، مدیر سابق دفتر نظارت بر ترانزیت گمرک ایران  داد. در ماههای اخیر خبر کشف  210 کانتیر کالای قاچاق در استانهای جنوبی کشور باعث حساسیت ناظران نسبت به عملکرد گمرکات کشور شده است. گفتنی است همکاری گمرک و نیروی انتظامی در استان هرمزگان می‌تواند نقش مهمی در کاهش قاچاق کالا به کشور داشته باشد. در کنار موضوع مقابله با قاچاق کالا، عملکرد گمرکات کشور در تسهیل فرآیند تجارت و درآمدزایی عمومی از محل واردات و صادرات از اهمیت دوچندانی برخوردار است. در این بین افزایش پویایی و  ارتقا تجهیزات فنی در گمرک شهید رجایی به عنوان بزرگترین گمرک کشور  در جهت  ایجاد تعادل بین  سه موضوع ذکر شده یعنی مقابله با قاچاق، تسهیل تجارت و درامدزایی عمومی دولت از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است.در همین خصوص علیرضا دشتانی مدیر کل گمرک رجایی به سوالات تسنیم پاسخ گفته است.

دشتانی در خصوص اهمیت و نقش گمرکات در فعالیتهای تجاری استان هرمزگان گفت: اهمیت هرمزگان و جایگاه استراتژیک این استان زرخیز به عنوان قلب اقتصادی کشور بر هیچکس پوشیده نیست بطوریکه حدود 52 درصد فعالیتهای تجاری کل کشور از طریق گمرکات این استان و در بندر شهید رجایی انجام می‌شود.
 وی افزود،  با توجه به گستردگی فعالیتهای تجاری و در جهت تسریع امور مرتبط با صادرات و واردات و همچنین هماهنگی با تکنولوژی‌های نوین گمرکی سایر کشورهای پیشرفته، اجرای پنجره واحد فرامرزی و سامانه جامع امور گمرکی، نصب G.P.S غیر برخط بر روی وسایط نقلیه ترانزیتی، بکارگیری X-Ray کانتینری در 3 سال گذشته در دستور کار مدیریت ارشد گمرک  ایران قرار گرفت گامی مهم در جهت شفاف سازی فعالیتهای تجاری کشور و همراه نمودن سایر سازمانهای ذیربط و همکار بوده است.

60درصد واردات از گمرک رجایی کالاهای مرتبط با تولید است

دشتانی ادامه داد، از نتایج اجرای این سامانه در گمرک شهید رجایی افزایش درآمدهای گمرکی، کشف کانتینرهای حاوی کالای قاچاق و مواد مخدر، همچنین تسریع در امور  مربوط به صادرات و واردات بوده است.
 ناظر گمرکات هرمزگان با بیان اینکه،   از مجموع محموله‌های وارده به گمرک شهید رجایی، حدود 60 درصد کالاها مربوط به واحدهای تولیدی می‌باشد، گفت: این موضوع در جهت حمایت از صنایع داخلی بستری مناسب جهت ترخیص و اعطای تسهیلات به ورود مواد اولیه، ماشین آلات خط تولید، نهاده های دامی، قرنطینه ای، بهداشتی و … می باشد.

او ادامه داد، ایجاد هماهنگی گمرک شهید رجایی با دفاتر ستادی گمرک جمهوری اسلامی ایران و شناسایی واحدهای تولیدی و فعالان مجاز اقتصادی در جهت جلوگیری از تحمیل هزینه های مضاعف انبارداری و دموراژ کانتینری به این واحدها بوده است.

مدیریت ریسک در جهت تسهیل تجارت
دشتانی با تاکید بر موضوع مدیریت ریسک در گمرکات گفت:  مسیرهای سه گانه گمرکی (سبز، زرد، قرمز) تحت عنوان سلکتیویتی به عنوان یکی از روشهای مدیریت ریسک مطرح می‌شود که هرکدام دارای تعریفی در سیستمهای مدیریتی می باشد.
 وی افزود،  مدیریت ریسک شامل قواعد بین المللی و ضوابط مد نظر کشورها در نظارت بر کالاهای تجاری و بازرگانی می‌باشد که در نقاط مختلف جهان بصورت متفاوت با توجه به ملزومات آن کشورها صورت می‌گیرد.  بطور مثال در کشور چین 95 درصد کالاهای وارده در مسیر سبز و تنها پنج درصد واردات در مسیر قرمز قرار میگیرند. بطوریکه از میان 7 هزار کانتینر صرفا 400 دستگاه از آنان عکسبرداری الکترونیکی میگردند.

دشتانی ادامه داد، در تشریح بکارگیری از مدیریت ریسک مفاهیم متعددی مورد توجه قرار می‌گیرد که برخی از آنها عبارتند از: کشور مبدا حمل کالا، کشور بارگیری کننده کالای تجاری، کشور مقصد کالای عبور خارجی، نوع کالا، ارزش سیف (CIF) کالا، نام شرکت، و صاحب کالا یا حامل و برخی موارد مطروحه تخصصی دیگر.

  مدیر گمرک شهید رجایی درخصوص حجم بالای قاچاق کالا در کشور گفت: اقتصاد آزاد و غیر تعرفه ای بودن بسیاری از کشورهای  اروپایی خود نیز دلیلی بر عدم تمرکزگرایی و اظهار صحیح کالا از سوی تجار می باشد. در کشور ما به لحاظ موقعیت خاص و استراتژیک منطقه ای و سوق الجیشی مدیریت ریسک می‌تواند از اهمیت ویژه ای برخوردار گردد بطوریکه نظارت بر کالاهای همسایگان شرقی و آسیای میانه با توجه به ترانزیت احتمالی مواد مخدر تشدید شوند. البته در این رابطه مرکز مبارزه با جرایم سازمان یافته گمرک ایران نیز با مراکز همکار بین المللی در تعامل می باشد. از طرفی در بحث پدافند غیر عامل و جنگ نرم، کشور ایران نیز در معرض تهدید بیشتری نسبت به سایر کشورهای پیشرفته در بحث فعالیتهای اقتصادی و بازرگانی می‌باشد.

تردد روزانه 2200کامیون از گمرک شهید رجایی
دشتانی در خصوص بازرسی کامیونهای عبوری از گمرک شهید رجایی گفت: روزانه به طور میانگین حدود 2200 دستگاه کامیون از این گمرک تردد می‌نمایند و از این تعداد حدود 1200 دستگاه مربوط به رویه واردات و حدود 1000 دستگاه دیگر مربوط به رویه ترانزیت (عبوری و داخلی) و کارنه-تیر می باشد.
ناظر گمرکات هرمزگان گفت: در بخش واردات قطعی برای کنترل و نظارت بر 1200 کامیون خروجی حدود 30 درصد از محموله‌ها که 360 کانتینر را شامل می‌شود، بطور کامل مورد بازرسی فیزیکی توسط ارزیابان قرار گرفته و بالغ بر 25 درصد نیز با استفاده از 2 دستگاه (X-Ray) با ظرفیت اسمی روزانه 300 دستگاه کامیون، اسکت و با تجهیزات پیشرفته کنترلی مورد بررسی قرار می گیرند.

مدیر کل گمرک شهید رجایی با اشاره به موضوع تسهیل فرایند تجارت در کشور گفت: کنترل فیزیکی کلیه محموله‌های وارداتی به منزله ایجاد توقف طولانی در ترخیص کالاهای مورد نیاز بخشهای حساس و صنعت کشور خواهد بود که با اصول و محورهای اصلی اقتصاد مقاومتی در تضاد است.
وی افزود، علیرغم آمارهای موجود، گمرک ایران به منظور پیشگیری از بروز تخلفات و ورود کالاهای قاچاق ( منظور ورود کالاهایی است که در اسناد ارائه شده به آنها اشاره نشده است) از مبادی رسمی، با استفاده از سامانه جامع و بهره گیری از کنترل و نظارتهای سازمانهای همجوار در قالب پنجره واحد تجارت فرامرزی اقدام به اعمال شاخصهای مدیریت ریسک و کنترل کلیه محموله های ورودی با توجه به سطح ریسک شناسایی شده نموده است.

دشتانی درباره حجم بالای قاچاق کالا به کشور گفت: البته هر تخلفی،  قاچاق محسوب نمی‌شود  و روزانه به طور میانگین در گمرکات سراسر کشور میلیاردها تومان مابه التفاوت و مجازات جریمه  یا اصطلاحا دیسپانس به دلیل تخلفات گمرکی از ذینفعان اخذ می گردد. بنابراین قاچاق از تخلف متمایز بوده و ضمانت اجرای آنها و نحوه رسیدگی و جریمه آنها نیز متفاوت  و مصادیق قاچاق در قانون امور گمرکی به ویژه ماده 113 ونیز ماده 2 قانون مبارزه با قاچاق احصا شده است و مصادیق تخلفات گمرکی در انواع رویه های گمرکی نیز در قانون امور گمرکی مبحث تخلفات و نیز در سایر مواد ذیل هریک از رویه های گمرکی مشخص شده است .

36درصد ارزیابی توسط ایکس ری

وی افزود، چنانچه در بررسی آمار حاصل از اعمال مدیریت ریسک در 8 ماهه سال جاری مشاهده می‌شود که از حدود 250 هزار فقره اظهارنامه وارداتی در گمرکات سراسر کشور، بالغ بر 89 هزار فقره با سهم حدود 36 درصد  مورد ارزیابی فیزیکی توسط ارزیابان و دستگاه های ایکس ری قرار گرفته است. استاندارد  جهانی برای کنترل فیزیکی محموله های ورودی کمتر از 10 درصد است . در 81  هزار فقره اظهارنامه  با سهم 32 درصد کلیه اسناد و مدارک  توسط کارشناس  بررسی شده است. 80 هزار فقره اظهارنامه با سهم 32 درصد نیز توسط سامانه جامع امور گمرکی به صورت خودکار کنترل شده است.

درآمد 5هزار 200میلیارد تومانی در 8ماهه سال جاری
  دشتانی درخصوص درآمدهای گمرکی استان هرمزگان گفت:  در 8 ماهه سال جاری درآمدهای عمومی گمرکات استان هرمزگان در سطوح ملی و استانی بالغ بر 5 هزار و 197 میلیارد تومان بوده است که در مقایسه با مدت مشابه سال 94 رشد 33 درصدی داشته است و سهم گمرک شهید رجایی از مجموع عملکرد درآمدی در این مدت مبلغ 4 هزار و 246 میلیارد تومان می باشد.
  وی افزود، صادرات غیر نفتی گمرکات استان در 8 ماهه امسال به وزن بیش از 28 میلیون تن به ارزش بیش از 8 میلیارد دلار بوده است که از نظر وزنی 57 درصد و از نظر ارزش ریالی 107 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل رشد داشته است. همچنین میزان واردات گمرکات هرمزگان در این مدت به وزن تقریبی 6 میلیون و 319 هزار تن به ارزش 10 هزار و 990 میلیون دلار بوده است که در مقایسه با سال گذشته از نظر وزنی 6 درصد و به لحاظ ارزش دلاری 39 درصد کاهش داشته است.
ناظر گمرکات هرمزگان با بیان ترانزیت داخلی استان در 7 ماهه نخست سال 1395 به وزن 263 هزار و 127 تن به ارزش تقریبی 2 هزار و 815 میلیارد تومان معادل یک میلیارد و 229 میلیون دلار بوده، گفت: این رقم نسبت به مدت مشابه در سال گذشته از نظر وزنی 21 درصد و از نظر ارزش ریالی 9 درصد کاهش داشته و این میزان کاهش ناشی از افت واردات بوده است.
دشتانی ادامه داد،  ترانزیت خارجی استان در 7 ماهه سال 1395 به وزن 2 میلیون و 943 هزار و 670 تن به ارزش تقریبی 32 هزار و 250 میلیارد تومان معادل 10 میلیارد و 430 میلیون دلار بوده است و نسبت به مدت مشابه سال گذشته به لحاظ وزنی 28 درصد و از نظر ارزش ریالی 18 درصد و ارزش دلاری 22 درصد رشد نشان می دهد که کلیه موارد یاد شده قابل تحلیل می باشند. بنابراین هر میزان رشد تناژ کالا به مفهوم نکته مثبت منظور نمی شود و هر میزان کاهش ارزشی به عنوان نکته منفی لحاظ نمی گردد بلکه نقطه مقابل تاثیرات بهینه بازرگانی خارجی را رقم می زند.

مدیر کل گمرک رجایی تاکید کرد، تجهیز گمرکات به سیستمهای نوین کنترلی (X-Ray) و تجهیزات پیشرفته گامی بسیار مهم در تسریع امور و فرایندهای گمرکی بشمار می رودکه با توجه به موارد یاد شده گاها ملاحظه می گردد برخی از افراد غیر متخصص در نحوه بیان مسائل و موضوعات مربوط به تجارت خارجی در سطح استان هرمزگان با مبالغه و متوسل شدن به موارد غیر واقع و خارج از اصول حرفه ای اقدام می نمایند که نتیجه ای جز ملتهب نمودن فضای تجارت اقتصاد کشور، فضای کسب و کار و از سویی تضعیف روحیه خادمیت را در بر ندارد.

وی افزود، بنده به عنوان عضو کوچک جامعه بازرگانی کشور توصیه برقراری تعامل و مودت را با همه مسوولین و سایر دست اندرکاران بمنظور اصلاح تفکری و سیستمی می نمایم.  چراکه باید شاهد شکوفایی نظام اقتصادی و حصول به نتایح راهبردی گردیم تا اگر باری از دوش کسی بر نمی داریم لااقل خود نیز بار نباشیم. 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید