خبر فوری
رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی به بهره‌بری کاربری از دستگاه پایش آلاینده‌های نفتی در امنیت غذای دریایی اشاره کرد و گفت: ترکیبات آروماتیک تک حلقه‌ای طی انتقالات اتمسفری، فعالیت‌های نفتی، پساب‌های صنعتی و شهری وارد دریا و سپس زنجیره غذایی دریایی می‌شوند و در گزارش‌های متعدد حضور هیدروکربن‌های پلی آروماتیک در آب، رسوب، پلانکتون‌ها و انواع آبزیان گزارش‌شده است.

بهره‌بری کاربری از دستگاه پایش آلاینده‌های نفتی در امنیت غذای دریایی

«محمد پور کاظمی»، در آئین بهره‌برداری از سامانه‌ پایش لحظه‌ای کلروفیل، مواد مغذی و هیدروکربن‌ها در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به اهمیت سنجش آلاینده‌های نفتی در هرمزگان افزود: این استان یکی از مهم‌ترین استان‌های جنوبی در ایران است که در دهه‌های اخیر با پیشرفت‌های شهرنشینی و صنعتی بالایی روبرو بوده که منجر به ایجاد و یا گسترش صنایع مختلف شیمیایی شده  است.

وی اضافه کرد: هم‌چنین این استان دربرگیرنده تنگه هرمز بااهمیت حیاتی در صادرات نفت است تحقیقات بسیاری حاکی از ورود آلاینده‌های آلی از طریق انواع پساب‌های تصفیه نشده و یا نیمه تصفیه‌شده شهری و صنعتی به آب‌های ساحلی هرمزگان است.

پور کاظمی به ترکیبات آروماتیک تک حلقه‌ای اشاره و بیان کرد: ترکیبات آروماتیک تک حلقه‌ای مانند بنزین، تولوئن، زایلن و اتیل بنزین از اجرا اصلی سوخت نفت خام، گازوئیل و سوخت جت و در تصادفات منجر به ریزش‌های نفتی مهم  هستند.

وی اضافه کرد: رفتار سرطان‌زا و جهش‌زایی پاره‌ای از هیدروکربن‌های پلی آروماتیک ثابت‌شده است و ازاین‌رو در بررسی‌ها و پایش‌های زیست‌محیطی اهمیت ویژه یافته‌اند.

وی به بهره بری از کاربری دستگاه پایش آلاینده‌های نفتی در امنیت غذای دریایی اشاره کرد و گفت: این ترکیبات طی انتقالات اتمسفری، فعالیت‌های نفتی، پساب‌های صنعتی و شهری وارد دریا و سپس زنجیره غذایی دریایی می‌شوند و در گزارش‌های متعدد حضور هیدروکربن‌های پلی آروماتیک در آب، رسوب، پلانکتون‌ها و انواع آبزیان گزارش‌شده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی اضافه کرد: این دستگاه با ایجاد اطلاعات آلاینده‌های نفتی در آب‌های ساحلی دربرگیرنده قفس‌های پرورش آبزیان ما را در آگاهی از امنیت و سلامت زنجیره غذایی دریایی توانا می‌سازد.

وی با اشاره به ویژگی‌های دستگاه پایش هیدروکربن‌های پلی آروماتیک، بیان کرد: به‌کارگیری فنی دستگاه سنجش لحظه‌ای هیدروکربن‌های پلی آروماتیک بر اساس روش اسپکترومتری پلی آروماتیک بر اساس روش اسپکترومتری فلورسانس که در پژوهشکده اکولوژی خلیج‌فارس و دریای عمان برای پایش آلودگی نفتی در آب‌های ساحلی هرمزگان استفاده‌شده است.

پور کاظمی اضافه کرد: دستیابی به غلظت کمی آلاینده‌های نفتی با پیوستگی زمانی در آب‌های دریایی برای اولین بار در کشور، امکان خبررسانی از طریق ارسال پیامک در صورت رسیدن غلظت به سطح تعریف‌شده هشدار، صرفه‌جویی در زمان نمونه‌برداری و آنالیز و هزینه‌های جمع‌آوری نمونه آنالیز از ویژگی‌های این دستگاه بوده است.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: همچنین با بومی‌سازی و انتخاب فیلتر مناسب برای طول‌موج‌های نشر شده می‌توان تعیین غلظت را برای خانواده ویژه‌ای از ترکیبات نفتی اختصاصی کرد و آلودگی نفتی را باهدف منشأ یابی پایش کرد.

وی بومی‌سازی سیستم پایش لحظه‌ای هیدروکربن‌های پلی آروماتیک افزود: این تکنیک دستگاهی بر روی یک طول‌موج با پهنای باند مشخص تنظیم می‌شود لذا گروهی از ترکیبات دارای خاصیت فلورسانس در آن طول‌موج‌های تحریک و نشر سنجش و تعیین غلظت می‌گردند.

پور کاظمی اضافه کرد: آب‌های آلوده به مواد نفتی در محدوده 275 الی 550 نانومتر دارای نشر قابل‌توجه هستند و احتمال حضور نشر در دو محدوده 280 الی 340 و 380 الی 420 نانومتر با شدت بالا وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: ازآنجایی‌که نفتالین جز اصلی نفت خام است برای ردیابی نشست نفت خام و سخت کشتی‌ها که در اکوسیستم دریایی خلیج‌فارس و دریای عمان از اهمیت بالای برخوردار است به کمک دستگاه فلورومتر آنلاین از طول‌موج نشری 360 و تحریک مابین 235 الی 275 نانومتر استفاده می‌شود.

رئیس موسسه تحقیقات علوم شیلاتی افزود: در مشتقات نفتی مانند دیزل، هیدروکربن‌های آلیفاتیک که از اجزا اصلی هستند اما به دلیل نداشتن خاصیت فلورسانس، قابلیت شناسایی توسط تکنیک دستگاهی فلورومتری را ندارند و از طریق ترکیبات پلی آروماتیک ردیابی می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: برای ردیابی دیزل باید نشر ناشی از نفتالین، فلورن و نفتالین را در محدوده اگرچه پایرن و فلورانتن را شامل نمی‌شود اما غلظت نفتالین را به‌عنوان فراوان‌ترین جز سنجش می‌کند.

انتهای پیام
 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید