خبر فوری

پیرغلام معروف هرمزگان دعوت حق را لبیک گفت

هرمزبان:ابوالحسن هرمزی معروف به” خالو ابول “از پیر غلامان معروف استان که در جزیره هرمز زندگی می کرد درسن 95 سالگی دعوت حق را لبیک گفت.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از روابط عمومی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی،وی ازمداحان قدیمی و سنتی جزیره هرمز بود که تعداد زیادی از مداحان و ذاکرین اهل بیت به تأسی از ایشان وارد این حوزه شدند و چراغ مجلس عزای امام حسین را روشن نگاه داشتند.

ابوالحسن هرمزی گنجینه گرانبهایی از اطلاعات ، تاریخچه، آداب ،رسوم، سنت های هرمز از گذشته تا به حال را همراه خود داشتند و از معدود افرادی بود که تسلط کامل بر سروده ها، آواها و آیین های قدیم هرمز همچون “زار”،”رزیف” ، “لیوا ” و حتی” لالایی ها “، ” ضرب المثل ها “،” متل ها “،” نوحه ها ” داشتند که متأسفانه بخش عظیمی از آن به همراه وی از میان رفت.

خالو ابول هرمزی با توجه به کهولت سن همچنان در مراسم های عزاداری و روضه خوانی ابا عبدا… الحسین (ع) شرکت می کرد و با صدای گرم و معنوی خود حال و هوای خاصی به مجلس می بخشید.

وی در منزل هنگام استراحت دچار کسالت می شود و پس از مراجعه به درمانگاه جزیره هرمز به دلیل کمبود امکانات به بندرعباس اعزام می شود که در مسیر ، جان به جان آفرین تسلیم می کند .

مهدی سلامتی ، سرپرست نمایندگی فرهنگ و ارشاد اسلامی جزیره هرمز در این خصوص گفت : افرادی همچون خالو ابول هرمزی بسیار معدود و انگشت شمارند و آخرین کسانی هستند که تاریخ و فرهنگ شفاهی این مرز و بوم را در سینه دارند.

وی اضافه کرد: لازم است تمهیدات لازم و اعتبار کافی برای مستند کردن دانش و اطلاعات این افراد اختصاص داده شود تا حداقل بخشی از گنجینه فرهنگی این منطقه حفظ و به نسل های آتی انتقال داده شود.
(لینک)
کد خبر: 394912

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید