خبر فوری

بلبشوی آب و برق در روستاهای حاشیه بیرجند

در ادامه این مطلب آمده است: مهاجرت از روستاهای خراسان جنوبی به حاشیه شهرها و فراتر از آن به استان های دیگر تحفه خشکسالی های 18 ساله ای است که بر پهنه این استان کویری سنگینی می کند.
هرچند مسئولان بارها نسبت به تبعات این پدیده هشدار داده و ابراز نگرانی کرده اند اما خشکسالی، بیکاری و … دیگر به روستاییان امان ماندن نمی دهد و مناطق اطراف بیرجند در حالی پذیرای سیل عظیمی از مهاجرین از اقصی نقاط استان شده که هنوز زیر ساخت ها ی این مناطق روستایی است.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از «خراسان جنوبی» حاجی آباد یکی از روستاهای اقماری بیرجند در سال‌های گذشته حجم زیادی از مهاجرت را به دوش کشیده است، مهاجران روستاها با آرزوهای بزرگ به بیرجند کوچ کرده اند اما در حاشیه شهر جا مانده‌اند.
بسیاری از آنها دیگر پای برگشتن ندارند چرا که آنها همه سرمایه خود را از دست داده اند تا در حاشیه شهر سرپناهی برای خود بسازند.
** دلواپسی ها
سیم های آویزان برق در کوچه ها هراس زیادی در دل ایجاد می کند و رهگذران پیاده مجبورند پاورچین پاورچین طول برخی کوچه ها را بپیمایند چرا که سیم ها در بسیاری از نقاط لخت شده و روکش ندارد.
هر چه جلوتر بروی انشعابات غیر مجاز آب و شیلنگ های آبی که فقط با مقداری خاک پوشانده شده بیشتر خودنمایی می کند.
مادری نگران دست کودکش را برای بردن به مدرسه گرفته و به صورت زیگزاگی طول کوچه را طی می کند ، می گوید: سیم های برق بدون پوشش بر روی زمین و هوا دلهره آور است و این مساله باعث می شود همیشه دلواپس رفت و آمد فرزندانمان باشیم.
کابل های رها شده روی زمین را نشان می دهد که هر کدام با وسیله ای مانند جوراب، چسب زخم و… برای جلوگیری از برق گرفتگی پوشانده شده است اما آیا با این وسایل می توان جلوی برق گرفتگی رهگذران و عابران را گرفت؟
خانمی دیگر با عجله خود را به ما می رساند و می گوید: تابستان به نحوی و زمستان جور دیگر سیم ها ی برق خطرساز است طوری که از ابتدای سال جاری تا کنون 2 بار کودکم دچار برق گرفتگی شده است و این مقوله هنگام بارش برف و باران خطرناک تر می شود.
وی تاکید می کند : نه تنها زیر ساخت های اولیه زندگی مانند آب ، برق و گاز را نداریم ، بلکه وضعیت منازلمان هم رو به راه نیست.
** اجبارهای یک تخلف
یکی دیگر از اهالی حاجی آباد هم می گوید: بارها برای دریافت انشعاب مراجعه کردیم اما به علت قرار نداشتن منطقه مسکونی در طرح هادی هیچ خدماتی داده نشد و به اجبار از منازل محله های دیگر و از آشنایان به صورت غیر مجاز آب و برق را تامین کردیم.
«عباسی» در ادامه به این نکته اشاره می کند که مجبوریم زمین را حفر و شیلنگ های آب را در زیر زمین قرار دهیم که پس از مدتی به علت تردد خودروها و مردم آسیب می بیند و باید دو باره تعویض شود که هزینه های زیادی به دنبال دارد.
یکی دیگر از اهالی که در چند سال گذشته اقدام به خرید زمین به صورت قولنامه ای کرده و ساخت و ساز را شروع کرده است، هم می گوید: وقتی در حال ساخت و ساز بودیم مسئولی غیر مجاز بودن و یا داخل طرح نبودن منطقه را گوشزد نکرد و اکنون می گویند واحد مسکونی ما داخل طرح نیست و به صورت غیر مجاز بنا شده است آنها هیچ خدماتی نمی دهند و ما هم مجبور به انجام امور غیر مجاز می شویم.
«رضایی» ادامه می دهد: سال جاری در مراجعه به ادارات آب و برق برای دریافت انشعاب های مجاز گفته شد برای حل مشکل به صورت مقطعی در حال حاضر از کنتورهای حجمی استفاده و به اندازه ای که دهیاری علامت گذاشته باید عقب نشینی کنیم.
وی در ادامه عنوان می کند: برای تعریض خیابان بنا به درخواست دهیاری حیاط منزل را تخریب کردم و کنتور کنار در اصلی نصب شد اما هنوز با گذشت ماهها هیچ خبری از آب و برق مجاز با کنتور مجزا نیست.
** استفاده غیرمجاز ساکنان 38 هکتاری حاجی آباد
دهیار حاجی آباد در باره این مشکلات توضیح می دهد: تیرماه سال جاری حدود 38 هکتار به حاجی آباد الحاق شد در حالی که قبل از آن به علت نبودن در محدوده روستا نمی توانستیم هیچ خدماتی به ساکنان آن ارایه کنیم.
«دستگردی» با بیان این که هنوز شبکه آب و برق در معابر این منطقه جانمایی نشده است، تاکید می کند: با وجود نبود شبکه های آب و برق نمی توان به افراد ساکن در منطقه خدمات داد .
به گفته وی در این منطقه از حدود 300 خانوار 30 خانواده آب و برق مجاز دارند و بقیه ساکنان 38 هکتاری از آب و برق غیر مجاز استفاده می کنند .
او که ساخت و ساز در 38 هکتاری را تخلف می داند ، ادامه می دهد: برای دادن انشعاب به افرادی که در این منطقه اقدام به ساخت و ساز کردند باید پرونده تشکیل شود و پس از ارجاع به کمیسیون ماده 99 ، حکم آن مبنی بر جریمه، تخریب و … صادر شود.
وی از دیگر مشکلات در منطقه به احداث واحدهای مسکونی با متراژ های پایین اشاره و اضافه می کند: به طور معمول برای زمین های زیر 150 متر نباید پروانه صادر کرد در حالی که برای رفاه مردم پروانه زمین های 80 تا 130 متری به شرط محصور بودن صادر و انشعاب داده می شود و مشکل اصلی اراضی زیر 80 متر است.
** 180 انشعاب غیرمجاز
دهیار حاجی آباد با بیان این که در روستای حاشیه شهر 3 هزار و 200 انشعاب مجاز آب و برق وجود دارد ، توضیح می دهد: در حال حاضر 180 انشعاب غیر مجاز داریم و با پیگیری های انجام شده قرار شد ساکنان این منطقه برای آب از کنتورهای حجمی استفاده کنند که آن هم مشکلاتی مبنی بر استفاده کم و زیاد افراد به همراه داشت و به همین علت استقبال از این کنتورها کم بود.
«دستگردی» با بیان این که هنوز برای احداث شبکه های آب و برق اقدام خاصی انجام نشده است، تاکید می کند: به محض احداث شبکه بدون استثناء از طرف دهیاری کنتور موقت به ساکنان داده می شود.
** اجرای شبکه آبرسانی در مناطق الحاقی
مدیر امور آب بیرجند هم درباره انشعابات غیر مجاز در روستاهای اقماری بیرجند می گوید: با پیگیری های انجام شده مطالعات شبکه آبرسانی در حاجی آباد، دستگرد، امیر آباد و چهکند در دستور کار بوده که برای اجرای آن نیاز به 100 میلیون تومان اعتبار است و در حال حاضر شبکه آبرسانی به صورت دیون اجرا می شود.
مهندس«صفوی نژاد»آمار انشعابات غیر مجاز شناسایی شده در حاجی آباد را 350 ، امیرآباد 200، دستگرد 150 و چهکند 100 مورد اعلام می کند و می گوید: با وجود کمبود اعتبارات اجرای شبکه آبرسانی در این مناطق در سال جاری در دستور کار قرار ندارد و چنانچه در طول سال جاری اعتباری اختصاص یابد و تجهیزات مورد نیاز تامین شود، در برنامه کاری قرار می گیرد.
مدیر امور آب بیرجند احداث انشعاب و نبود خدمات را منطقی نمی داند و می گوید : در حال حاضر برای حل مشکل در روستاهای اقماری بیرجند 6 کنتور حجمی در حاجی آباد، 2 کنتور در دستگرد و یک کنتور هم در امیرآباد نصب شده است.
** ضرورت اجرای یک طرح
مدیر امور برق بیرجند هم ساخت و سازهای غیر مجاز در روستاهای حاشیه بیرجند را باعث افزایش استفاده از انشعابات غیر مجاز می داند و می گوید: برای اجرای شبکه برق باید معابر عریض شود و درحال حاضر شبکه ها موقت اجرا شده و نیاز به اجرای اساسی طرح در این مناطق مشهود است.
مهندس«عبدی» معتقد است: به دلیل ساخت و سازهای غیر مجاز بر اساس دستور مسئولان وقت برای حل مشکل به صورت مقطعی کنتور زیر ترانس برق نصب شده است.
وی با بیان این که کابل کشی از تابلوی ترانس به صورت هوایی و زمینی انجام می شود ، تاکید کرد: این اقدام باید استاندارد باشد که توسط اهالی مورد توجه قرار نگرفته است.
** مسئولیتی در قبال برق گرفتگی نداریم
مدیر امور برق بیرجند در باره رها شدن کابل های برق بر روی زمین و منازل می گوید: اداره برق هیچ مسئولیتی در صورت برق گرفتگی افراد ندارد و باید کابل کشی توسط مشترک به صورت استاندارد انجام شود.
«عبدی» ادامه می دهد: سال جاری از اعتبار تملک دارایی برای روستاهای حاشیه شهر بیرجند 400 میلیون تومان درخواست و 100 میلیون تومان آن مصوب شده که در حاجی آباد هزینه می شود و از آن جایی که حجم عملیات زیاد است تا جایی که اعتبار داریم کار می کنیم و بقیه کار برای سال های بعد می ماند.
2047* خبرنگار و انتشار دهنده- عباسقلی اشکورجیری*

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید