خبر فوری

واردات مواد اولیه و ماشین آلات نشان دهنده فعالیت مناسب واحدهای صنعتی استان است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از پایگاه اطلاع رسانی استانداری زنجان، ناصر فغفوری در بیست و سومین جلسه ستاد اقتصاد مقاومتی استان که با حضور استاندار زنجان برگزار شد، با اشاره به نتایج تجمیع شده کمیته نظارت بر طرحهای رونق تولید در استان اظهار داشت: با استفاده از تسهیلات طرح رونق تاکنون 284 نفر اشتغال جدید توسط 67 طرح و واحد صنعتی ایجاد شده و از 2583 اشتغال موجود صیانت شده است.
وی افزود: 44 واحد صنعتی با اخذ تسهیلات سرمایه در گردش نسبت به صیانت از ظرفیت و اشتغال خود به میزان 2305 نفر اقدام کرده اند و 4 واحد صنعتی با صیانت از ظرفیت تولید علاوه بر حفظ اشتغال 43 نفر، به میزان 19 نفر اشتغال جدید ایجاد کرده اند و 6 واحد تعطیل با اشتغال 125 نفر دوباره به چرخه تولید بازگشته اند.
فغفوری در ادامه گزارشی از آخرین وضعیت بخش صنعت و معدن استان تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری ارائه کرد و گفت: تعداد پروانه‌های بهره برداری موجود در استان 1302 مورد و میزان سرمایه‌گذاری صورت گرفته توسط آنها، 52 هزار میلیارد ریال است که برای 41855 نفر نیز اشتغالزایی به همراه داشته است.
وی تعداد پروانه های بهره برداری صادره تا پایان آبان‌ماه سال‌جاری را 91 مورد عنوان کرد و افزود: این تعداد در مقایسه با مدت مشابه در سال قبل 34 درصد افزایش یافته است.
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان در ادامه واحدهای تولیدی صنایع معدنی سرب و روی، صنایع معدنی فولاد، برق، صنایع غذایی، نساجی و سایر واحدهای تولیدی کانی غیر فلزی و شیمیایی و ماشین سازی را از جمله واحدهای صنعتی و معدنی مهم و تاثیر گذار استان برشمرد و افزود: طرح ‘تولید فولاد ناب آرش ‘ و طرح ‘پتروشیمی تولید آمونیاک و اوره زنجان’ بعنوان 2 طرح ویژه اقتصاد مقاومتی و همچنین تولید مقوا با کاربرد بسته بندی بهداشتی و دارویی، چند طرح تولید نخ، پارچه، رنگرزی، پوشاک و طرح بازیافت فولاد و چدن در استان زنجان در دست اجرا می باشد.
فغفوری در ادامه‌ی گزارش خود تکمیل طرحهای صنعتی با پیشرفت فیزیکی بالای 60 درصد را از برنامه های ستاد اقتصاد مقاومتی استان در حوزه صنعت عنوان کرد و افزود: از 15 طرح صنعتی که تسهیلات سرمایه ثابت دریافت کرده اند تاکنون 3 طرح به بهره برداری رسیده و اشتغال جدید به میزان 65 نفر ایجاد شده و سایر طرحها نیز دارای پیشرفت فیزیکی مناسب پس از اخذ تسهیلات هستند که باید تا پایان سال به بهره برداری برسند.
وی ایجاد رونق تولید وتعیین تکلیف 7500 واحد تولیدی مشکل دار با هدف فعال کردن آنها، ارتقای رقابت پذیری واحدهای کوچک و متوسط با هدف افزایش صادرات، مدیریت هدفمند واردات در راستای حفظ تراز مثبت تجاری و افزایش صادرات کالا و خدمات غیرنفتی به میزان 10 میلیارد دلار در سال95 نسبت به سال گذشته را از دیگر برنامه های اقتصاد مقاومتی در حوزه صنعت و معدن برشمرد.
فغفوری خاطرنشان کرد: در حوزه سرمایه ثابت و سرمایه در گردش مجموعا 1251078 میلیون ریال تسهیلات در بخش صنعت پرداخت شده است.
رئیس کمیته صنعت، معدن و تجارت در ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی میزان ذخیره قطعی معادن سنگ آهن استان را معادل 13690000 تن و ذخیره احتمالی آن معادل 30475000 تن عنوان و اظهار امیدواری کرد، چنانچه ذخیره های کشف شده دارای محتوی عیار آهن بصورت تقریبی 46 درصد باشد می تواند تا 5 سال صنایع فراوری آهن کنسانتره را تامین کند که لزوم توسعه اکتشاف یا واردات سنگ آهن از سایر استان ها می تواند درسال های آتی جوابگوی صنایع مذکور شود.
فغفوری در خصوص معادن مس استان با بیان این مطلب که میزان ذخیره قطعی معادن مس استان معادل 2797923 تن و ذخیره احتمالی آن معادل 3245000 تن است، گفت: چنانچه ذخیره های کشف شده دارای عیار مس محتوی معادن بصورت تقریبی 2 درصد باشد می تواند تا 15 سال صنایع فراوری مس را تامین کند.
رئیس صنعت، معدن و تجارت استان در بخش دیگری از گزارش خود به اقدامات صورت گرفته در راستای مدیریت هدفمند واردات جهت حفظ تراز مثبت تجاری اشاره و عنوان کرد: ممنوعیت واردات 227 قلم کالای مصرفی از ایالات متحده آمریکا، واردات کالاهای گروه 10(لوکس وغیرضروری) فقط با ارز متقاضی و پرداخت 2برابر تعرفه ورودی، ممنوعیت مقطعی کالاهای اساسی مانند برنج و شکر به جهت حمایت از تولید داخل، واردات خودرو، تایر، لوازم خانگی و تلفن همراه فقط از طریق نمایندگی های مجاز در کشور که همه این موارد در سطح ملی تصمیم گیری شده و در استان اجرایی می شود.
وی تصریح کرد: میزان صادرات به میزان96.6 میلیون دلار و میزان واردات در 7 ماهه سالجاری در گمرک استان 150.3 میلیون دلار شامل مواد اولیه و تکنولوژی و ماشین آلات می باشد که نشاندهنده فعالیت مناسب واحدهای صنعتی و سرمایه‌گذاری استان است.
به گفته فغفوری سهم تعیین شده برای صادرات غیرنفتی استان در سالجاری 330 میلیون دلار است که در 6 ماهه سالجاری 158.5 میلیون دلار محقق شده است.
6085
دریافت کننده خبر: رویا رفیعی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید