نظام مهندسی ساخت و تولید، پیش‌نیاز اقتصاد مقاومتی است‌

‌سید جلال همتی در گفت‌وگو با ایسنا، ‌افزود: رویکرد‌ ما‌ در سیزدهمین کنفرانس مهندسی ساخت و تولید، بررسی الزامات قانونی و جایگاه نظام‌مهندسی ساخت و تولید در کشور بود، به‌طوری‌که هم صنایع و هم دستگاه‌های دولتی و ازجمله اداره استاندارد، محیط‌زیست، اداره امور مالیاتی، بانک‌ها، بیمه‌ها، و دانشگاه در کنار هم به بررسی الزامات ایجاد و شکل‌گیری این تشکل مردم‌نهاد که می‌تواند بازوی اجرایی دولت باشد، بپردازند و ‌بیانیه‌ای برای پیگیری این مطالبات داشته باشیم.

وی با بیان اینکه وضعیت صنعت ساخت و تولید در کشور پیشرفت‌های قابل‌ملاحظه‌ای داشته است، اضافه کرد: بعد از انقلاب اسلامی و جنگ تحمیلی در ساخت و تولید داخل کشور توفیقات بسیار خوبی داشته‌ایم و همگرایی در تمام دستگاه‌ها به چشم می‌خورد.

همتی خاطرنشان کرد: با ابلاغاتی که از طرف مقام معظم رهبری (مدظله العالی) داشته‌ایم اقداماتی مثل درون‌زایی علمی و ساخت و تولید داخلی‌، اتکا به نیروی کار و نیروی جوان کشور، بیشتر شدن نقش دانشگاه در فعالیت‌های اجتماعی کشور‌، عدم اتکا به منابع طبیعی و پرهیز از خام فروشی، سیانت از محیط‌زیست کشور، افزایش بهره‌وری و کاهش مصرف بی‌حدوحصر و نظام دادن به فعالیت‌های این‌چنینی در دستور کارمان قرار گرفته است.

عضو هیئت‌علمی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه هرمزگان افزود: با توجه به اینکه امسال به‌عنوان سال اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل نام‌گذاری شده و در همین راستا، دانشگاه هرمزگان و انجمن مهندسی ساخت و تولید به این فکر افتاد که ارتباطات را با بخش صنعت و دستگاه‌های مربوطه بیشتر کند و تشکلی را به‌عنوان نظام‌مهندسی ساخت و تولید شکل دهد.

وی لازمه تشکیل این نظام را شناسایی مطالبات همه دستگاه‌ها دانست و اظهار کرد: پس از جمع‌آوری انتظارات و مطالبات همه دستگاه‌ها تفاهم‌نامه‌ای برای انسجام این فعالیت‌ها که در حال حاضر تا حدودی به‌صورت جزیره‌ای انجام می‌گیرد، منعقد خواهد شد.

همتی ادامه داد: مطالبات بسیاری در قسمت‌های مختلفی وجود دارد و نیاز است همان‌طور که نظام‌مهندسی ساختمان سال‌هاست شکل‌گرفته، جاافتاده، کارشناسانش  سطح‌بندی شدند و آموزش‌های مرتبی دارند، بر ساخت‌وسازها نظارت دارند و تشکیلات منسجمی را ساماندهی کرده‌اند، نهادی از دل این صنعت و این جامعه به‌صورت خصوصی در بخش ساخت و تولید شکل گیرد که متولی ساخت و تولید باشد.

معاون آموزشی و پژوهشی دانشکده فنی و مهندسی دانشگاه هرمزگان تصریح کرد: دانشگاه برای شکل‌گیری و گسترش این نظام‌مهندسی نیاز به صنعت، بودجه و آزمایشگاه‌های قوی، گسترش اعضای هیئت‌علمی و گسترش رشته‌های تحصیلات تکمیلی دارد و از طرفی صنعت نیاز به دانش فنی، رشد مهارت و سطح دانش و سواد کارشناسانش دارد.

این مقام مسئول اضافه کرد: خوشبختانه با حمایتی که از طرف استانداری استان هرمزگان به‌عمل‌آمده است دفتری برای این تشکل اختصاص داده‌شده و از بین مدیران صنایع استان و دانشگاه نمایندگان و متولیانی تعیین شدند که نتایج سیزدهمین کنفرانس ساخت و تولید کشور که در این دانشگاه برگزار شد را در آن پیگیری کنند.

همتی در پایان افزود: امیدواریم پس از بررسی نتایج سیزدهمین کنفرانس ساخت و تولید کشور  و ارتباطاتی که بین اساتید برجسته ساخت و تولید در ایران و اساتید دانشگاه هرمزگان و صنایع و مدیران شکل‌گرفته، این نتایج حالتی اجرایی به خود گیرد.


انتهاي پیام

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید