معامله ارز آزاد توسط بانکها در اهاله ای از ابهام

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم، محمدرضا سبزعلیپور رئیس مرکز تجارت جهانی ایران و رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی نسبت به افزایش نرخ ارز طی هفته گذشته واکنش نشان داد و گفت: در تاریخ نهم مردادماه سالجاری دستورالعمل بانک مرکزى مبنی بر آزاد شدن معامله دلار آزاد در بانک ها توسط آقاى سیف از طریق رسانه های دیداری و نوشتاری به اطلاع عموم رسانیده شد و این نوید را به مردم عزیزمان دادند که از این تاریخ (10/5/95) به بعد اوضاع دگرگون خواهد شد و دلار به وفور و با قیمتی مناسب (یعنی در سطح قیمت بازار آزاد آن روز) در اختیار همه خریداران قرار خواهد گرفت.
وی افزود: چند ساعت پس از سخنان آقای سیف، اینجانب نسبت به این تصمیم آقایان واکنش نشان داده و دیدگاه و نظر خودم را درخصوص دستورالعمل جدید بانک مرکزى تحت عنوان (شگردی جدید برای گران کردن نرخ دلار) ابراز و منتشر نمودم. زیرا اعتقادم بر این بود که با اعلام این دستورالعمل خام و ناپخته، نه تنها هیچ گرهی از مشکلات ارزی و اقتصادی کشور و فعالان اقتصادی ایران باز نخواهد شد بلکه افزایش پر شیب نرخ دلار از همان تاریخ قطعی و طناب مشکلات و نابسامانی ها به دور گردن دولت تدبیر و امید تنگ تر خواهد شد!!.
متأسفانه از فردای همان روز، مسئولین بانک مرکزی و جمعی از دوستان دولتمردمان، اینجانب را آماج حملات تند خود قرار داده و بندۀ حقیر را به بی انصافی، دلواپس بودن، تشویش اذهان عمومی، مخالفت با دولت روحانی و چوب لای چرخ دولت گذاشتن محکوم کردند و هر چه به قسم و آیه متوسل شدیم که ما نه بی انصافیم و نه مخالف دولت بلکه دلسوزانه و از سر اخلاص موردی کاملاً تخصصی، روشن و مبرهن را خدمتتان عرض کرده ایم، متأسفانه باور آقایان نشد که نشد.!!
علیپور اظهار داشت: آنروزی که آقایان دستورالعمل بانک مرکزى را ابلاغ کردند نرخ دلار حدود3500 تومان بود و رفته رفته سیر صعودی خود را آغاز کرد و پیروزی ترامپ نیز سرعت افزایش نرخ دلار را بالاتر برد تا جایی که امروز متأسفانه شاهد فروش دلار به نرخی بالاتر4000 تومان هم بودیم.!! از روزیکه رئیس کل بانک مرکزی آن دستورالعمل را ابلاغ کردند مثل روز روشن بود که بانکها هرگز قادر به تأمین ارز مشتریان خود نخواهند بود زیرا اجرای دقیق و اصولی این دستورالعمل نیازمند یک فاکتور اساسی میباشد تا نتایج مثبتی در بر داشته باشد و آن اینکه اولاً خزانه های بانک مرکزی میبایست مملو از دلار بوده و ثانیاً کشور باید پشتوانه و درآمد ارزی بسیار بالایی داشته باشد بطوریکه دلارها بدون انقطاع بسمت کشور سرازیر شوند، در این صورت بانکها قادر خواهند بود تا نیاز همه مشتریان ارزی خود را به هر میزان تأمین نمایند و همین امر (یعنی رضایت مشتری تأمین نیازش به هر مقدار) موجب کاهش مشتری در بازار آزاد خواهد شد و کمبود خریدار نیز باعث میشود تا رفته رفته قیمت ارز در بازار آزاد کاهش یافته و ارزش پول ملی تقویت شود.
وی در ادامه افزود: اما کشوری که سالهاست درگیر تحریمهای شدید اقتصادی اعم از نفتی و بانکی و… میباشد، ورودی ارز آن از خارج ناچیز است اما هزینه های ارزی آن بالاست، خزانه بانک مرکزی تعریفی ندارد و منابع و ذخایر ارزی کشور تقریباً در حد صفر میباشد، صادرات غیرنفتی افت شدید داشته و امیدی هم به درآمدهای کلان ارزی از این راه نیست، پس با عنایت به این واقعیات که بر همه عیان میباشد چگونه میتوان میلیونها دلار نیاز مشتریان بانکها را در طی هر روز تأمین کرد؟ در نتیجه هر بچه ای هم این موضوع را میفهمد که با این اوضاع نه چندان مناسبی که داریم قادر به تأمین دلار مشتریان ارزی نخواهیم بود پس صدور چنین دستورالعملی از جانب بانک مرکزى مبنی بر آزاد شدن خرید و فروش دلار آزاد در بانکها به مثابه خودزنی، متشنج کردن بازار پول و ارز، ایجاد و ازدیاد ناامنی و نگرانی بین مردم و نهایتاً افزایش نابسامانی های اقتصادی بوده است و بس.!! اما
دولت محترم و مسئولین بانک مرکزی با علم به این واقعیات، باز هم اقدام به صدور چنین دستوری نمودند که عواقب آن هم شد دلار 4000 تومانی!! پس مسبب و مقصر اصلی گرانی دلار، مسئولین بانک مرکزی میباشند و لاغیر.     

سبزعلیپور تصریح کرد: توافق وزرای نفت کشورهای عضو اوپک در نشست سه روز پیش خود در وین بر سر کاهش میزان تولید به توافق و همچنین تعطیلی چند روز گذشته موجب شد تا کمی التهاب باز ارز و نرخ بالای دلار افت کند.
اما از دگر سو بالاخره دو شب پیش قانون10ساله تحریمهای آمریکا برعلیه ایران معروف به ISA با رأی قاطع سناتورها مجدداً تمدید شد!! این قانون در کمال خوش باوری دوستان دولتمرد ما به لغو همۀ تحریمهای اعمال شده برعلیه ایران تمدید شد و آیندۀ تحقق برجام را تیره و تارتر کرد. حال چنانچه این قانون را آقای اوباما وتو کند یا نکند تصویب خواهد شد زیرا همه سناتورها اعم از جمهوری خواه و دمکرات، بدون هیچ مخالفی به تمدید آن رأی مثبت داده اند.!! پس بطور قطع آقای اوباما هم خود را سنگ روی یخ نخواهد کرد و بی سر و صدا این قانون را امضاء و به مرحله اجراء خواهد گذاشت.
رئیس شورای سیاستگذاری اقتصاد مقاومتی و بخش خصوصی گفت: اما درحال حاضر این سوال در اذهان عموم شکل گرفته که با تمدید این قانون، چه اتفاقی رخ خواهدداد و تأثیر آن براقتصاد ایران و زندگی مردم چه خواهدبود؟ در این خصوص باید صریح و شفاف عرض کنم که تمدید قانون 10 ساله تحریمهای آمریکا برعلیه ایران که عمدتاً اقتصادی نیز میباشند موجب خواهد شد تا از نظر روانی مجدداً ترسی بر فعالان اقتصادی خارجی در ارتباط با نزدیکی به بازار ایران مستولی گردد و سطح همکاریهای اقتصادی جهان و میزان مبادلات تجاری کشورهای بزرگ با کشورمان کاهش یافته و همچنین روند سرمایه گذاریهای خارجی در ایران را کندتر و حتی ناچیز نماید.!! ضمناً بر میزان درآمدهای ارزی دولت تأثیر منفی خواهد گذاشت و از همه مهمتر نرخ دلار نیز بیش از پیش افزایش خواهد یافت!!
بر همین اساس کمترین تأثیر تمدید این تحریمها تشدید رکود و افزایش نرخ بیکاری خواهد بود و باتوجه باینکه نرخ دلار با شیب بیشتری رشد و ارزش پول ملی (ریال) برعکس کاهش پیدا خواهد کرد در نتیجه واردکنندگان کالاهای خود را با دلار گرانتری وارد کشور خواهند نمود و همین امر سرآغاز گرانی کالاهای مصرفی میباشد که سریعاً تأثیر خود را بر قیمت کالاهای تولید داخل نیز خواهد گذاشت و از همین رو موج جدید گرانی و رشد تورم هم در راه است.!!
علیپور تأکید کرد: تمام این مشکلاتی که بطور قطع طی روزها و ماههای آینده بر کشورمان حادث خواهد شد همگی موجب میگردد تا دستاوردها و موفقیتهای ادعایی دولت در خصوص ثبات نرخ ارز و همچنین کاهش چشمگیر نرخ تورم بر باد رفته و تمام رشته های دولت طی سه سال و نیم گذشته پنبه شود یعنی عملکرد دولت طی 4 سال گذشته تقریباً هیچ!! حال چنانچه اجرای برجام نیز به مشکل برخورد کند و تار و پود آن به هر دلیلی از هم بپاشد آنوقت دولت باید اقدامات پیشگیرانه و برگهای برنده خود را رو کند که حتماً میبایست مجدداً فعالیتهای هسته ای آغاز و همه سانتریفیوژها قبلی بکار بیافتند که در این صورت تازه برمیگردیم نقطه سر خط!! یعنی به دوران 4 سال پیش (پایان دولت احمدی نژاد و آغاز دولت روحانی).!!
رئیس مرکز تجارت جهانی ایران در خاتمه اظهار داشت: طی سوالی که از رؤسای چندین شعبۀ بانکهای مختلف کشور مبنی بر اینکه از زمان صدور دستورالعمل بانک مرکزی چه میزان ارز با نرخ آزاد خرید و فروش کرده اید داشتم تقریباً همه آنها اعلام نمودند که چندان خرید و فروشی نداشته اند!! پس باتوجه به اوضاع کشور و واقعیات موجود، لازم به ذکر است که دستورالعمل بانک مرکزى مبنی بر آزاد شدن معامله دلار آزاد در بانکها تا به امروز ناموفق بوده و اجرای این دستورالعمل از این به بعد نیز در هاله ای از ابهام میباشد که موفقیت آن قطعاً بدلیل کمبود منابع و ذخایر ارزی کشور غیر قابل تضمین است. در نتیجه درآمد ناچیز ارزی دولت به همراه تأثیر روانی افزایش نرخ ارز طی روزهای گذشته و همچنین خبر تمدید قانون10ساله تحریمهای آمریکا برعلیه ایران مجدداً موجب افزایش نرخ ارز طی روزهای آینده خواهد شد و قیمت دلار را از 4000 تومان هم عبور خواهد داد. یعنی افزایش نرخ دلار از این به بعد نیز اجتناب ناپذیر میباشد.
آقایان دولتمرد ما فقط باید بدنبال اجرای سریع و دقیق سیاستهای اقتصاد مقاومتی باشند تا از این گذر اقتصاد ایران را قوی و قدرتمند سازند تا با وزیدن هر باد و نسیمی و هر تهدید و تحریمی اینچنین آشفته و سردرگم نشویم.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید