حمایت از صنعتگران راه توفیق استان قم در مسیر تحقق اقتصاد مقاومتی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری تسنیم از قم, "صدای صنعت‌گران به کسی نمی‌رسد چرا که کارخانه‌دار را با تسهیلات سرمایه در گردش با نرخ بالا زمین‌گیر می‌کنند"  این را رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم در بیان مشکلات واحدهای صنعتی و تولیدی می‌گوید.

صنعت بازوی توانمند اقتصاد کشور در شرایطی است که اقتصاد مقاومتی نسخه بیماری مزمن اقتصاد کشور مطرح شده است. اقتصاد مقاومتی وقتی معنی پیدا می‌کند که اقتصاد درون‌زا و توجه به توان داخلی موردتوجه باشد و این مسئله محقق نمی‌شود جز با توجه به تولید داخل و صنعت بومی. در این بین اما موانع و مشکلاتی وجود دارد که فریاد هزار باره صنعتگران و فعالان آن به جایی نمی‌رسد.

خروج صنعت داخلی از گردونه رقابت با کالاهای قاچاق

حسن آقاجانی کمبود نقدینگی را مشکل عمده صنعتگران و تولیدکنندگان دانست و گفت: با وجودی که تسهیلاتی برای بهبود وضعیت واحدهای تولیدی کوچک و متوسط تعیین‌شده است اما حقیقت این است که این واحدها پولی برای بازپرداخت تسهیلات ندارند.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم با بیان اینکه مشکلات نقدینگی واحدها به حدی است که تسهیلات فقط می‌تواند بدهی‌ها را تسویه کند و دیگر چیزی برای بازپرداخت تسهیلات باقی نمی‌ماند افزود: همه مشکلات از یک سو هزینه‌هایی که دولت بر واحدهای صنعتی تحمیل می‌کند از دیگر سو مشکل‌آفرین شده است.

وی افزایش هزینه‌های برق واحدهای صنعتی را دیگر مشکل این روزهای صنعتگران عنوان کرد و اظهار داشت: در چنین شرایطی هر چقدر هم پول برای بخش صنعت تزریق شود باز هم هزینه‌هایی به وجود می‌آید که این پول‌ها کفاف آن را نمی‌دهد.

آقاجانی با تأکید بر اینکه دولت جیب ما را سوراخ کرده هر چه درآمد داریم از طریقی این درآمد را می‌گیرند تصریح کرد: هر چه هزینه‌های تولیدکنندگان در مسیر تولیدات بالاتر برود در نتیجه قیمت تمام‌شده تولیدات افزایش می‌یابد از همین رو بازار صادراتی را خیلی راحت از دست می‌دهیم و از گردونه رقابت خارج می‌شویم.

به گفته رئیس اتحادیه صادرکنندگان استان قم، در حال حاضر با هزینه‌هایی که به صنعتگران و تولیدکنندگان تحمیل می‌شود توان رقابت با کالاهای قاچاق و وارداتی را ندارند.

عدم پیگیری مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان

نایب‌رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان نیز از عدم پیگیری مشکلات صنعتگران و تولیدکنندگان استان انتقاد کرد و گفت: مسئله این است که بسیاری از دارایی‌های تولیدکنندگان در دوران تحریم از بین رفته و احیای این واحدها نیازمند همراهی بانک‌ها است.

غلامحسین الهیاری ادامه داد: با وجود اظهارات مسئولان اما بانک‌ها 10-15 درصد تسهیلات پرداختی را بلوکه می‌کنند با وجود این اقدامات اما حدود 100 و اندی واحد موفق به دریافت تسهیلات شده‌اند، این روند پرداخت تسهیلات گرهی از کار صنعت باز نمی‌کند.

وی برخورد قهرآمیز بانک‌ها با صنعتگران و تولیدکنندگان را مورد انتقاد قرار داد و تصریح کرد: در شرایط رکود بازار برخی بانک‌ها صنعتگران ورشکسته را به زندان می‌اندازند و اموال آن‌ها را مصادره و با قیمتی به مراتب کمتر به فروش می‌رساند.

نایب رئیس اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی قم گفت: بنا به مصوبه 23 خرداد سال جاری بانک‌ها نباید بدون هماهنگی استانداری هیچ واحد تولیدی را تعطیل کنند، تعطیل کردن  و به زندان انداختن افراد ورشکسته راه حل مشکلات نیست.

سقف بودجه‌های تخصیصی به بخش صادرات مناسب نیست

هادی راد به بلوکه کردن بخشی از تسهیلات توسط بانک‌ها اشاره کرد و گفت: 15-20 تسهیلات توسط بانک‌ها مصادره می‌شود که امیدواریم این مسئله رفع شود.

عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی استان قم با بیان اینکه پروسه دریافت وام صادراتی خوب است اما سقف بودجه‌های تخصیصی به بخش صادرات مناسب نیست عنوان کرد: سقف پرداخت در قم نسبت به دیگر استان‌ها بسیار کم است و پاسخگوی نیاز صادرکنندگان استان نیست.

وی با اشاره به اینکه سقف اعتبارات تسهیلات به صادرکنندگان 500 میلیون تومان است بیان کرد: در صورتی که فرد حقیقی دارای حساب‌های مالی باشند این رقم 1 میلیارد تومان و برای اشخاص حقوقی 3 میلیارد تومان است.

با آمارسازی مشکلی حل نمی‌شود

عضو هیئت مدیره شهرک صنعتی شکوهیه وجود واحدهای تولیدی بدون پروانه و زیر پله‌ای، سودهای کلان بانکی و مالیات‌های زیاد را مشکلات اساسی صنعت استان برشمرد و گفت: اقتصاد پویا، صنعت، حمایت از تولید داخل، تحقق اقتصاد مقاومتی همه واژه‌هایی آشنا هستند که اگر عملیاتی شوند می‌توانند اقتصاد کشور را متحول کنند.

حمیدرضا عالمی با بیان اینکه با آمار سازی نمی‌توان مشکلات را رفع کرد اظهار داشت:  کتمان واقعیت هیچ مشکلی را حل نمی‌کند در برهه‌هایی امکانات زیاد بود اما اکنون به جایی رسیده‌ایم که صنعت‌گران از حداقل ظرفیت خود برای تولید استفاده می‌کنند.

وی با اشاره به اینکه مسئولان هرکجا پول کم می‌آورند از بخش صنعت کم می‌کند افزود: این اقدام این مصداق نشستن روی سرشاخه و بریدن بن شاخه است.

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید