آغاز به کار دبیرخانه سومین جشنواره مد و لباس در آذربایجان شرقی

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی آذربایجان شرقی از آغاز به کار دبیرخانه سومین جشنواره مد و لباس در این استان خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری برنا در آذربایجان شرقی، محمد محمدپور با اشاره به اینکه حجاب باید به عنوان مساله‌ای اساسی و بنیادی که می‌تواند جوامع بشری را از لغزش‌ها بازداشته و به تعالی برساند مورد توجه قرار گیرد، گفت: این جشنواره در راستای پیروی از منویات مقام معظم رهبری در جهت حمایت از تولید ایرانی و همچنین ترویج و گسترش فرهنگ عفاف و حجاب برگزار می‌شود.

وی اظهار داشت: حجاب و عفاف از مسائل بنیادی جامعه‌ی اسلامی است و نهادهای فرهنگی باید در ترویج و نهادینه کردن این فرهنگ معنوی در جامعه تلاش کنند.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان، یکی از دغدغه ها در بحث اقتصاد مقاومتی را  حمایت از تولید داخلی و ارتقای فرهنگ استفاده از تولیدات داخلی عنوان کرد و گفت: جشنواره مد و لباس بهانه ای برای آشنایی شهروندان با طراحان و تولید کنندگان پوشاک در استان و ورود کالای تولید ملی در سبد خانوار ایرانی است.

محمدپور، شناسایی توانمندیها و آسیب شناسی عرصه مد و لباس در حوزه‌هایی نظیر پژوهش، طراحی، تولید و عرضه، ارائه الگوهای اسلامی و ایرانی، هویت بخشی و ایجاد زمینه اعتماد، حمایت و ارتقا قدرت انتخاب مردم و آحاد جامعه در این مقوله با ارائه مدل های جدید و روش های نوین بر اساس اهداف مقرر در قانون، فرهنگ سازی و تبلیغات مناسب تولیدات ایرانی در مقابل برندهای خارجی و تولید و انسجام زیر ساخت‌های پوشش اسلامی ایرانی، شناسایی و حمایت از طراحان ممتاز و متعهد، برای طراحی لباس‌های مناسب با فرهنگ و تمدن ایرانی- اسلامی و ایجاد بستر مناسب جهت به نمایش گذاشتن الگوها و طرح‌ها در مکانی که عموم مردم دسترسی داشته باشند را از اهم اهداف برگزاری سومین جشنواره مد و لباس استان برشمرد.

وی، گفت: این جشنواره در چهار بخش طراحی- دوخت، نقاشی و پژوهشی و با موضوعاتی شامل تاثیر مد و لباس در حوزه امنیت ملی و اقتصاد مقاومتی، فرهنگ خانواده، پوشاک و الگوی مصرف، مد و لباس ایرانی در رقابت با برندهای خارجی، نقش تبلیغات و رسانه نقش رسانه در ترویج و اشاعه الگوهای مدگرایی ایرانی، نمادها و الگوهای فرهنگی بر روی البسه ایرانی و جایگاه آموزش در اصلاح الگوی مصرف پوشاک و اشاعه اقتصاد مقاومتی برگزار می شود.

محمدپور افزود: در بخش جنبی کارگاه های تخصصی، نظری و عملی در زمینه اقتصاد مد و لباس برگزار شده و  تاریخچه و آموزش عملی دوخت ها و طراحی های سنتی مورد بررسی قرار می گیرد.

وی همچنین برگزاری غرفه های عرضه و فروش البسه ایرانی و اسلامی مخصوص طراحان لباس و تولیدکنندگان داخلی را از دیگر برنامه های جنبی این جشنواره عنوان کرد.

براساس این گزارش شرکت در جشنواره مد و لباس استان برای کلیه هنرمندان و فعالان عرصه ­های مختلف فرهنگی و هنری و تولیدکنندگان و عرضه کنندگان لباس آزاد بوده و طرح ها و مدل های پوشش باید ابداعی، ابتکاری و جدید بوده و قابلیت تولید عمده را داشته و در تمام بخش‌ها ‌باید مطابق با موازین اسلامی، فرهنگ و هویت ایرانی باشد.

لازم به ذکر است در بخش طراحی پذیرش آثار به دو صورت طراحی دستی یا دیجیتال بوده و آثار در سه اندازه ٢١ در ٣٠ – ٣٠ در ٤٠ – ٥٠ در ٧٠ پذیرفته می­ شود و آثار طراحی شده بایستی دارای عنوان مدل و  امضای طراح آن باشند.

در  بخش دوخت ارائه اثر دوخته در کلیه شاخه­ های مد و لباس اعم آزاد می ­باشد و در مرحله اول تصویر اثر دوخته شده به صورت دو تصویر از جلو و عقب یا جلو و نیمرخ در قالب GPJ به شکل ایمیل یا CD به دبیرخانه ارسال شود و نحوه نمایش اثر، در صورت راهیابی به نمایشگاه، با همکاری و تعامل ارائه کننده و دبیرخانه صورت خواهد گرفت.

در بخش نقاشی نیز تکنیک ارائه آثار آزاد است و اندازه آثار در صورت اجرا بر روی بوم نقاشی یا تحویل به صورت قاب گرفته به دبیرخانه جشنواره آزاد می­ باشد.

علاقمندان می توانند آثار خود را تا پانزدهم دی ماه ١٣٩٥ به دبیرخانه جشنواره واقع در اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی، اداره امور هنری، واحد هنرهای تجسمی رسال نمایند.

 

 

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید