خبر فوری

آغاز عملیات آبرسانی به 33 روستا در هرمزگان

عبدالحمید حمزه پورشنبه به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این مجتمع با تعداد 8 حلقه چاه و یک آبشیرینکن سه هزار مترمکعبی تجهیز می‌شود و جمعیت ابتدای این طرح 34 هزار و 898 نفر و تعداد خانوار آن نیز 7 هزار و 755 است.
وی افزود: 57 کیلومتر خط انتقال، 280 کیلومتر شبکه توزیع و 10 هزار و 450 مترمکعب مخزن در تکمیل این پروژه احداث می‌شود.
مدیرعامل آب وفاضلاب روستایی هرمزگان تصریح کرد: موضوع منابع آب به چالش مهمی در عرصه اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی شهرستان میناب تبدیل‌شده که حمزه پور گفت: در نتیجه بارندگی های نیمه دوم پارسال و اوایل امسال، اندکی از تنش کم آبی در اقصی نقاط استان از جمله میناب کاهش یافت، اما هرمزگان همچنان با بحران شدید کم آبی مواجه است.
وی بیان داشت: وجود چاه های غیر مجاز ،کاهش منابع زیرزمینی و کمبود بارش در این سال ها بیشترین آسیب را به هرمزگان رسانده و این استان در حال حاضر با بحران شدید کم آبی مواجه است.
وی با بیان اینکه نیمی از جمعیت هرمزگان در روستاها ساکن هستند، افزود: با اقدامات صورت گرفته 70 درصد روستاهای استان از آب آشامیدنی سالم بهره مند اما همچنان هرمزگان با چالش کمبود آب جهت تامین آب شرب روستاها مواجه است.
این مقام مسئول خاطرنشان کرد: با اختصاص بودجه از محل صندوق توسعه ملی بسیاری از پروژه‌های راکد ،شروع به کارکرده‌اند و می‌توان این نوید را داد که مشکلات کم‌آبی در روستاهای استان به حداقل می‌رسد.
حمزه پور درباره تعداد آبشیرین کن های استان در بخش روستایی گفت: 18 سایت در حال بهره برداری برای آبرسانی به 164 روستا ، شش سایت در حال ساخت جهت 54 روستا ، پنج سایت تصویب شده جهت 85 روستا و هفت سایت در حال مطالعه جهت 40 روستا در بخش روستایی است.
تعداد کل روستاهای استان هرمزگان یک هزار و 731 روستا، تعداد کل جمعیت روستاها 784 هزار و 798 نفر، تعداد کل خانوار روستاها 191 هزار و 931 خانوار،تعداد کل روستاهای دارای تاسیسات آبرسانی یک هزار و 206 روستا است.
18 سال خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا سطح آب 90 درصد از دشت های استان با افت معادل نیم متر و حداکثر 28 متر مواجه باشند.
خشکسالی در هرمزگان موجب شده تا از 168 حلقه چاه تامین کننده آب شرب شهرهای استان، 58 حلقه چاه خشک و 67 حلقه شور شود.
هم اکنون تنها 43 حلقه چاه در هرمزگان در وضعیت قابل قبولی قرار دارند.
در حال حاضر منابع آبی در حال استفاده بخش روستایی هرمزگان 18 دستگاه آبشیرین کن، 51 چشمه، 361 چاه و 98 عدد سایر انشعابات است.
شهرستان میناب در 90 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و بعد از مرکز، دومین شهرستان بزرگ هرمزگان است.
6048/7198
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشاردهنده: خلیل تنیده

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید