خبر فوری

پایان سفر وزیر بهداشت به شرق چین/استقبال از طرح‌های ایران در اجلاس جهانی ارتقاء سلامت

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از ایرنا، وی روز دوشنبه اول آذر ماه جاری در صدر هیاتی وارد شانگهای محل برگزاری این گردهمایی بین المللی شد و در طول دو روز اقامت و برنامه فشرده کاری در این شهر علاوه بر سخنرانی و دیدار با همتای چینی، دیدارهای مختلفی نیز از برخی مراکز درمانی و علمی کشور چین در شانگهای داشت.
وزیر بهداشت و هیات همراه در بدو ورود به این شهر به «سوجو» در شرق چین سفر کرد تا از مجهزترین بیمارستان یک هزار و 200 تختخوابی این شهر بازدید کند.
دیدار با خانم »لی بین» وزیر بهداشت چین یکی از مهمترین بخش سفر دکتر هاشمی به چین بود که در این دیدار طرف چینی از وزیر بهداشت ایران برای شرکت در همایش بین المللی راه ابریشم که در ماه می در این کشور برگزار می شود، دعوت به عمل آورد.
وی تصریح کرد که با انجام این سفر دو کشور می توانند از فرصت پیش آمده سند دوجانبه همکاریهای پزشکی، و بهداشتی و آموزشی را امضا کنند.
وزیر بهداشت چین با ابراز تمایل نسبت به افزایش تبادلات میان کارشناسان امور بهداشتی، سلامت و پزشکی ابراز امیدواری کرد که دو کشور در زمینه پزشکی سنتی، پزشکی عمومی، امور بهداشتی و آموزشی همکاری خود را افزایش دهند که این پیشنهاد با موافقت مقام عالی وزارت بهداشت کشورمان همراه شد.
وی در عین حال تصریح کرد که پیشنهادهای وزیر بهداشت ایران برای گسترش همکاری دوجانبه و در چارچوب روابط دیرینه دو کشور که تاریخ مناسبات جاده ابریشم را یدک می کشند، قابل توجه است و چین از این پیشنهادها استقبال می کند.
وی افزود که عرصه فعالیت های بهداشتی، پزشکی و آموزشی باید یکی از مهمترین بخش های رو به گسترش همکاری های دو کشور چین و ایران باشد.
وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی همچنین در دومین روز نهمین کنفرانس بین المللی ارتقاء سلامت در شهر شانگهای به عنوان سخنرانی اصلی به ایراد سخن پرداخت و در سخنان خود تاکید کرد که یکی از راه های رسیدن به توسعه پایدار داشتن یک کشور سالم است و برای حصول این توسعه باید به چهار مقوله مدیریت مطلوب، آگاهی از سلامت، شهرهای سالم توجه ویژه داشت.
وی همچنین برنامه جمهوری اسلامی ایران برای بهداشت و سلامت عمومی جامعه را برای حاضران تشریح کرد و یادآور شد که ارزیابی های بین المللی در باره سلامت کشورمان مطلوب است که دلیل آن هم همکاری خوب و نزدیک سازمان ها و نهادهای مرتبط با موضوع است.
بخش دیگر برنامه دکتر هاشمی در اجلاس بین المللی ارتقاء سلامت شانگهای، حضور در پنل تخصصی و بیان مطالب مرتبط با سلامت ملی و توجه ویژه به ارتقاء آن در این بخش بود.
وی که موضوع سخنان خود را «حذف گرسنگی؛ با تسریع در تحقق هدف دوم از اهداف توسعه پایدار از طریق تقویت مدیریت خوب نظام سلامت با اقدام همه بخش های دولتی» انتخاب کرده بود نسبت به افزایش بی سابقه بیماریهای مزمن در جهان هشدار داد و از شرکت کنندگان و نمایندگان کشورهای مختلف خواست نسبت به این مسئله و رفع آن اهتمام و تلاش بیشتری داشته باشند که با تایید حاضران در نشست همراه بود.
مقام عالی وزارت بهداشت کشورمان خطاب به شرکت کنندگان کنفرانس بین المللی ارتقاء سلامت اظهار کرد: در طول چند دهه گذشته، ایران تغییرات قابل توجهی در زمینه جمعیتی، اقتصادی، اجتماعی و تغذیه را تجربه کرده که باعث تغییرات قابل توجه در الگو و غلبه بر بیماریهای غیر واگیر شده است.
در ادامه سفر هیات عالی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی ایران به چین، بازدیدی نیز از بیمارستان مجهز و پیشرفته شهر سوجو و بیمارستان شهر شانگهای که از قدیمی ترین و مجهزترین مرکز درمانی این شهر محسوب می شود و در درمان بیماریهای مختلف فعالیت دارد، صورت گرفت.
دیدار و ملاقات با «وانگ وی گانگ» مدیر پارک علمی فناوری «جانگ جیان» شهر شانگهای به عنوان بزرگترین مرکز تحقیقاتی کشور چین بخش دیگر برنامه های فشرده وزیر بهداشت در این سفر دو روزه بود.
هاشمی در این ملاقات ویژگی های مشترک ایران و چین در حوزه سلامت را مورد اشاره قرار داد و گفت که وزارت بهداشت آماده همکاری با این مرکز در حوزه پزشکی، بهداشتی، فناوری و فعالیت های مشترک تحقیقاتی است.
وی حتی در این رابطه پیشنهاد کرد که دفتر «پارک دارویی» ایران در چین و دفتر «پارک فناوری جانگ جیان» چین در ایران گشایش یابد.
مدیر پارک علمی فناوری «جانگ جیان» شهر شانگهای نیز با استقبال از پیشنهاد وزیر بهداشت، از علاقه خود برای گسترش همکاری در حوزه سلامت و بخش های ذیربط با کشورمان خبر داد و گفت که با آغوش باز مایل به همکاری با ایران در حوزه های مرتبط است.
«وانگ وی گانگ» با تشریح فعالیت های این مرکز گفت که زمان آن فرا رسیده تا حوزه همکاریهای این پارک با کشورهای قرار گرفته در مسیر جاده ابریشم از جمله ایران به عنوان کشوری مهم، بیش از پیش افزایش یابد.
گفتنی است، سیدمحمدهادی ایازی» معاون اجتماعی وزارت بهداشت، «محسن اسدی لاری» قائم مقام وزیر در امور بین الملل، «عباس زارع نژاد» مشاور وزیر و رئیس مرکز اطلاع رسانی، «احمد کوشا» رئیس مرکز مدیریت بیماریهای غیر واگیر و «علی اصغر فرشاد» مدیرکل مولفه های اجتماعی؛ هیات همراه وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشورمان در سفر به چین و شرکت در کنفرانس بین الملی ارتقاء سلامت هستند.
بر این اساس، این کنفرانس با این هدف در حال برگزاری است که علاوه بر ترویج بهداشت و سلامت در جوامع، باعث بهبود شرایط فیزیکی و روحی ملت ها و همچنین بر افزودن ارتباطات آنها مساعدت شده و همزمان کشورها آگاهی بالاتری از بهداشت و سلامت اجتماعی داشته باشند.
«ارتقاء سلامت در اهداف توسعه پایدار: سلامت برای همه و همه برای سلامت» موضوع و شعار این گردهمایی بزرگ بین المللی انتخاب شده است.
برقراری ارتباط بین بهداشت و سلامت جامعه و برنامه توسعه پایدار سال 2030 میلادی و همچنین ارتقاء کیفیت زندگی بهداشتی مردم، تدوین دستور کار هدایتگر برای اعضا و کمک به آنها در اجرای بهینه برنامه های مرتبط با سلامت جامعه و مردم، تبادل تجربیات، تقویت مدیریت بر عرصه بهداشت و سلامت در کشورها، ارتقاء سطح آگاهی مردم از بهداشت و سلامت، نقش بهداشت در جوامع، تاکید بر نقش مهم شهرداری ها و شهرداران برای پیشبرد برنامه های بهداشتی و سلامتی با برنامه ریزی های مهم شهری و شهرنشینی از جمله مهمترین موضوعاتی است که در مدت برگزاری این اجلاس از سوی شرکت کنندگان به آن پرداخته شده است.
این کنفرانس، با توجه به پیوندهای ناگسستنی سلامت و اهداف توسعه پایدار، مسیر جدیدی را برای 15 سال آتی با هدف انگیزه بخشی به دولت های ملی، رهبران و مدیران شهری و سایر نهادها و سازمان های ذینفع ترسیم خواهد نمود.
از این رو، نقش پیشگیری و کنترل بیماری های غیرواگیر در دستیابی به اهداف توسعه پایدار بسیار مهم بوده و دستیابی به آن نیز مستلزم همکاری های بین بخشی و نهادهای دولتی و غیردولتی می باشد.
گفتنی است، هشتمین کنفرانس جهانی بهداشت در شهر هلسینکی فنلاند و با همت دولت این کشور و سازمان بهداشت جهانی در سال 2013 میلادی برگزار شده است.
شرکت کنندگان در نهمین دور این کنفرانس در شهر شانگهای چین که از روز دوشنبه فعالیت خود را آغاز کرده و فردا پنجشنبه خاتمه می یابد، درباره موضوعات متنوعی چون بهداشت شهر، سلامت بشر، برنامه ریزی های سلامت شهری، شهرداری ها و بهداشت و سلامت عمومی، سن بهداشت و سلامت در جوامع، جمعیت و بهداشت و توسعه پایدار و فضای سبز و سلامت و بهداشت مطالب مختلفی در قالب سخنرانی و پنل های تخصصی ارائه کردند.
آساق**1597*انتشاردهنده: فرهاد راستی

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید