خبر فوری

پرورش ماهی در قفس فرصتی پیش روی شیلات/زیرساخت های اجرای طرح در کشور فراهم است؟

طرح پرورش ماهی در قفس شعاری است تا ساختاریحسن صالحی رئیس سازمان شیلات و معاون وزیر جهاد کشاورزی در گفتگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، اظهار داشت: پرورش ماهی در قفس از جمله پروژه های اقتصاد مقاومتی است که در سال جاری از سوی وزارت جهاد کشاورزی مورد توجه قرار گرفته است .
وی افزود : با توجه به پیگیری زیر ساخت ها و تامین بچه ماهی دیگر نگرانی از حیث پرورش ماهی در قفس وجود ندارد.
صالحی گفت : با توجه به نصب بیش از 70 الی 80 قفس در دریا  پیش بینی می شود که  امسال تولید ماهی در دریای خزر به 10 هزار تن برسد .
گفتنی است که به طور متوسط برای هر تن ماهی 15 میلیون تومان هزینه کارگری، تولید و … در نظر گرفته شده است .
رئیس سازمان شیلات ادامه داد : سال گذشته یک شرکت ایرانی و فرانسوی  در جنوب کشور اقدام به پرورش تامین بچه ماهی در قشم کرد از این رو پیش بینی می شود که تا پایان سال میزان تولید ماهی در جنوب کشور به 10 هزار تن برسد .
وی در پاسخ به این سوال که از نظر ساخت قفس در چه وضعیتی قرار داریم ، بیان کرد : با توجه به آنکه طی سال های اخیر تجربه پرورش ماهی در قفس را نداشتیم از این رو سرمایه گذاران از کشورهای چین ، ترکیه و به ویژه نروژ قفس مورد نیاز خود را تامین می کردند.
معاون وزیر جهاد کشاورزی ادامه داد: در سفر وزیر شیلات نروژ به ایران براساس توافقات صورت گرفته، لوله های مورد نیاز ساخت قفس  که 45 درصد هزینه های تولید را در بر می گیرد توسط شرکت ایرانی در داخل تولید می شود که با پیگیری ها و سرمایه گذاری صورت گرفته پیش بینی می شود که تا سال آینده بیش از 90 درصد تکنولوژی و دانش ساخت قفس در داخل انجام شود.
صالحی با بیان اینکه در بخش مربوط به پشتیبانی ،مراکز فن آوری به میزان کافی وجود دارد ، افزود : با توجه به مراکز فن آوری موجود ، 19 شرکت مجوز لازم برای صادرات به فدراتیو روسیه را دریافت کردند .
رئیس سازمان شیلات از صادرات 100 هزار تنی پرورش ماهی در قفس خبر داد و گفت : براساس برنامه ریزی صورت گرفته جهت پرورش ماهی در قفس پیش بینی می شود که تا پایان برنامه ششم توسعه میزان تولید به 200 هزار تن برسد که در صورت تحقق چنین امری 50 درصد تولید به کشورهای مختلف دنیا صادر خواهد شد .
نبود زیر ساخت های لازم برای توسعه طرح پروش ماهی در قفس
ارسلان قاسمی مدیر عامل اتحادیه تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان در گفتگو با خبرنگار صنعت ، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان ، ،گفت : با وجود آنکه ایرادات متعددی براین طرح وارد است اما اتحادیه با رویکرد اصلی این طرح که یکی از سیاست های اقتصاد مقاومتی است ، نظر موافقی دارد .
وی با اشاره به اینکه توسعه این طرح استفاده حداکثری از پتانسیل های آبی را به همراه دارد ، افزود : با توجه به بحران آبی موجود در کشور با توسعه این طرح می توان از مزایای آب دریای خزر، خلیج فارس ، دریای عمان و پشت سدها حداکثر استفاده را به عمل آورد .
قاسمی ادامه داد:  کیفیت ماهی در این طرح از سایر ماهی های پرورشی بالاتر است .
وی عنوان کرد : از آنجا که زیر ساخت های لازم برای گسترش این طرح در کشور وجود ندارد و از طرفی دانش فنی موجود برای اجرا به روز نیست باید گفت که این طرح بیشتر شعاری است .
مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان در ادامه یادآور شد: براساس برنامه اقتصاد مقاومتی و اهداف از پیش تعیین شده قرار است که امسال 20 هزار تن ماهی در قفس تولید شود.
 وی در ادامه افزود :  با وجود برنامه توسعه پرورش ماهی در قفس اما برخی زیر ساخت ها اعم از واحد های سازنده قفس ، تکثیر گونه های اقتصادی و دانش فنی مورد نیاز در کشور وجود ندارد و به عبارتی در خصوص تکنولوژی به خارج وابسته هستیم که این امر با اهداف توسعه پرورش ماهی در قفس مغایرت دارد .
قاسمی از وجود پتانسیل های کافی برای توسعه این طرح در کشور خبر داد و افزود : باتوجه به پتانسیل های منابع آبی کشور تنها با فراهم کردن زیر ساخت ها می توان به سرعت این طرح را توسعه داد .
مدیر عامل اتحادیه تکثیر ، پرورش و صادرات آبزیان با اشاره به اینکه تولید 20 هزار تن ماهی در قفس بعید است که محقق شود ، بیان کرد : تولید این میزان ماهی در قفس نیازمند سرمایه گذاری عظیم و تجهیزات مورد نیاز داخلی است از این رو به نظر نمی رسد که این میزان تا پایان سال محقق شود.
قاسمی با اشاره به اینکه طرح پرورش ماهی در قفس یکی از فرصت های اساسی بخش شیلات است، افزود : با وجود آنکه از کمترین میزان آب می توان بالاترین میزان بهره وری را داشت از این رو لازم است که با فراهم کردن زیر ساخت های لازم از این فرصت حداکثر استفاده را برد.
مدیر عامل اتحادیه تکثیر، پرورش و صادرات آبزیان ادامه داد: با توجه به تنوع آب و هوایی در کشور بسته به مناطق مختلف امکان تولید انواع آبزیان در این طرح وجود دارد.
گفتنی است که طی یک برنامه پنج ساله می توان به تولید 500 الی 700 هزار تن ماهی در این طرح دست یافت .
قاسمی تصریح کرد : طرح پرورش ماهی در قفس به سبب بهره وری حداکثری از منابع آبی و ایجاد اشتغال پایدار در همه جای دنیا از جمله کشورهای اسکاندیناوی و شیلی با استقبال روبرو شده است .

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید