خبر فوری

شرق: صنعت نفت، پیشرو در اقتصاد مقاومتی

** صنعت نفت، پیشرو در اقتصاد مقاومتی
بررسی کارنامه وزارت نفت در حوزه سیاست‌های اقتصاد مقاومتی حاکی از حرکت مثبت این سازمان در راستای تحقق سیاست‌های مزبور است. بخشی از اقتصاد کشور که زمانی به‌دلیل اعمال محدودیت‌های بین‌المللی با محدودیت‌های شدیدی در تأمین تجهیزات، سرمایه‌گذاری و حتی فروش نفت مواجه شده بود، با درپیش‌گرفتن سیاست‌های همسو با اقتصاد مقاومتی و دیگر بخش‌های پیشرو کشور در مبارزه با تحریم‌ها، امروز جایگاه واقعی خود را بازیافته و با قدرت به پیش می‌رود.

** رقص پهپادها در کیش
هشتمین نمایشگاه هوایی کیش روز شنبه پس از چهار روز، به کار خود خاتمه داد؛ نمایشگاهی که از خیلی جهات بزرگ‌ترین رویداد هوایی کشور در سال‌های اخیر به شمار می‌رفت. تقریبا همه شرکت‌های هواپیمایی، غرفه‌ای چشمگیر در نمایشگاه داشتند؛ به علاوه بعضی از مهم‌ترین شرکت‌های حوزه دفاعی، شاید برای اولین‌بار، برخی از مهم‌ترین دستاوردهای خود در حوزه هوانوردی را با دستانی گشاده به نمایش در می‌آوردند. به‌عنوان‌مثال غرفه هسا (شرکت صنایع هواپیماسازی ایران) شاهد حضور بسیاری از پهپادهای مشهور این شرکت، مانند حماسه، ابابیل و کرار بود. همچنین پنها (پشتیبانی و نوسازی هلیکوپترهای ایران) نیز با خود هلیکوپترهای ٢٠٦ و ٢١٢ (بدنه) را برای نمایشگاه آورده بود.

** حرکت در مسیر تقویت نقش منطقه‌ای و جهانی ایران در عرصه انرژی
ایران در مرکز منطقه‌ای موسوم به بیضی انرژی قرار دارد که در شمال آن کشورهای حاشیه خزر و روسیه و در جنوب و غرب آن کشورهای نفت‌خیز حاشیه خلیج‌فارس قرار دارند. این منطقه براساس آخرین برآوردها، دربردارنده ٧١ درصد از ذخایر گاز طبیعی و ٥٦ درصد ذخایر نفت خام جهان است. ازاین‌رو جایگاه جغرافیایی ایران در قلب منطقه مزبور که از اهمیت استراتژیکی برخوردار است، می‌تواند به‌عنوان اهرمی در راستای تقویت امنیت ملی و افزایش منافع اقتصادی کشور مورد توجه قرار گیرد؛ مبحثی که با عنوان دیپلماسی انرژی از آن نام برده می‌شود و انتظار می‌رود با افزایش تعاملات انرژی‌محور با همسایگان شمال و جنوب به نحو مناسبی در مناسبات سیاسی و بین‌المللی ما مورد بهره‌برداری قرار گیرد.

** با ذره‌بین دنبال عقلای تیم سیاست خارجی ترامپ بگردیم
جاوید قربان اوغلی مدیر کل وزارت خارجه دولت اصلاحات در گفت وگو با روزنامه شرق می گوید: به نظرم ایران باید ذره‌بین‌به‌دست دنبال عقلای تیم جدید سیاست خارجی آمریکا بگردد و از طریق لابی، سیگنال‌هایی ارسال کند که بتواند رفتارهای دولت جدید را تعدیل کند. نکته بعدی این است که ایران باید در این شرایط از رویکرد اقتصادی ترامپ استقبال کند و دریچه‌هایی را برای ورود آمریکایی‌ها به این فرصت‌ها با درنظر‌داشتن مسائل امنیت ملی خود باز کند. نباید شعاری با مسائل برخورد کنیم؛ در آمریکا، هم سرمایه وجود دارد هم تکنولوژی بالاتر؛ بنابراین مطلوب آن است که با ایجاد رقابت بین قدرت‌ها در راستای منافع ملی، بین اروپا، روسیه، چین و آمریکا رقابت ایجاد کنیم.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: سیده مریم سیدان** انتشاردهنده: فاطمه قناد قرصی
پژوهشم**9368**2002

درباره هرمزبان

اخبار دیگر رسانه ها صرفاً به منظور آگاهی رسانی منتشر شده و نظرات بیان شده در آنها، الزاماً بیانگر دیدگاه های هرمزبان نیست. پایگاه خبری هرمزبان وابسته به هیچ نهاد و سازمانی نیست و با هزینه های شخصی اداره می شود. این پایگاه دارای مجوز رسمی از وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است و در چارچوب قانون مطبوعات و قوانین جاری کشور به اطلاع رسانی و فعالیت خبری می پردازد. صاحب امتیاز و مدیرمسئول: مهدی کمالی وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید