خبر فوری

برنامه‌های هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر اعلام شد

هرمزبان:دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر از مهمترین اقدامات و برنامه‌های معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌های این ستاد خبر داد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، حجت‌الاسلام والمسلمین سید احمد زرگر، دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر صبح امروز (سه‌شنبه ۲۱ مهرماه) در نشستی خبری با محوریت «تشریح قانون جامع امر به معروف و نهی از منکر و اطلاع‌رسانی در برنامه‌های هفته احیای امر به معروف و نهی از منکر»، برنامه این هفته را اعلام کرد.

وی در ابتدای سخنان خود گفت: هر فردی خواهان داشتن جامعه‌ای سالم و دور از هر گونه ناهنجاری، پلیدی و پلشتی است و بدیهی است که نیل به این مهم؛ اولاً به خودی خود حاصل نمی‌شود، ثانیاً نمی‌توان جامعه را رها نمود تا هر فردی به هر نحو و سلیقه‌ای که تشخیص دهد؛ مبادرت به اجرای اصل «امر به معروف و نهی از منکر» نماید و از سوی دیگر نیز نمی‌‌توان این دو فریضه مهم و اساسی که به عنوان یک اصل در قانون اساسی لحاظ شده است را به منصه ظهور و بروز نرسانید.

وی ادامه داد: متأسفانه تاکنون به دلیل غفلت‌های مسئولین ذیربط به ویژه نمایندگان مجلس شورای اسلامی ادوار قبل، فریضه امر به معروف و نهی از منکر، مظلوم و مغفول واقع شده و ناخواسته در راستای تلاش دشمنان مبنی بر اینکه مردم نسبت به ارزش‌های اسلامی بی‌تفاوت شوند، گام برداشته شد. چرا که استکبار با ابزارهای مختلف و متنوع مخصوصاً از طریق فضای مجازی و جنگ نرم، قصد انهدام ارزش‌های دینی را داشته و دارد و در این راستا ضابطه‌مند شدن تکلیف و قانونمند نمودن وظایف افراد در مقابل با یکدیگر و با دولت آن هم در بعد زبانی و گفتاری، امری بسیار نیکو و پسندیده است.

زرگر در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده توسط معاونت سازمان‌های نظامی و قضایی ستاد امر به معروف و نهی از منکر، گفت: برگزاری مسابقه‌ مقاله‌نویسی و کتابخوانی امر به معروف و نهی از منکر بین خانواده‌های کارکنین و ساکنین شهرک‌های نظامی، برگزاری گردهمایی مسئولین واحدهای امر به معروف و نهی از منکر، تجلیل از خانواده‌های شهدا و جانبازان امر به معروف و نهی از منکر، تجلیل از فعالان تذکر لسانی در نیروهای مسلح، حمایت قضایی و حقوقی از آمران به معروف و ناهیان از منکر از طریق تأسیس دفاتر حمایتی در دادگستری‌ها، برگزاری کرسی‌های آزاداندیشی، نظریه‌پردازی و علمی و آموزشی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر در دانشگاه‌های نظامی و قضایی، حمایت از پایان‌نامه‌های دانشگاهی با موضوع امر به معروف و نهی از منکر، تشکیل کارگروه نشریات در بخش‌های قضایی و نیروهای مسلح و تشویق نویسندگان مطالب، مقالات، شعر، داستان و … با موضوع امر به معروف و نهی از منکر، ساماندهی و توانمندسازی گروه‌های تذکر لسانی در قالب طلایه‌داران امر به معروف، نظارت بر طرح‌های عفاف و حجاب در شهرک‌های مسکونی، مجموعه‌های فرهنگی، ورزشی، فروشگاه‌ها و باشگاه‌های عقد و عروسی در مجموعه‌های نیروهای مسلح، حمایت از کانون‌های فرهنگی و مذهبی و دارالقرآن‌ها و تشویق کانون‌های برتر، تشویق تعدادی از قضات و کارکنان قضایی و فرماندهان و کارکنان نیروهای مسلح که در موضوع امر به معروف و نهی از منکر فعالیت چشمگیری‌ داشته‌اند، اجرای طرح عیون خودرویی و اماکن با همکاری ناجا و تشکیل شعب ویژه قضایی در دادگستری‌های سراسر کشور از جمله اقدامات این معاونت است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر، اقدامات معاونت وزارتخانه‌ها و سازمان‌ها را این‌گونه برشمرد: تعداد ۱۱۰ شوراهای مرکزی وزارتخانه‌ها، سازمان‌ها، بانک‌ها، بیمه‌ها، نهادهای واقع در تهران، تعداد دو هزار نفر در دستگاه‌های اجرایی تهران، تعداد هشت هزار نفر در شوراهای ادارات کل استان‌ها و شهرستان‌ها، تعداد ۳۰ هزار نفر در شوراهای استان‌ها و شهرستان‌ها، تعداد ۳۰ هزار نفر آموزش معتمدین، تعداد ۵۰ هزار نفر آموزش کارکنان دولت، تعداد سه هزار نفر تشکیل هسته‌های تذکر لسانی در ادارات و سازمان‌ها و برگزاری ۳۰ همایش امر به معروف و نهی از منکر در سراسر کشور.

وی ادامه داد: تعداد شوراهای دانش‌آموزی مدارس مجری طرح یادآوران در ۲۴ هزار و ۹۲ است. همچنین شورا در کلیه وزارتخانه‌ها و سازمان‌های تابعه و سازمان‌های مستقل تشکیل شده است.

زرگر گفت: ۷۴۵۰ نفر نیرو در سراسر کشور داریم که این نیروها کار گزینش و آموزش اعضا را انجام می‌دهند. ستاد ما هماهنگ‌کننده همه فعالیت‌های دستگاه‌ها و سازمان‌ها و اقدامات خودجوش مردمی است.

دبیر ستاد امر به معروف و نهی از منکر تصریح کرد: باید گفت مردم نقش بسزایی در نهادینه کردن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر دارند و در صورت عمومی شدن فرهنگ امر به معروف و نهی از منکر که مستلزم مشارکت همه آحاد مردم می‌باشد؛ بسیاری از آسیب‌های اجتماع و گناه‌های افراد یا پیشگیری یا کاهش یافته و در نتیجه محیط اجتماعی سالم و امنی ایجاد خواهد شد لذا بایستی به این مقوله با نگاه ارزشی، اجتماعی و دینی بنگریم. معتقدیم اگر نقش مردم در این راستا پررنگ شود، بسیاری از مشکلات ما حل می‌شود.

وی با اشاره به اینکه شناسایی علل افول معروف‌ها و شیوع منکر‌ها از وظیفه این ستاد است، روزهای هفته امر به معروف و نهی از منکر را چنین اعلام کرد: روز اول پنجشنبه بیست و سوم مهرماه با عنوان «فرهنگ عاشورایی و دفاع از مظلومان» در استان‌های برگزارکننده مراسم نکوداشت تهران، اصفهان، یزد، لرستان، قزوین و کردستان، روز دوم جمعه بیست و چهارم مهرماه با عنوان «وحدت و اقتدار امت اسلامی»، استان برگزارکننده مراسم نکوداشت، تجمع میثاق با امام حسین (ع) بزرگ آمر به معروف و ناهی از منکر، روز سوم شنبه بیست و پنجم مهرماه با عنوان «عدالت قضایی و اقتصادی» در استان‌های فارس، قم، چهارمحال و بختیاری، سیستان و بلوچستان و کرمانشاه، روز چهارم یکشنبه بیست و ششم مهرماه با عنوان «حفظ نظام و فرهنگ اسلامی» در استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، بوشهر، مرکزی و کرمان، روز پنجم دوشنبه بیست و هفتم مهرماه با عنوان «رونق اقتصاد، تولید و علم» در استان‌های خوزستان، مازندران، اردبیل، خراسان شمالی و زنجان، روز ششم سه‌شنبه بیست و هشتم مهرماه با عنوان «سلامت و اعتلای محیط اخلاقی» در استان‌های ایلام، آذربایجان غربی، هرمزگان، خراسان جنوبی و البرز و روز هفتم چهارشنبه بیست و نهم مهرماه با عنوان «جمعیت، سلامت محیط خانواده» در استان‌های خراسان رضوی، گیلان، سمنان، کهگیلویه و بویراحمد و همدان برگزار می‌شود.
منبع: خبرگزاری مهر
(لینک)
کد خبر: 394836

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید