خبر فوری

توسعه طبیعت گردی و جابجایی 60 هزار مرجان در هندورابی

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ پروین فرشچی در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی جامعه دریایی ایران ( مانا) اظهار داشت: یکی از اقدامات اخیر معاونت محیط زیست دریایی بررسی و بازدید کارشناسان این معاونت از نحوه جابه جایی مرجان های جزیره هندورابی و نظارت بر ادامه ساخت و سازها در این جزیره بود.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: جابجایی مرجان های به دام افتاده در حوضچه اسکله جزیره هندورابی از یک سال پیش بنا به اعلام نظر سازمان حفاظت محیط زیست و ارائه آن به سازمان منطقه آزاد کیش آغاز شده است.
وی با اشاره به اینکه هم اکنون مرحله نخست جابه جایی مرجان ها به تعداد 60 هزار قطعه به اتمام رسیده است، گفت:این پروژه از سوی کارشناسان محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش و با نظارت سازمان حفاظت محیط زست صورت گرفته است.
فرشچی در ادامه خاطرنشان کرد: بررسی و پایش مرجان های جابه جا شده حاکی از موفقیت این پروژه زیست محیطی در جزیره هندورابی است اما نظر نهایی را می توان پس از یک سال از گذشت فیکس شدن مرجانها در جای خود اعلام کرد.
این مقام مسئول در سازمان حفاظت محیط زیست، اظهار داشت: حدود 60 هزار قطعه دیگر نیز باید در مرحله دوم جابه جا شوند که این پروژه نیز به زودی با نظارت سازمان حفاظت محیط زیست و از سوی اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش آغاز خواهد شد.
فرشچی تاکید کرد: نهایتا جابجایی کامل مرجان های جزیره هندورابی یک سال به طول خواهد انجامید که امید می رود مرحله دوم نیز همچون مرحله اول با موفقیت سپری شود.
وی اذعان داشت: مطالعات جانمایی ساخت اسکله جزیره هندورابی به لحاظ موارد فنی برای ساخت یک اسکله و رعایت مواردی از جمله عمق بستر مناسب و سایر اطلاعات لازم، به درستی صورت گرفته است اما در این مطالعه خبری از بررسی های زیست محیطی در خصوص مرجان ها نبوده است.
معاون محیط زیست دریایی سازمان حفاظت محیط زیست گفت : طرح توسعه جزیره هندورابی تحت عنوان جزیره آرامش در صورت پیشرفت مطابق مطالعات صورت گرفته می تواند به یکی از بهترین پروژه های کشور تبدیل شود.
یکی از مواردی که قرار است طی این پروژه اجرا شود، کاشت گیاهان بومی در جزیره است که این امر در حفاظت بیشتر از محیط زیست منطقه بسیار تاثیر گذار خواهد بود.
وی یادآور شد: قرار است گردشگری در این جزیره منحصر به طبیعت گردی و مطابق با گردشگری سبز اجرا شود.
فرشچی تاکید کرد : قرار است در این جزیره از هیچ گونه وسیله نقلیه به جز دوچرخه و ماشین برقی استفاده نشود تا محیط زیست جزیره هندورابی همچنان بکر باقی بماند.
وی تصریح کرد: ورود گردشگران به جزیره هندورابی باید به گونه ای برنامه ریزی شود که تعداد آن ها به اندازه ای که جزیره پذیرش حضور گردشگر را داشته باشد، صورت گیرد تا با حضور گردشگران آسیبی به محیط زیست جزیره هندورابی و نیز مفهوم اصلی توسعه آن که با محوریت جزیره آرامش است، وارد نشود.

درباره

دیدگاهتان را بنویسید