خبر فوری

هدایت کمالی: فرهنگ جرم شناسی در جامعه نهادینه شود

هرمزبان:رئیس دادگستری پارسیان در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم را فرصتی برای نهادینه کردن فرهنگ دوری از جرم در جامعه دانست.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،هدایت کمالی در نشست شورای پیشگیری از وقوع جرم، شناخت جرم را یکی از راه‌های کاهش اعمال مجرمانه در جامعه دانست و گفت: ما باید دو موضوع جرم‌شناسی و حقوق جزا در جامعه تبیین کنیم زیرا جرم‌شناسی به دلایل وقوع جرم می‌پردازد و حقوق جزا به موضوعات پس از جرم برمی‌گردد ولی هدف هر دو کاهش اعمال مجرمانه در جامعه هست.

وی اضافه کرد: ما در این نشست‌ها به دنبال جرم شناسی هستیم و باید راه‌کارهای کاهش جرم در جامعه بررسی و در خصوص آن تصمیم‌گیری کنیم.

رئیس دادگستری پارسیان خاطر نشان کرد: جامعه و ظهور تکنولوژی‌های نوین باعث شده بسیاری از شیوه‌های جرم تغییر کند لذا بسیاری از انواع جرائم، به موضوعات اعمال مجرمانه اضافه شده که در حال حاضر یکی از مهم‌ترین‌ آنها جرائم رایانه‌‌ای و شبکه‌های اجتماعی است که قانون برای تخلف در این موضوعات عواملی بازدارنده در نظر گرفته است.

کمالی پرداختن به موضوعات مجرمانه جدید را بهترین راهکار کاهش آنها عنوان و اظهار داشت: شبکه‌های اجتماعی این روزها مشکلاتی را در گستره اجتماع به وجود آورده‌اند که به استفاده غیر اصولی از آنها حکایت دارد لذا باید اعمال مجرمانه در حوزه‌های فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی اطلاع رسانی شود تا جامعه به سمتی حرکت کند که در این حوزه‌ها جرم اتفاق نیافتد.

وی وقوع جرم در پارسیان را منفی اعلام کرد و گفت: شهرستان پارسیان به دلیل بافت سنتی و عوامل دیگر شاهد روند منفی وقوع جرم هستیم هرچند در زمینه مواد مخدر و روانگردان‌ها مقدار کمی افزایش نشان می‌دهد.

رئیس دادگستری پارسیان تأکید کرد: دستگاه قضایی با صلابت و اقتدار با ناامن کنندگان جامعه و بزه‌کاری مقابله می‌کند اما این راهکار نباید دائمی باشد و باید راه‌کارهایی برای عدم وقوع جرم از سنین کودکی در مدارس، دانشگاه‌ها و خانواده‌ها آموزش داد و نهادینه کرد.

کمالی فرهنگ سازی عدم وقوع جرم را یکی از راه‌کارهای پایدار سلامت قضایی جامعه عنوان کرد و تصریح کرد: جامعه اگر موضوعی را به فرهنگ تبدیل کند ماندگار می‌شود لذا موضوعات جرم شناسی باید در گستره اجتماعی به فرهنگ تبدیل شود تا از وقوع آن در جامعه پرهیز شود.

انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری فارس
(لینک)
کد خبر: 394794

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید