خبر فوری

برگزاری آئین منبر گردانی غدیر در میناب با قدمت ۲۳ سال

هرمزبان: شهرستان میناب هر ساله همزمان با عید بزرگ غدیر شاهد برگزاری آئین منبر گردانی و مولود خوانی غدیر خم در تقابل با تبلیغات گسترده وهابیت در منطقه با حضور هزاران عاشق ولایت از استان‌های همجوار و کشورهای حاشیه خلیج فارس است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،دوست داران اهل بیت در این شهرستان از جمله مردمی هستند که با اعتقاد خاص نسبت به برگزاری  مراسم ها و آئین های دینی و مذهبی همواره با حضور پر رنگ و چشمگیر اقدام می کنند.

آئین مولود خوانی و منبر گردانی غدیر در روز  عید غدیر خم  و با حضور خیل عظیم جمعیت مردم ولایت مدار و دوست دار اهل بیت  از سراسر استان ،استان های همجوار و حتی از کشورهای حاشیه خلیج فارس برگزار می شود.

این مراسم از سال 1370 با ابتکار موسی ذاکری یکی از فعالان فرهنگی شهرستان میناب به اجرا در آمده و با همت مردم ولایتمدار شهرستان 23 سال است که با حضور چشمگیر عاشقان امیر مومنان برگزار می شود.

شرکت کنندگان در این روز بزرگ با حضور در میدان ولایت این شهر، بزرگ ترین آئین مولودی خوانی غدیر را برای نشان دادن عظمت واقعه غدیر و روز ولایت و امامت برگزار می کنند.

موسی ذاکری پایه گذار و متولی برگزاری این مراسم در گفت وگو با خبرنگار تسنیم در میناب اظهار داشت: در اوایل دهه 70 با اوج گرفتن تبلیغات منحرفانه از سوی عوامل وهابیت علیه دین اسلام و به خصوص مذهب تشیع و ناشناخته بودن واقعه غدیر خم در برخی مناطق شهرستان تصمیم به برگزاری نمادین واقعه غدیر گرفته شد.

وی تصریح کرد: این منبر در واقع نمادی از منبری است که پیامبر اکرم (ص) در روز 18 ذی الحجه در منطقه غدیر خم برای معرفی امیرمومنان از جهاز اشتران بنا کرد.

ذاکری بیان داشت: این منبر که از پارچه های نذری و رنگی تزئینی آذین بندی شده با انجام آدابی در خیابان ها و میادین شهر چرخانده می شود.

محمد ذاکری یکی دیگر از متولیان و برگزار کنندگان اصلی این مراسم دینی و مذهبی در گفت وگو با خبرنگار تسنیم اظهار داشت: مردم شهرستان میناب به این گونه مراسم ها و آئین های مذهبی به شدت پایبند هستند.

وی در ادامه افزود: این مراسم به یکی از مراسم ها و آئین های سنتی و دینی و مذهبی مردم میناب تبدیل شده است و مردم در این روز به صورت خود جوش با حضور در این مراسم با ذکر صلوات و پخش شیرینی و شربت برای برگزاری  آن حاضر می شوند.

نهاد های فرهنگی برای ثبت ملی آئین های مذهبی میناب تلاش کنند

حجت الاسلام محمد بنی خزایی رئیس تبلیغات اسلامی میناب در گفت و گو با خبرنگار تسنیم در میناب با اشاره به برگزاری مراسمات آئینی در این شهرستان اظهار داشت: این مراسم با حضور هیات های مذهبی، مداحان و ذاکران اهل بیت از ساعت 16 روز عید غدیر از میدان ولایت با حضور و حرکت بیش از 5 هزار نفر از محبین و عاشقان اهل بیت آغاز و تا مسجد حضرت امام خمینی این شهر ادامه می یابد.

حجت الاسلام بنی خزایی با بیان اینکه این مراسم با شکوه تا اذان مغرب ادامه دارد، تصریح کرد: مراسم منبر گردانی سال گذشته از شبکه سراسری بازتاب کشوری داشت .

وی در ادامه با اشاره به استقبال مردم از استان های همجوار و ساکنان کشور های عربی حوزه خلیج فارس از برگزاری این مراسم و حضور در جمع برگزار کنندگان گفت: مراسمات آئینی متعددی در میناب برگزار می شود که هم از قدمت زیادی برخوردار است و هم با اقبال عمومی زیاد مواجه است و این امر نهاد های فرهنگی را بر تلاش برای ثبت ملی دو مراسم بزرگ منبر گردانی غدیر و علم گردانی پنجم محرم در شهرستان میناب ترغیب کرده است.

رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان میناب در پایان برگزاری مراسم منبر گردانی غدیر را یک مراسم کاملا مردمی معرفی کرد و افزود: تنها همکاری و حمایت نهاد ها و دستگاه های اجرایی در برقراری امنیت و تشکیل جلسات هماهنگی است.

انتهای پیام/
منبع: خبرگزاری تسنیم
(لینک)
کد خبر: 394790

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید