خبر فوری

مجید وفادار: هیچ مجوز زیست محیطی در بخش دریا صادر نشده است

هرمزبان:مدیرکل محیط زیست هرمزگان گفت: 9 کیلومتر از مجموع 14کیلومتر ساحل محدوده جنوبی صنایع انرژی‌بر هیچ‌گونه فعالیت صنعتی انجام نمی‌شود.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،مجید وفادار امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در پارسیان گفت: موضوع استقرار صنایع انرژی‌بر از سال 86 در دستور کار قرار گرفت و بررسی‌های زیست محیطی پیرامون آن شروع شد.

وی افزود: طی سه سال متوالی مطالعات استقرار صنایع و دغدغه‌های زیست محیطی منطقه در نظر گرفته شد و تأکید ما بر این است که اگر بنا باشد جایی صنعت و توسعه‌ای شکل بگیرد اولین چیزی که در اولویت قرار دارد مردم و موضوعات زیست محیطی است.

مدیرکل حفاظت محیط زیست هرمزگان با اشاره به وضعیت کشور در پساتحریم و استفاده از تکنولوژی‌های روز دنیا در صنایع خاطر نشان کرد: یکی از تأکیدات ما شکل‌گیری صنعتی است که با تکنولوژی روز مطابقت داشته و ایجاد آلایندگی نکند.

وفادار همچنین اظهار کرد: صنایع انرژی‌بر از جمله صنایعی است که در کشور نیاز هست و در حال حاضر با توجه به برداشته شدن تحریم‌ها این صنایع در حاشیه خلیج‌فارس از شرق تا غرب هرمزگان شکل می‌گیرد و دلیل آن نیز استفاده از آب دریا برای خنک کردن سیستم‌ها و گاز عسلویه برای به حرکت درآوردن چرخ‌های صنعتی آن است.

وی مهم‌ترین مشخصه صنعت را پایداری آن دانست و تصریح کرد: اگر صنعتی ایجاد مزاحمت و آلایندگی داشته باشد نمی‌تواند به صورت پایدار فعالیت کند لذا باید از تجربیات گذشته استفاده کنیم تا خدای ناکرده بحران زیست محیطی به وجود نیاید.

مدیرکل محیط زیست استان در ادامه گفت: صنعت باید در راستای توسعه پایدار شکل بگیرد و ابتدا تمامی موضوعات زیست محیطی در نظر گرفته شود تا در آینده مشکل به وجود نیاورد.

وفادار با اشاره به برخی صنایع آلاینده در کشور و عدم جانمایی صحیح آنها یادآور شد: عسلویه در همسایگی پارسیان موضوعی است که مردم آن را به خوبی تجربه کرده‌اند و دغدغه‌هایی دارند که باید برطرف شود.

وی در ادامه گفت: یکی از موضوعاتی که در طرح استقرار مد نظر قرار گرفت بحث سکونت‌گاه‌ها بود که با رعایت حریم‌ها دغدغه مردم و بومیان بر طرف شود.

مدیرکل محیط زیست هرمزگان دغدغه مردم را جدی دانست و تصریح کرد: تأکید ما بر حفظ مناطق بکر ساحلی و صیدگاه‌های مردم بوده و هست لذا باید تمهیداتی در نظر گرفته شود که مردم مانند سابق به ساحل دسترسی داشته باشند و نباید شرایطی ایجاد کرد که ساحل مسدود و فنس‌کشی شود به گونه‌ای که مردم به ساحل دسترسی نداشته باشند.

وفادار در ادامه تأکید کرد: صنعت باید ترقی منطقه را در پیش داشته باشد و اگر بنا باشد آلودگی ایجاد کند و زندگی را بر مردم سخت کند نمی‌تواند به صورت پایدار فعالیت کند.

وی همچنین اظهار داشت: ما با همه تلاشی که انجام بدهیم می‌توانیم بخشی از آلودگی‌ها را کاهش بدهیم و اینکه آلودگی به صفر برسد دور از ذهن است زیرا که هر نوع فعالیت هرچند حرکت یک خودرو باشد آلودگی ایجاد می‌کند.

مدیرکل محیط زیست استان برداشته شدن تحریم‌ها را فرصتی برای رسیدن به استانداردهای جهانی کاهش آلودگی دانست و خاطر نشان کرد: برداشته شدن تحریم‌ها باعث می‌شود تکنولوژی کنترل پیشرفته وارد کشور شود و در آن صورت می‌توان برای بسیاری از آلودگی‌ها در صنایع راهکاری اساسی در نظر گرفت.

وفادار دغدغه اول دولت تدبیر و امید موضوعات زیست محیطی عنوان کرد و گفت: اولین جلسه دولت در خصوص موضوع دریاچه ارومیه بود زیرا دولت اعتقاد دارد رعایت اصول زیست محیطی باعث استقرار صنایع پایدار می‌شود لذا می‌بینیم که در خصوص دریاچه ارومیه هم یک سری موضوعات در نظر گرفته نشد و دیدیم که تبعات بعدی آن دامن‌گیر موضوعات دیگر شد.

مدیرکل حفاظت محیط زیست استان در ادامه یادآور شد: صنایع انرژی‌بر را می‌توان در دو بخش خلاصه کرد، اول صنایع شمالی که صنعت پتروشیمی و دیگر صنایع مستقر می‌شود و مجوز کلی محیط زیست صادر شده است که باید در هر مرحله ایجاد صنعت مجوزهای لازم را دریافت کند و بخش دوم سمت جنوب است که یک سری واحد‌های تفریحی تعریف شده است و از 14 کیلومتر ساحل 9 کیلومتر بافر و بکر باقی می‌ماند و هیچ عملیاتی در آنها صورت نمی‌گیرد.

وفادار وجود صیدگاه‌ها و برخورداری منطقه از تنوع زیست محیطی را دلیل حفاظت از مناطق جنوبی صنایع انرژی‌بر عنوان کرد و گفت: صنایع نیاز به اسکله برای صادرات و واردات مواد اولیه دارد که در حدود پنج کیلومتر از ضلع جنوبی انرژی‌بر جانمایی شده است و با این وجود 9 کیلومتر بکر باقی می‌ماند اما تاکنون مجوزهای زیست محیطی آن صادر نشده است که این موضوع در حال بررسی است و در دستور کار قرار دارد.

انتهای پیام
منبع: خبرگزاری فارس
(لینک)
کد خبر: 394782

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید