خبر فوری

شرق به نقل از حسن روحانی: آمریکا توان استفاده از ایران‌هراسی را ندارد

این روزنامه در تیتر یک با اشاره به عنوان توفان ترامپ، آورد: «دونالد جی ترامپ»، چهل‌وپنجمین رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا؛ مردی که نامزدی‌اش در تابستان ٢٠١٤ مثل یک شوخی آغاز شد و حالا رهبر قدرتمندترین کشور جهان است. صبح روز چهارشنبه بخش زیادی از آمریکایی‌ها و تعداد بی‌شماری از مردم جهان با شوک آغاز شد. با آغاز شمارش آرا ابتدا هیلاری کلینتون، نامزد دموکرات‌ها، از رقیب خود دونالد ترامپ پیشی گرفت اما رفته‌رفته شادی هواداران و کمپین انتخاباتی کلینتون جای خود را به شوک و ناامیدی و در نهایت خشم داد. هنوز شمارش آرا کاملا تمام نشده بود که دونالد ترامپ، شومن و تاجر نیویورکی، با اختلاف توانست ٢٧٠ رأی الکترال کافی برای راهیابی به کاخ سفید را از آنِ خود کند و پیروز نهایی انتخابات ریاست‌جمهوری سال٢٠١٦ آمریکا شود، آن‌هم درحالی‌که اختلاف آرای ریخته‌شده به سبد دو نامزد تنها چیزی کمتر از دو ‌میلیون بود. نتیجه، خلاف پیش‌بینی‌های تحلیلگران و نظرسنجی‌های عمده بود و درحالی‌که هنوز آرای نهایی ایالت‌هایی نظیر میشیگان، پنسیلوانیا، ویسکانسین و نیوهمشایر مشخص نشده بود، پیروزی ترامپ در ایالت‌های کلیدی فلوریدا، اوهایو و کارولینای شمالی نتیجه را به‌نفع نامزد جمهوری‌خواهان رقم زد و کار را یکسره کرد.

حاضریم تمام مذاکرات جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی را منتشر کنیم، از دیگر عنوان های روزنامه شرق است، در تشریح این خبر می خوانیم: پاسخ مثبت سخنگوی شورای نگهبان به خواسته مشاور هاشمی. «عباسعلی کدخدایی»، سخنگوی شورای نگهبان، روز گذشته در حاشیه نمایشگاه مطبوعات، در یک نشست خبری گفت: «ما حاضریم تمام مذاکرات شورای نگهبان و نه فقط مذاکرات جلسه بررسی صلاحیت آقای هاشمی‌رفسنجانی، را در صورتی که به حرمت کسی خدشه وارد نشود، منتشر کنیم». هاشمی‌رفسنجانی هفته گذشته برای چندمین بار از نقش وزیر وقت اطلاعات در ردصلاحیت خودش و حضور در جلسه شورای نگهبان، سخن گفته بود. «حیدر مصلحی»، وزیر وقت اطلاعات و سخنگوی شورای نگهبان، به این سخنان واکنش نشان دادند و آن را تکذیب کردند. با وجود همه اینها، «غلامعلی رجایی»، مشاور هاشمی‌رفسنجانی، چند روز پیش در گفت‌وگو با «شرق» خطاب به سخنگوی شورای نگهبان خواسته بود برای رفع شبهه، مشروح آن جلسه منتشر شود.

این روزنامه با انتخاب عنوان پول فرهنگیان از بین نرفته است، در گفت و گو با مرتضی حاجی، عضو هیأت‌امنای صندوق درباره ماجرای تخلف در صندوق ذخیره فرهنگیان می نویسد: وامی که بانک از محل منابع خود پرداخت می‌کند، از سرمایه نیست. بلکه از محل منابعی که در اختیار دارد تسهیلات می‌دهد. درواقع وام از محل منابع {سپرده‌ها} خود بانک است. اگر هیچ‌کدام از تسهیلاتی که بانک داده بازنگردد، صندوق فقط 200‌ میلیارد تومان لطمه می‌خورد. بااین‌حال همان‌طور که گفتم، حتی اگر این فرض محقق شود، باز هم سهام صندوق پنج برابر این عدد ارزش دارد. پس فرهنگیان و اعضای صندوق نگران نباشند که ریالی از پول آنها از بین برود؛ چون همین سرمایه‌ای که صندوق در آن بانک دارد، حداقل چهار یا پنج برابر عدد سرمایه‌گذاری‌شده ارزش دارد.

روزنامه شرق همچنین در صفحه نخست به بررسی عنوان های «عارف: عرصه انتخابات شوراها را برای جوانان و زنان باز بگذارید»، «دفاتر اسناد به وظیفه قانونی خود عمل می کنند»، «صادقی و مطهری: باید مقابل خط قرمزهای مصنوعی ایستاد» و «سعید جلیلی: ترامپ با ترومپت «ما نمی توانیم»» پرداخت و در ستون سرمقاله عنوان « انتخابات آمریکا پیروزی توده‌های خشمگین» نوشته امیرعلی ابوالفتح کارشناس مسائل آمریکا را به چاپ رساند.
*گروه اطلاع رسانی
خبرنگار: مهدی احمدی**انتشار دهنده: شهربانو جمعه
پژوهشم**9370** 9131

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید