خبر فوری

افزایش تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست

هرمزبان:مرکز آمار ایران اعلام کرد: تعداد معادن دارای سرمایه‌گذاری در بخش محیط زیست نسبت به سال ۱۳۹۱ به میزان ۲۳.۳ درصد رشد کرد.

 

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، بر پایه نتایج آمارگیری از اطلاعات محیط زیستی معادن در حال بهره برداری کشور در سال ۱۳۹۲، بررسی معادن براساس نوع فعالیت، به تفکیک گروه های دو رقمی ISIC نشان می‌دهد، گروه‌های استخراج شن و ماسه، سنگ آهک و سنگ لاشه به ترتیب با ۱۲۷، ۱۶۹ و ۷۵ معدن، بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه گذاری در بخش محیط زیست را داشته اند.

یافته های این برسی حاکی از آن است که تعداد پنج هزار و ۴۴۵ معـدن فعال در کشور وجود داشته که نسبت به سال ۱۳۹۱معادل۲.۴ درصد رشد داشته است. همچنین از پنج هزار و ۴۴۵ معدن، یکهزار و ۵۹۷ معدن دارای فاضلاب بوده‌اند که شامل۲۹.۳ درصد از معادن می‌شود. تعداد معادن دارای فاضلاب نسبت به سال ۱۳۹۱ معادل ۹.۴ درصد رشد داشته است.

از یکهزار و ۵۹۷ معدن، معادن استخراج شن و ماسه، سنگ تزئینی و سنگ آهک به ترتیب با ۷۸۵، ۴۴۹ و ۱۶۳ معدن، بیشترین معادن دارای فاضلاب را به خود اختصاص داده اند. توزیع استانی معادن نشان می دهد که استان های اصفهان، کرمان و آذربایجان غربی به ترتیب با ۲۴۱، ۲۰۷ و ۱۲۱ معدن، بیشترین تعداد معادن دارای فاضلاب را داشته اند.

این گزارش می افزاید: از یکهزار و ۵۹۷ معدن، ۴۹۴ معدن دارای سیستم تصفیه فاضلاب بوده‌اند که شامل۳۰.۹ درصد از معادن می‌شود. تعداد معادن دارای سیستم تصفیه فاضلاب نسبت به سال ۱۳۹۱ معادل ۷.۶ درصد رشد داشته است.

همچنین از ۴۹۴ معدن، ۱۹ معدن از تصفیه شیمیایی، ۴۴۸ معدن از تصفیه فیزیکی و ۲۷ معدن نیز از روش های شیمیایی و فیزیکی برای تصفیه فاضلاب استفاده کرده اند. محل دفع فاضلاب ۸۴۶ معدن در زمین های غیرکشاورزی، ۲۸۲ معدن در چاه، ۱۵۶ معدن در رودخانه، ۴۴ معدن در زمین های کشاورزی و ۲۶۸ معدن در سایر محل ها است.

براساس این گزارش، سه هزار و ۷۲۴ معدن دارای باطله (۶۳.۸درصد) بوده‌اند که تعداد معادن دارای باطله نسبت به سال ۱۳۹۱، دارای رشد ۵ درصد بوده است. ۶۱۹ معدن از مخزن سد باطله، ۲۸۳۱ معدن از مخزن دپوی باطله و ۲۷۴ معدن از سایر روش ها برای دفع مواد باطله معدن استفاده کرده اند.

توزیع استانی معادن در حال بهره برداری نشان می دهد که استان های خوزستان، خراسان رضوی و هرمزگان به ترتیب با ۷۱، ۶۶ و ۶۰ معدن بیشترین تعداد معادن دارای سرمایه گذاری در بخش محیط زیست را به خود اختصاص داده اند.

در مجموع ۲۰۴۶۰۳ میلیون ریال در بخش محیط زیست معادن در حال بهره برداری کشور، سرمایه گذاری شده که معادن استخراج سنگ آهن با ۹۴۲۸۶ میلیون ریال، بیشترین سرمایه گذاری را در بخش محیط زیست انجام داده و معادن استخراج شن و ماسه و سرب و روی با ۲۵۵۶۷ و ۲۲۱۵۲ میلیون ریال سرمایه گذاری در رتبه های بعدی قرار دارند.
منبع: خبر گزاری مهر
(لینک)
کد خبر: 394751

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید