خبر فوری

توسعه جامع جزیره هندورابی با رویکرد حفظ طبیعت و محیط زیست

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما ؛ مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست در گفتگو با شبکه اطلاع رسانی مانا اظهار داشت: طرح جامع توسعه جزیره هندورابی برای تایید نهایی از سوی سازمان منطقه آزاد کیش به سازمان حفاظت محیط زیست ارسال شده است.
شهرام فداکار ادامه داد: این طرح در معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست مورد مطالعه و بررسی قرار گرفته و پیشنهادها و ایرادهایی نیز مطرح شده است.
وی تصریح کرد: سازمان منطقه آزاد کیش نیز موظف شد برای رفع ایرادات محیط زیستی وارد بر طرح جامع توسعه جزیره هندورابی اقدامات لازم را انجام دهد.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد : قبل از شروع پروژه های توسعه ای در جزایر و مناطق ساحلی بر اساس قانون و مقررات باید محیط زیست مدیریت لازم را انجام دهد.
فداکار گفت: متاسفانه سازمان منطقه آزاد کیش قبل از شروع پروژه توسعه جزیره هندورابی، نسبت به صدور مجوزهای لازم از سوی محیط زیست اقدام نکرده است.
وی به ساخت اسکله تفریحی در جزیره هندورابی اشاره کرد و گفت: موج شکن ها در این اسکله به گونه ای ساخته شده که باعث شده مرجان های زیادی در حوضچه بندرگاه به دام افتند و همین امر آسیب زیست محیطی فراوانی را در منطقه ایجاد کرده است.
مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، تاکید کرد : در نخستین گام برای کاهش عوارض زیست محیطی به جای مانده از انجام این پروژه لازم است که مرجان های به دام افتاده در حوضچه بندرگاه جابه جا شود.
جابه جایی مرجانهای هندورابی از سوی اداره محیط زیست سازمان منطقه آزاد کیش در حال انجام است.
وی با اشاره به اینکه بر اساس طرح تعریف شده از سوی سازمان منطقه آزاد کیش، قرار است جزیره هندورابی به جزیره آرامش تبدیل شود و امکانات تفریحی و رفاهی جهت اسکان گردشگران در آن ایجاد شود، یادآور شد: در ایجاد چنین پروژه های گردشگری لازم است توان اکولوژیکی محیط برای پذیرش حجم گردشگر برآورد شود.
مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست، اضافه کرد: این برآورد و ارزیابی باید کاملاً علمی انجام شود تا در نتیجه اجرای پروژه های گردشگری و حضور گردشگران در جزیره، هیچ گونه آسیب زیست محیطی به منطقه وارد نیاید.
وی خاطرنشان کرد : در طرح گردشگری جزیره هندورابی چگونگی احداث سازه ها از سوی محیط زیست به سازمان منطقه آزاد کیش پیشنهاد شده است.
وی با اشاره به اینکه بخشی از جزیره هندورابی به عنوان پارک ملی – دریایی به ثبت رسیده است که این منطقه در پروژه گردشگری جزیره هندورابی قرار داده شده است، اظهار کرد: قرار است با انجام مذاکرات لازم با سازمان منطقه آزاد کیش نسبت به تعیین حریم پناهگاه حیات وحش جزیره هندورابی واقع در آبهای ساحلی این جزیره اقدام شود.
به این ترتیب از ورود گردشگران به منطقه تحت حفاظت محیط زیست در جزیره هندورابی جلوگیری خواهد شد.
فداکار با اشاره به ساخت فرودگاه با طول باند هزار و 200 متر در جزیره هندورابی خاطرنشان کرد: هر چند این فرودگاه احداث شده برای مواقع ضروری و دسترسی آسان تر به جزیره است اما نظر محیط زیست این است که این فرودگاه نباید ساخته می شد.
وی گفت : جزیره هندورابی به لحاظ وجود محیط زیست دریایی از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
این مقام مسئول در سازمان محیط زیست گفت : وجود آبسنگ های مرجانی با ارزش و در حجم زیاد در اطراف جزیره یکی از مهمترین ویژگی های زیست محیطی هندورابی محسوب می شود.
وی خاطرنشان کرد : از سوی دیگر آبهای ساحلی جزیره هندورابی زیستگاه تعداد زیادی لاک پشت دریایی است و همین امر بر ضرورت اهمیت حفاظت از این جزیره افزوده است.
مدیر کل سواحل و تالاب های ساحلی معاونت دریایی سازمان حفاظت محیط زیست  تاکید کرد : امیدواریم توسعه جامع جزیره هندورابی با رویکرد آرامش و حفظ طبیعت به سرانجام رسد.  

درباره

دیدگاهتان را بنویسید