خبر فوری

سلامت جسم خود را در ماه رمضان با تغذیه درست تضمین کنیم

هرمزبان:ماه مبارک رمضان فرصتی برای سلامت جسم و روان، استراحت بدن، پالایش روح و تزکیه نفس است و در این میان دانستن و رعایت نکات مرتبط با تغذیه در این ماه می تواند سلامت جسمی را به ارمغان آورد.
به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،رعایت برنامه ریزی صحیح تغذیه در ایام ماه مبارک رمضان برای روزه داران از اهمیت بسیاری برخوردار است تا بتوانند آمادگی لازم را برای بهره گیری از برکات معنوی و مناجات با پروردگار کسب و به نحو بسیار مطلوب به انجام برسانند.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان به خبرنگار ایرنا گفت: نوع تغذیه در ماه رمضان با سایر ماه ها متفاوت بوده و همچنین روش صحیح تغذیه در ماه مبارک رمضان یکی از موارد مهمی است که باید مورد توجه قرارگیرد تا از عوارض جسمی یا عصبی جلوگیری شود.

لادن صدیق بیان داشت: بر اساس تحقیقات به عمل آمده، تغذیه در طول ماه رمضان از اهمیت زیادی برخوردار است و با تغذیه صحیح می توان مواد سمی را از بدن خارج کرد.

وی با بیان اینکه باید تمام نکات مهم در وعده های افطار، شام و سحر رعایت شود، افزود: روزه داران ابتدا با چای کم رنگ ، آب جوش یا شیر گرم همراه با خرما ( 5-3 عدد ) یا کشمش افطار کنند.

صدیق بیان داشت: روزه داران بعد از باز کردن روزه خود یکی از انواع نان سبوسدار و پنیر با سبزی یا گوجه فرنگی یا گردو ، فرنی یا شیر برنج ، انواع کوکو یا شامی ، شله زرد را میل کنند.

این کارشناس تغذیه تصریح کرد: افراط در مصرف انواع شیرینی مثل زولبیا و بامیه در هنگام افطار، چاقی و اضافه وزن را به دنبال خواهد داشت .

وی خاطرنشان کرد: مصرف مواد غذایی سنگین ، دیر هضم ، پرچرب و سرخ شده به هنگام افطار مناسب نیست ،به طور کلی بهتر است به جای غذاهای چرب و سرخ کرده ، از غذاهای آب پز و بخار پز استفاده شود .

صدیق با بیان اینکه شام با فاصله 2 ساعت پس از افطار میل شود، گفت: سوپ ساده و کم چرب ، آش با حبوبات کم ، حلیم بدون روغن ، خوراک لوبیا یا عدسی ، خوراک سبزیجات با کمی نان سبوسدار به همراه ماست و خیار و سبزی خوردن یا سالاد کاهو و دوغ بهترین گزینه برای شام هستند.

وی تاکید کرد: بلا فاصله بعد از شام از مصرف چای خودداری کنید چون جذب آهن را کاهش می دهد و بهتر است به عنوان دسر بعد از شام از میوه ها استفاده کنید .

صدیق با اشاره به اهمیت صرف وعده غذایی سحری نیز گفت: وعده سحری بهتر است مثل وعده ناهار باشد و غذای اصلی در این وعده صرف شود زیرا به این ترتیب از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری می شود.

وی، انواع چلو خورشت ، پلوهای مخلوط با حبوبات و سبزیجات به همراه کمی ماهی ، مرغ یا گوشت و سبزیهای تازه یا سالاد کاهو و ماست را برای این وعده مناسب دانست.

کارشناس تغذیه دانشگاه علوم پزشکی هرمزگان تاکید کرد: روزه داران باید از نوشیدن چای پررنگ بلافاصله بعد از سحری اجتناب کنند زیرا که هم جذب آهن را کاهش می دهد و هم مصرف زیاد آن باعث افزایش دفع ادرار و دفع مواد معدنی مورد نیاز بدن و بروز تشنگی در طول روز می شود .

صدیق یادآور شد: مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحری توصیه نمی شود ، زیرا که این مواد با تحریک انسولین موجب ورود قند خون به داخل سلولها و در پی آن کاهش قند خون شده و شخص را زودتر گرسنه می کند./ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید