خبر فوری

حجت الاسلام حاتمی: بیش از 300 هزار موقوفه کشور بدون سند مالکیت است

به گزارش هرمزبان، حجت الاسلام محمد مهدی حاتمی روز دوشنبه در گردهمایی بررسی موانع صدور اسناد مالکیت موقوفات در بندرعباس اظهار کرد: 20 درصد اسناد مالکیت کل موقوفات کشور، طی سال های 93 و 94 اخذ شده است.

وی افزود: در سال 94 و در راستای تثبیت مالکیت موقوفات کشور، 11 هزار جلد سند مالکیت اخذ شد، که ارزش این موقوفات سند دار شده پنج برابر موقوفات سند دار شده در سال 93 است.

حاتمی با اشاره به بررسی سه هزار پرونده دعاوی پیرامون موقوفات در محاکم قضایی گفت: در سال 94 حدود 700 رای به نفغ موقوفات، اجرایی شده است.
وی تصریح کرد: با رایزنی و توافق های صورت گرفته میان سازمان اوقاف و قوه قضاییه، تا پایان سال آینده برای تمام موقوفات کشور سند مالکیت صادر می شود.

این مقام مسئول ابراز داشت: سازمان اوقاف و منابع طبیعی کشور بر سرمالکیت یک میلیون و 300 هزار هکتار زمین اختلاف دارند که با تفاهم انجام شده دیگر این دو نهاد از یکدیگر حق شکایت ندارند و در کارگروهی مشکل این زمین ها در حال حل شدن است .

حاتمی با اشاره به اینکه بسیاری از امام زاده ها و بقاع متبرکه کشور شجره نامه دارند، افزود: اما تعدادی نیز ممکن است به مرور زمان شجره نامه از دست داده باشند که به فرموده رهبر انقلاب توجه و اشتیاق مردم به بقاع متبرکه که در برخی مواقع راه دسترسی سختی دارند، خود نشان حقانیت امازاده ها و بقاع متبرکه است.

معاون سازمان اوقاف و امور خیریه کشور خاطرنشان کرد: در سراسر کشور فقط 20 درصد از بقاع متبرکه با نذورات اداره می شوند و بقیه بقاع متبرکه درآمد کافی برای اداره وقف ندارند.

حاتمی به مساله فرهنگ سازی در وقف و نقش تاثیرگذار رسانه ها در این خصوص اشاره کرد و گفت: همه مردم با هر سقف درآمدی می توانند به صورت مشارکتی واقف بوده و در فرآیند سنت حسنه وقف سهیم و شریک شوند.

وی بیان داشت: در استان هرمزگان نیز نزدیک به نیمی از موقوفات بدون سند یا در مرحله صدور سند مالکیت هستند که بین پنج تا 6 هزار موقوفه را شامل می شود .

حجت الاسلام محمدصادق اکبری رئیس کل دادگستری هرمزگان نیز در این گردهمایی از آمادگی کامل این دستگاه برای حل مشکلات صدور سند مالکیت برای موقوفات استان خبر داد و مدیران منابع طبیعی، ثبت اسناد و بنیاد مسکن هرمزگان هم مشکلات و دیدگاههای خود برای صدور سند مالکیت موقوفات استان را مطرح کردند.
منبع: ایرنا
خبرنگار: فاطمه حسینی انتشار: نقی یان

انتهای پیام /

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید