امکان سنجی کاهش نفت کوره در پالایشگاه بندرعباس پایان یافت

به گزارش هرمزبان، هاشم نامور با اشاره به برنامه‌های افزایش کیفیت تولید فرآورده‌ها و کاهش حجم تولید نفت کوره، گفت: با اجرای این طرح مقدار تولید نفت کوره به کمتر از ١٠ درصد و گوگرد موجود در آن نیز به کمتر از یک درصد می رسد.

وی با بیان این که این پروژه مطالعاتی با مشارکت شرکت‌های خارجی انجام می شود، افزود: برای انجام این پروژه با شرکت‌های معتبر خارجی از کشورهای ژاپن، کره و چین مذاکره کردیم و در ماه‌های اخیر با ٢ کنسرسیوم متشکل از شرکت‌های ژاپنی و ایرانی تفاهمنامه پروژه امضا شد.

نامور، با اشاره به حضور متخصصان داخلی پالایشگاه بندرعباس در اجرای این طرح گفت: پس از پایان مطالعات طرح، بر مبنای نتایج حاصل شده برای شیوه اجرا تصمیم گیری می شود.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت بندرعباس ادامه داد: اجرای پروژه مطالعاتی کاهش میزان حجم نفت کوره برای افزایش کیفیت فرآورده‌ها کار بسیار راهبردی و ارزشمندی است که با تلاش همکاران ساعی و متعهد به شکل دقیق و کارشناسی انجام می شود.

همزمان با شرکت پالایش نفت بندرعباس، مطالعات اجرای پروژه کاهش نفت کوره در شرکت‌های پالایش نفت تهران و تبریز نیز در حال اجراست.

بر اساس این گزارش، شرکت پالایش نفت بندرعباس یکی از ٩ شرکت پالایشی کشور است که در فضایی به وسعت تقریبی ٧٠٠ هکتار در کرانه شمالی آب‌های خلیج فارس و مجاورت شهر بندرعباس احداث و در سال ١٣٧٦ مورد بهره برداری قرار گرفت.

این مجموعه به منظور تامین بخشی از فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور و امکان صدور فرآورده‌های مازاد تاسیس شده است.

ظرفیت اسمی پالایشگاه بندرعباس تا پایان تیرماه سال ١٣٨٧، ٢٣٢ هزار بشکه در روز بوده است که با تلاش نیروهای متعهد و متخصص داخلی در مردادماه ١٣٨٧ به ظرفیت ٣٢٠ هزار بشکه در روز رسید.

همچنین این شرکت در سال ١٣٩١ با اجرای موفقیت آمیز طرح مبتکرانه، بدون سرمایه گذاری ٣٠ هزار بشکه در روز خوراک پالایشگاه را افزایش داد و هم اکنون با ظرفیت ٣٥٠ هزار بشکه در روز مشغول فعالیت است و خوراک آن شامل ٣٠٠ هزار بشکه نفت خام سنگین و ٣٠ هزار بشکه میعانات گازی استحصالی از منابع گازی سرخون و ٢٠ هزار بشکه نفت خام سبک جزیره هنگام است و بیشترین فرآورده‌های میان تقطیر را تولید می کند.

هم اکنون حدود ١٨ درصد پالایش نفت خام داخل کشور و به تبع آن فرآورده های نفتی مورد نیاز کشور در پالایشگاه بندرعباس تولید می شود.

در طراحی این پالایشگاه که با پیشرفته ترین فن آوری های روز جهان ساخته شده، رعایت اصول ایمنی ، پیشگیری از آلودگی محیط زیست ، تقلیل اتلاف انرژی و انعطاف پذیری عملیاتی و تولید ، مهمترین مواردی است که مد نظر قرار گرفته است.

شرکت پالایش نفت بندرعباس در دوران فعالیت خود با وجود نیروهای متخصص و با تجربه و از سویی با انجام طرح‌های مختلف از جمله طرح مبتکرانه افزایش ظرفیت و رسیدن به ظرفیت ٣٥٠ هزار بشکه در روز ، به عنوان یک پدیده فنی و صنعتی دریچه جدید و مبارکی را به روی استان هرمزگان گشود که نام این استان را در سبد تولید انرژی کشور پررنگتر گرداند.

منبع: خبرگزار میزان

انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید