خبر فوری

سهیل دادخواه: ایجاد اشتغال پایدار از مزایای کاشت گیاه سالیکورنیا در سواحل هرمزگان است

هرمزبان: رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان ضمن برشمردن فواید کاشت گیاه سالیکورنیا، ایجاد اشتغال پایدار را از مزایای استفاده از کاشت این گونه گیاهی در سواحل استان هرمزگان دانست.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،از کاشت گیاه سالیکورنیا در سواحل هرمزگان خبر داد و اظهار داشت: سالیکورنیا گیاهی شورزی و آبدار و یکساله است که در باتلاق‌ها و مرداب‌های شور و حتی در کنار ساحل دریا  به راحتی رشد می کند.

وی افزود: سالیکورنیا بومی کشورهای آمریکا و آسیای جنوبی و نام‌های متداول این گیاه glasswort, pickle weed marshsamphire که البته این نام‌ها به معنای عام گیاه شوردوست است.

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان، تاکید کرد: می توان با کاشت گیاه سالیکورنیا اشتغال پایدار ایجاد کرد.

وی ، توسعه کشاورزی، فراهم آمدن پتانسیل و مواد خام کافی جهت ایجاد کارخانه جات تولید کاغذ، ایجاد تفرجگاه ها و توسعه مناطق توریستی استان و ایجاد و توسعه دامپروری های متنوع را از فواید استفاده از این گیاه برشمرد.

دادخواه در ادامه، تغییر رطوبت در منطقه، مرغوب سازی خاک منطقه، تغییر اکوسیستم منطقه، ایجاد فضای سبز، تجمع پرندگان مهاجر و بومی و توسعه حیات وحش را از دیگر فوایدی کاشت این گیاه ذکر کرد .

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان، شناسائی کامل و جامع گونه های مختلف گیاه سالیکورنیا در استان و شرایط اقلیمی مناسب جهت رشد هرکدام از این گونه ها، شناسائی گونه بومی استان که مقدمه ای برای آزمایشات مختلف برای کشت و ترویج این گیاه خواهد بود.

وی، پایه ریزی پژوهش های مختلف توسط دانشگاه ها مراکزتحقیقاتی کشور و منطقه و حتی بخش خصوصی برای ایجاد صنایع وابسته و پیوسته به کشت واستخراج روغن از بذر آن و شناسائی و تفکیک مناطقی از استان که این گیاه در آنجا پراکندگی زیادی داشته و امکان توسعه کشت آن وجود دارد از اهداف این واحد دانشگاهی دانست.

دادخواه تصریح کرد: شناسایی مقدماتی و بررسی مدارک و مستندات علمی توسعه سالیکورنیا در دنیا در فاز اول این طرح در استان به طور جامع، کامل و دقیق مورد استخراج، شناسائی و بررسی قرار گرفته است.

وی، جمع‏‌آوری و شناسائی گونه‌‏های موجود در استان، تهیه نقشه پراکنش آن‏ها در سواحل، بررسی سازگاری گونه‏ های مختلف سالیکورنیا با شرایط اقلیمی استان هرمزگان را فاز دوم این طرح دانست.

رئیس جهاد  انشگاهی هرمزگان ادامه داد: پروژه، جمع‏آوری گونه‏ های بومی (بذر و برگ) استان و مقایسه رشد آن‏ها با یکدیگر را فاز سوم کاشت این گیاه نام برد.

وی توصیه کرد: ضرورت دارد که انواع بذرهای موجود را آنالیز، تا بتوان بهترین و مناسب‏ترین بذر راجهت کشت و توسعه انتخاب کرد بدیهی است که انتخاب بذر از نظر اقتصادی و بازدهی طرح از اهمیت زیادی برخوردار است.

دادخواه، انتخاب محل کشت مناسب و آماده سازی آن برای کشت گونه و انجام تیمار خواری در مزرعه و ثبت اتفاقات بیولوژیک طی یکسال و کشت و پرورش گونه‏ های مناسب سالیکورنیا را از مراحل فاز چهارم پروژه مزبور یاد کرد.

رئیس جهاد دانشگاهی هرمزگان با اشاره به اینکه در این مرحله باید محل مناسبی (حدود یک هکتار زمین) در اختیار مجریان پروژه گذاشته شود ادامه داد: باید کانال کشی جهت انتقال آب دریا به محل کشت انجام شود و فعالیت‏ های مدنظر کارشناسان جهت تیمار خواری و کشت گونه‏ ها انجام خواهد شد .

وی در ادامه اظهار داشت: اتفاقات بیولوژیک طی یکسال پیش بینی و ثبت و گونه ‏های انتخاب شده که بذر آن‏ها تهیه شده است کشت و پرورش داده خواهد شد.

دادخواه، بررسی سازگاری گونه‏ های مختلف سالیکورنیا با شرایط اقلیمی استان هرمزگان به عنوان فاز پنجم این طرح ذکر و بیان کرد: در این مرحله سعی خواهد شد مناسب‏ترین گونه ‏ها که در شرایط اقلیمی مشابه استان رشد و پرورش کرده‏ اند، شناسائی شوند. همچنین در این مرحله یک مزرعه نمونه طراحی و راه اندازی می‏ شود.

منبع: خبرگزاری تسنیم

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید