خبر فوری

پرویز ترابی: زمینه لازم برای تولید محصول سالم در هرمزگان فراهم شده است

هرمزبان:مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: زمینه های لازم، برای بهره مندی هرچه بیشتر مردم از تولید محصول سالم (غذای سالم، مطلوب و کافی) دراین استان فراهم شده است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،پرویز ترابی یکشنبه اظهار کرد:این طرح هم اکنون در سطح حدود 30 هزار هکتار از مزارع و حتی بخشی باغهای این استان در حال انجام است.


وی ، تعداد کارشناسان ناظر این طرح را در هرمزگان 75نفر عنوان و افزود: تاکنون سه هزارو 356نفر از بهره برداران این استان موفق به دریافت کد 16رقمی رهگیری از سوی مدییت حفظ نباتات شده اند.


مدیر حفظ نباتات سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان از جمله مهم ترین وظایف کارشناسان ناظر در قالب شبکه های مراقبت به زیر پوشش بردن بهره برداران، پیش آگاهی به موقع در خصوص آفات و بیماری های گیاهی نام برد.


ترابی خاطرنشان ساخت: صدور گواهی محصول سالم و دریافت کد 16رقمی را مستلزم مشخص شدن مزرعه ، معرفی بهره بردار و همچنین تحویل محصول نمونه برداری شده به آزمایشگاه تحت نظارت اداره کل استاندار استان عنوان کرد.


این مقام مسوول یادآورشد: در صورت تایید و مجاز بودن ضمن صدور کد شناسایی بهره بردار قادر خواهد بود در قالب شرکت تعاونی و با برندی مشخص محصول سالم تولیدی مزرعه اش را روانه بازار مصرف کند.


در اطلاعات منتشره سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان تعداد شرکتهای تعاونی تولید کننده محصول سالم تحت پوشش 15 شرکت اعلام شده طوریکه هر یک از شهرستانهای این استان دارای یک شرکت ( بندرعباس 2شرکت) است.


وی اضافه کرد: هم اکنون در سطح حدود30هزاز هکتار از مزارع سبزی، صیفی و محصولات زراعی و حتی باغی این استان کلیه عملیات زراعی از مراحل اولیه رشد تا مرحله برداشت، استفاده از روش های مبارزه غیرشیمیایی، عملیات بهزراعی و باغی و همچنین بکارگیری روش های نوین آبیاری توسط کارشناسان ناظر این سازمان تحت کنترل قرار دارد.


محصول سالم به تولیداتی گفته می شود که میزان مانده سموم و کودهای شیمیایی مصرف شده در میوه به اندازه مجاز و استاندار باشد.


وسعت زمینهای کشاورزی هرمزگان 154هزار هکتار باتولید سالانه دو میلیون و 400هزارتن محصول باغی و زراعی اعلام شده است.

منبع: ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید