خبر فوری

تلف شدن ۸ یوزپلنگ آسیایی در جاده‌های یزد

به گزارش هرمزبان، سید حسین سادات موسوی در گفت‌وگو با خبرنگار ایلنا در ارتباط با تلفات یوزپلنگ آسیایی در محورهای مواصلاتی استان یزد گفت: یکی از مشکلات در زمینه حفاظت از یوزپلنگ آسیایی؛ خطرات تصادفات جاده ای است، این مساله بین بخشی است که با همکاری مردم، نیروی انتظامی، وزارت راه و شهرسازی و سازمان حفاظت محیط می تواند حل شود.

وی ادامه داد: در ۱۰ سال گذشته یعنی از حدود سال ۸۳ تا امروز در یزد ۸ یوز پلنگ آسیایی در جاده ها دچار سانحه شده اند که ۶ مورد از این تصادفات در محور یزد- مهریز به سمت کرمان بوده و در جاده اصلی ترانزیتی تهران هرمزگان و دو مورد هم در مسیر بافق، پناهگاه دره انجیر و محور یزد طبس بوده است.

سادات موسوی با بیان اینکه در ۳ سال گذشته هیچ حادثه ای در محورهای مواصلاتی نداشتیم که منجر به تلف شدن یوزپلنگ شود، توضیح داد: علت اینکه در سه سال گذشته تلفاتی نداشتیم؛ شاید به این دلیل بوده که یوزها به مناطق امن تر رفته اند، البته به این معنا نیست که زیستگاه هایشان در یزد امن نیست، اما به هر حال جاده ترانزیتی بزرگ و وسیعی در این منطقه وجود دارد، البته کمک های مردمی و هم افزایی دستگاه ها نیز در جلوگیری از حوادث موثر بوده است، اما با توجه به قلمرو وسیع زیستگاه یوزپلنگ به نظر می رسد باید برخی مسیرها ایمن سازی شود.

وی در مورد تعداد یوزهای مشاهده شده در یزد در ماه های اخیر گفت: در دو ماه اخیر ۴ قلاده یوز در منطقه بهاباد و بافق و دره انجیر دیده شده است، البته برای دیدن یوز امکانات زیادی لازم است از جمله استفاده از دوربین های تله ای که چند سال پیش با استفاده از آنها در استان یزد به صورت گسترده، تعدادی زیادی یوزپلنگ مشاهده شد، اکنون نیز روش های ژنتیکی با نام انگشت نگاری ژنتیکی آمده است که نیاز به پشتیبانی و تامین امکانات دارد که البته اگر امکان آن وجود ندارد؛ همان استفاده از دوربین های تله ای و همکاری مردم می تواند کمک زیادی کند.

منبع: ایلنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید