خبر فوری

واکنش غرب به پنجمین آزمایش هسته‌ای کره شمالی/”پیونگ‌یانگ” آماده حمله اتمی به آمریکا؟

به گزارش هرمزبان، کره شمالی در ماه‌های اخیر، دست‌کم 10 بار موشک‌های بالستیک خود را روی لانچر فرستاده تا از رقبای نظامی خود عقب نیفتد.

در 48 ساعت اخیر، این کشور شرق آسیایی، با انجام یک آزمایش اتمی در صدر اخبار جهان قرار گرفت و “بی‌بی‌سی”، “آسوشیتد پرس”، “یونهاپ” و …، این اقدام کره شمالی را پوشش دادند.
خبرگزاری یونهاپ کره جنوبی گزارش داد: علت زمین لرزه‌ای که اخیراً نزدیک یکی از مراکز هسته‌ای کره شمالی روی داد، پنجمین آزمایش هسته‌ای پیونگ‌یانگ بوده است.
واکنش غرب به پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی/
واکنش غرب به پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی/
این خبرگزاری به نقل از یک مقام نظامی عنوان داشت: ‌«ما بر این باوریم که کره شمالی یک آزمایش هسته‌ای انجام داده است؛ این انفجار حدود ده کیلو تن شدت داشت و قوی‌ترین انفجاری بود که تاکنون به وسیله این کشور انجام شد”
بررسی‌ها نشان می‌دهد که با هر آزمایش موشکی یا هسته‌ای کره شمالی، تحریم‌های جدید از سوی شورای امنیت سازمان ملل متحد یا آمریکا علیه این کشور وضع می‌شود.
کره شمالی نیز اعلام کرد: این کشور، آزمایش “انفجار کلاهک هسته‌ای” انجام داده است که هدف آن، مقابله با آن چیزی است که پیونگ‌یانگ “خصومت آمریکا” می‌خواند. خبر آزمایش هسته‌ای کره شمالی واکنش‌های جهانی را نیز در پی داشت.
“باراک اوباما”، رئیس جمهور آمریکا، در پی آزمایش هسته‌ای کره شمالی تأکید کرد واشنگتن از همه راه‌ها برای حمایت از کره جنوبی در برابر همسایه شمالی آن استفاده خواهد کرد.
واکنش غرب به پنجمین آزمایش هسته ای کره شمالی/
“هیلاری کلینتون”، نامزد دموکرات انتخابات ریاست جمهوری آمریکا نیز درباره آزمایش های هسته‌ای و موشکی کره شمالی می‌گوید: در صورت احراز پست ریاست جمهوری، با افزایش حلقه تحریم و فشار موضع شدیدتری در قبال کره شمالی اتخاذ خواهد کرد تا این کشور را به پای میز مذاکره بکشاند.
وی مدعی شد: تهدیدات روزافزون از سوی کره شمالی، نیازمند تجدیدنظر در راهبردها در قبال این کشور است. علاوه بر این، اقدامات فوری برای متقاعد کردن همسایه‌های این کشور به خصوص چین، امری ضروری است. آن‌ها باید بدانند کره شمالی، تنها مسأله‌ای مرتبط با آمریکا نیست. البته کلینتون به ناکارآمد بودن فشارها و تحریم‌های فعلی بر کره شمالی هیچ اشاره ای نکرد.
باید افزود سیاست فعلی اعمال فشار بر کره شمالی، مانع این کشور در انجام آزمایش‌های هسته‌ای نشده است. البته روشن است که سیاست اعمال فشار و تحریم، رفتار کره شمالی را تغییر نخواهد داد.
کلینتون در ادامه اظهاراتش، از متحدان آمریکا در منطقه و به طور خاص از ژاپن و کره جنوبی خواست تا در قالب سامانه‌های دفاع موشکی، به واشنگتن کمک کنند.
کلینتون اظهار کرد: اقدامات کره شمالی، تهدیدی مداوم و بزرگ برای آمریکاست. وی افزود: کره شمالی با آزمایش هسته‌ای اخیر، یک قدم به آنچه می‌خواهد یعنی توسعه یک سامانه موشک هسته‌ای که قادر است آمریکا را مورد هدف قرار دهد، نزدیک‌تر شده است.
به گزارش خبرگزاری فرانسه از “سئول”، “پارک- گئون-های” رئیس‌جمهور کره جنوبی، در بیانیه‌ای اعلام کرد: کره شمالی با این آزمایش هسته‌ای، تحریم‌ و انزوای بیشتر را برای خود به همراه می‌آورد. وی ادعا کرد: “چنین اقدام تحریک‌آمیزی، راه را به سمت خودتخریبی این کشور تسریع و هموار می‌کند.”
“فرانسوا اولاند” رئیس جمهور فرانسه نیز به شدت آزمایش هسته‌ای کره شمالی را محکوم کرد. وزارت امور خارجه چین گفت: این کشور با آزمایش هسته‌ای کره شمالی به شدت مخالف است.
نکته جالب توجه این است که “کاخ سفید” در حالی تلاش می‌کند کره شمالی را از دستیابی به بمب اتم باز دارد که خود، هزاران کلاهک اتمی دارد و کشورهای شبه جزیره کره(به خصوص کره شمالی) را با اقدامات نظامی تهدید می‌کند.
پایگاه‌های نظامی آمریکا در شبه جزیره کره، در صورت حمله آمریکا به کره شمالی، در تیررس موشک‌های بالستیک “پیونگ‌یانگ” هستند و همین موضوع باعث شده تا در روزهای اخیر، ارتش کره شمالی بر تحرکات نظامی خود بیفزاید.
رسانه‌های غربی مدعی هستند که کره شمالی، یکی از منزوی‌ترین کشورهای جهان است و تنها موضوع قابل ارائه این کشور، آزمایش‌های موشکی است که آن هم به دلیل تهدیدات آمریکا علنی می‌شود؛ هرچند تاکنون تحریم‌ها تاثیری بر عملکرد کره شمالی نداشته است.
گزارش از محمد زرچینی  – باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید