خبر فوری

نظریه داروین در آمریکا هم تدریس نمی‌شود در ایران چرا!/ ۸ نوع برده‌داری که اسلام همه را حرام اعلام کرد/ بزرگترین جهاد، تربیت فرزند است

به گزارش هرمزبان، حسن رحیم پور ازغدی، عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی امروز در دانشگاه فرهنگیان خراسان رضوی در مشهد، با اشاره به اینکه خداوند فکر و بیان را به انسان آموخت، گفت: خداوند متعال در قرآن می فرماید :«عَلَّمَهُ الْبَیانَ»، مراد آیه این است که خداوند قدرت تفکر به انسان داد؛ بنابراین از همان ابتدا انسان نخستین، صحبت می کرد و منطق را می فهمید.

رحیم پور ازغدی گفت: متاسفانه امروز نظریه داروین در مدارس ما تدریس می شود؛ در حالیکه در بسیاری مدارس آمریکا، تدریس نمی شود و نظریه علمی نیست.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: باید پیشرفت اقتصادی و تکثیر قدرت باشد، اما اگر امکانات ما پیشرفت کرد و اخلاق کمتر شد، نتیجه آن متلاشی شدن خانواده است. بعضی انسان ها وقتی فقیر و دلسوز هستند و احوال فامیل و بستگان برای آن ها مهم است، اما وقتی پولدار می شوند، نه کسی را می شناسند و نه به کسی احترام می گذارند. بنابراین ذات قدرت و ذات علم فاسد کننده نیست؛ این ما هستیم که از آن نعمت یا نقمت می سازیم. هر چیزی می تواند نعمت یا نقمت باشد.

وی بیان کرد: در حال حاضر مشکل ما، کمبود اخلاق، فرهنگ و تربیت دینی است. مشکل ما پیشرفت نیست؛ بلکه در کنار پیشرفت مادی باید پیشرفت معنوی هم داشته باشیم. اگر سطح سواد و تحصیلات بالا رفت، باید شعور و درک انسان نیز بالا رود. پیشرفت ها اتفاق می افتد و این دست من و شما نیست، اما باید به این مساله توجه شود که از ثروت و قدرت سوء استفاده نشود و علیه ایمان و اخلاق و خانواده به کار نرود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با خاطرنشان کردن این که هنوز نظام برده داری بر جهان حاکم است، بیان کرد: صدها میلیون انسان در عالم هنوز به عنوان برده و کنیز فروخته می شوند. در زمان شاه، در ظاهر ما برده و کنیز نبودیم، اما منابع ملت ما را می خوردند و آمریکا و صهیونیست روی ملت فشار می آورد.

رحیم پور ازغدی گفت: هشت نوع برده داری در جهان بود که اسلام همه را حرام اعلام کرد، تنها یک نوع را اصلاح کرد که آن هم برده به عنوان اسیر جنگی بود؛ که برای آن نیز صدها اصلاح و قید گذاشت. یکی از آن ها این بود که قرارداد مکاتبه تعریف کرد که بر اساس آن هر اسیری می تواند آزاد شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی بیان کرد: نکته قابل توجه در مورد مساله بردگان این است که در فقه، ما کتاب «رق» یعنی بندگی نداریم؛ بلکه کتاب «عتق» یعنی آزادی داریم.شیوه پیامبر اکرم(ص) و ائمه اطهار(ع) این بود که تولید ثروت می کردند و برده تربیت و آزاد می کردند.

ائمه معصومین(ع) از میان بردگان، انسان های بزرگ تربیت می کردند

رحیم پور ازغدی با تأکید بر این که ائمه معصومین(ع) از میان بردگان، انسان های بزرگ تربیت می کردند، گفت: فضه، کنیز حضرت زهرا(س) بود و در تاریخ خواندیم که حضرت زهرا(س) کارها را تقسیم کرده بودند و یک روز ایشان کار می کردند و روز دیگر فضه کار می کرد. ائمه اطهار(ع) حقوق بندگان را رعایت می کردند و در اسلام، آزادگی بردگان عبادت شمرده شده است.

وی به خطر بالا رفتن آمار طلاق اشاره کرد و افزود: متأسفانه برخی مشاوران ما کمک می کنند تا طلاق زودتر اتفاق بیفتد؛ در حالیکه مشاور باید مشکل را حل کند. زمان قدیم زن و شوهر صبح دعوا می کردند و تا ظهر فراموش می کردند و تمام می شد، اما حالا مشاوره های ما راحت می گویند به فکر خودت باش و تو نمی توانی با او بسازی!

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه «وَأَنكِحُوا الأَيامىٰ مِنكُم وَالصّالِحينَ مِن عِبادِكُم وَإِمائِكُم ۚ إِن يَكونوا فُقَراءَ يُغنِهِمُ اللَّهُ مِن فَضلِهِ ۗ وَاللَّهُ واسِعٌ عَليمٌ.»، گفت: این گونه فکر نکنید که اگر ازدواج کنید، مشکلات شما بیشتر می شود؛ بلکه به فضل خداوند متعال توجه کنید و ایمان بیاورید که خداوند متعال شما را بی نیاز می کند. خداوند متعال در این آیه دو واژه «واسع» و «علیم» را به کار می برد، واسع یعنی گشوده و علیم یعنی خداوند آگاه است؛ بنابراین به خداوند اعتماد کنید.

رحیم پور ازغدی افزود: قبل از ازدواج هم تحقیق کنید و بعد از ازدواج سازگاری و مدارا داشته باشید؛ اما کار ما بر عکس است، قبل از ازدواج فکر و تحقیق نمی کنیم و چشممان بسته است، اما بعد ازدواج توجه به جزئیات می کنیم که این اشتباه است. یکی از علل عدم آرامش مرد به این بر می گردد که احساس کند همسرش به او اعتماد ندارد.

وی زن را به ساحل آرامش بخش تشبیه کرد که موج شکن است و افزود: همان گونه که وقتی موج های محکم به ساحل بر خورد می کنند، آرام می شوند و به دریا بر می گردد، زن نیز باید این گونه باشد و آرامش بخش مرد باشد. راه برخورد با مرد، دهان به دهان گذاشتن و درگیر شدن نیست؛ بلکه راه مهار کردن مرد، محبت کردن به اوست و اگر زن با مرد، درگیری و لجبازی نکند، او آرام می شود.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به آیه « الرِّجالُ قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ بِما فَضَّلَ اللّهُ بَعْضَهُمْ عَلی‏ بَعْضٍ وَ بِما أَنْفَقُوا مِنْ أَمْوالِهِمْ.» گفت: قوامیت مربوط به اقتصاد و امنیت است و مراد از واژه « قَوّامُونَ عَلَی النِّساءِ» این است که مرد متصدی تامین اقتصاد و امنیت خانواده است.

عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با اشاره به این که شخصیت فرزند و کیان انسانی در دامن مادر تربیت می شود، بیان کرد: تمام شالوده جهان بشری بر خانواده ایستاده است و بزرگترین جهاد فی سبیل الله تربیت فرزند است. در اسلام آمده است که برخی گناهان بخشیده نمی شود، مگر با تحمل کردن سختی فرزند داری.

وی با بیان این که زن با رعایت حجاب، برای خود حریم معین می کند، گفت: زیبایی زن در درون خانه، مفید و فرصت است و در بیرون تبدیل به تهدید می شود.

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید