خبر فوری

۱۶ پیرغلام داخلی با متوسط سن ۸۲ سال تجلیل می شوند/۳۵ میهمان خارجی

به گزارش هرمزبان،نشست خبری چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی صبح امروز در در مرکز بسیج سازمان صدا و سیما برگزار شد.

در ابتدای این نشست علی فروغی رئیس بسیج سازمان صدا و سیما و رئیس اجلاس چهاردهم گفت: چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی امسال با توجه به شرایط منطقه متفاوت خواهد بود.

وی با اشاره به اینکه تاکید این دوره از اجلاس روی وحدت است افزود: با توجه به اینکه اجلاس پیرغلامان  یک کار ملی است و همه دستگاه های کشور در برگزاری آن دخیل هستند امسال قرار است که مادحین اهل بیت از اهل سنت هم تجلیل شود.

فروغی اضافه کرد: برای برگزاری سال آینده اجلاس پیشنهاداتی از سه استان خراسان رضوی، اصفهان و لرستان داریم که در دست بررسی است.

سینه زنی نشسته و علم گردانی ثبت ملی می شود

پس از فروغی، بهروز اکرمی معاون استاندار هرمزگان و دبیر استانی اجلاس گفت: در اجلاس این دوره حدود ۸۰۰ مهمان داریم؛ ۶۵۰ نفر آنها مربوط به خارج استان و ۱۵۰ نفر مربوط به داخل استان هستند.

دو اثر ثبت ملی خواهد شد: در بخش جانبی این اجلاس دو اثر سینه زنی نشسته و علم گردانی ثبت ملی خواهند شد. سال گذشته هم مراسم سنگ زنی از این استان به ثبت ملی رسید.

۱۵ مداح و کارشناس خارجی تجلیل می شود

مهدی دهقان نیری دبیر اجلاس پیرغلامان حسینی گفت: در اجلاس امسال ۳۵ مهمان خارجی داریم که ۱۱ نفر از ۳۵ مهمان خارجی اجلاس را رهبران ادیان نظیر اسقف‌ها، خاخام‌ها، موبدان و … هستند. تشکیل یکی از میهمانان خارجی امسال ما نماینده پاپ در اروپاست.

وی افزود: در طی برگزاری این اجلاس دو هدف را دنبال می کنیم؛ اول اینکه هئیات حسینی تبدیل به یک دانشگاه معرفت دینی و اجتماعی شود و دوم اینکه همه ادیان آسمانی با شعارفرهنگ حسینی عصاره ادیان آسمانی آشنا شوند. همچنین با توجه به تاکید رهبر معظم انقلاب بر اقتصاد مقاومتی و شعار سال سخنرانی تخصصی با موضوع نقش هیئات مذهبی در تحقق اقتصاد مقاومتی خواهیم داشت.

دهقان نیری ادامه داد: مراسم امسال از ۶ تا ۹ مهر ماه با حضور با  حضور ۵۵۰ مهمان در بندرعباس برگزار می‌شود. بیش از ۷۰ درصد میهمانان اجلاس با قطار عزیمت می کنند به همین منظور بناست که در قطارها رادیو قطار راه اندازی شود. برای استقبال از پیرغلامان  هم برنامه ویژه ای داریم که در ایستگاه قطار  بندرعباس انجام خواهد شد.

دبیر اجلاس پیرغلامان حسینی اضافه کرد: مراسم افتتاحیه اجلاس روز هفتم مهرماه ساعت ۱۴ در تالار شهید آوینی برگزارمی شود. در این مراسم از ارکستر سمفونی کاروان عشق رونمایی و از برگزیدگان مسابقه مستند که پنج اثر تلویزیونی و پنج اثر رادیویی است تجلیل می شود.

دهقان نیری در ادامه توضیحاتش درباره مراسم افتتاحیه اجلاس پیرغلامان حسینی گفت: بناست که امسال سنت عباگذاری در هنگام مداحی را ترویج کنیم به همین دلیل از پنج مداح جوان از جمله مهدی سلحشور و میثم مطیعی دعوت کردیم که این کار را انجام دهند. علاوه بر این از انیمیشن سینمایی «ناسور» با موضوع عاشورایی و امام حسین (ع) رونمایی و اکران آن در سینماهای کشور آغاز می شود.

وی در پایان گفت: در مجموع در اجلاس امسال از از ۱۶ پیرغلام داخلی که متوسط سن آنها ۸۲ سال است و۱۵ مداح و کارشناس خارجی هم تجلیل می شود. ضمن اینکه از از زحمات مرحوم حمید سبزواری هم قدردانی و تقدیر می شود.

چهاردهمین اجلاس بین‌المللی تجلیل از پیرغلامان و خادمان حسینی ششم تا نهم مهرماه ۱۳۹۵ در بندرعباس برگزار می‌شود.

در پایان این مراسم، پوستر چهاردهمین اجلاس بین‌المللی پیرغلامان حسینی رونمایی شد.

منبع: خبرگزاری مهر

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید