خبر فوری

اولین تصاویر جونو از مشتری به زمین رسید / غول گازی متفاوت از تصورات پیشینی ما است

کاوشگر جونو که چندی پیش بعد از طی یک مسافرت میلیون مایلی به سیاره بزرگ مشتری رسید، اکنون اولین تصاویر خود از این سیاره پر هیبت را به دست دانشمندان ناسا بر روی زمین رسانده است. این تصاویر بهترین نمونه هایی است که تا کنون از غول گازی منظومه شمسی ما به ثبت رسیده است و نشان دهنده طوفانهای سرکش قطب شمالی این سیاره است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،آنچه این تصاویر در اولین مرحله به ما نشان میدهد این است که قطب شمالی سیاره مشتری نسبت به سایر نقاط آن طوفانی تر و همچنین تار و مبهم تر از باقی مناطق مشتری است. این موضوع را «اسکات بولتون» داشنمند موسسه اختر شناسی Southwest Research در سن آنتونیو میگوید.

اولین تصاویر جونو از مشتری به زمین رسید / غول گازی متفاوت از تصورات پیشینی ما است

شفق قطبی در قطب جنوبی سیاره مشتری. این پدید به دلیل وضعیت قرارگیری سیاره مشتری از سطح زمین به سختی قابل رویت است. تصویر فوق ترکیبی از سه تصویر ضبط شده توسط جونو در حین پرواز از فراز قطب جنوبی مشتری است.

وی بیان کرده است که این تصاویر به سختی شبیه به آن چیزی است که پیش از این به عنوان سیاره مشتری میشناختیم. این تصاویر از نمای بسته مشتری را ناسا اخیرا منتشر کرده است. کاوشگر جونو این ها را در زمانی که در فاصله 2500 مایلی بر فراز ابرهای متلاطم و متراکم مشتری قرار داشته، به ثبت رسانده است.

اولین تصاویر جونو از مشتری به زمین رسید / غول گازی متفاوت از تصورات پیشینی ما است

قطب شمالی سیاره مشتری

این کاوشکر به محض آنکه وارد مسیر اصلی خود که از قطب تا قطب سیاره مشتری است وارد شد، تمامی ابزارهای جمع آوری داده خود از جمله دوبین پیشرفته خود را روشن کرده و اکنون اولین تصاویر به ثبت رسیده توسط این دوربین توسط ناسا منتشر شده است. پیش از این اولین تصاویر از قطب های سیاره مشتری درسال 1974 و توسط کاوشگر «پایونیر 11» و در مسیر خود به سمت زحل به ثبت رسیده بود.

بولتوم میگوید تصاویر دقیقی که جونو برای ما ارسال کرده است به کلی با آنچه پیش از این از مشتری دیده و تصور کرده بودیم متفاوت است. این کاوشگر همچنین اقدام به ارسال تصاویری مربوط به انوار جنوبی خیره کننده مشتری کرده است که به عنوان قدرتمندترین نمونه در کل منظومه شمسی تلقی میشود.

این تصاویر در اولین دور از سفر جونو به دور مدار مشتری که قرار است 20 ماه دیگر نیز ادامه داشته باشد، است. بر خلاف زمین و مریخ که پوسته ای جامد و صخره ای دارند، مشتری یک غول گازی است که اولین سیاره تولد یافته بعد از خورشید در منظومه شمسی است. مطالعه این سیاره کمک زیادی به درک چگونگی شکل گیری زمین و سایر سیارات خواهد کرد.

کاوشگر جونو بعد از اتمام ماموریت خود در سال 2018 و در اختیار گذاشتن داده های کافی برای مطالعه دقیق مشتری در نهایت به درون این غول گازی فروخواهد رفت. ناسا این تقدیر را برای جونو رقم زده است تا مانع از برخورد اتفاقی این کاوشگر با قمرهای مشتری به ویژه قمر اروپا که هدف بعدی مطالعه دانشمندان است شود.

منبع: تابناک

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید