خبر فوری

ضرورت راه اندازی مراکز تحقیقات کاربردی در هرمزگان

هرمزگان با دارا بودن قابلیت های خاص اقتصادی و تجاری در معادلات اقتصادی کشور نقش به سزایی دارد. ایجاد و گسترش بنگاه های عظیم تجاری، بنادر بزرگ، شرکت ها و کارخانجات تاثیرگذار در صنایع مختلف دریایی، نفت، گاز، فولاد و آلومینیوم سبب شده است که هرمزگان به عنوان پایتخت اقتصادی ایران شناخته شود اما متاسفانه این اصطلاح کلیشه ای نتوانسته است سطح زندگی مردم هرمزگان را ارتقا دهد.

هر چند در سالهای اخیر گسترش مراکز مختلف دانشگاهی از لحاظ کمی به تولید نیروی انسانی برای این صنایع و بنادر و کارخانجات موفق عمل کرده اما هنوز این فارغ التحصیلان نتوانسته اند جایگاه چندانی در این صنایع پیدا کنند، هنگامی که به تحلیل کارشناسانه این موضوع می پردازیم به علل مختلفی برخورد می کنیم که بعضی از علت ها سیاسی و بعضی علمی می باشد.

در این نوشتار به یک علت مهم علمی می پردازیم، آنچه در سایر استان ها در کنار مراکز دانشگاهی و در بدو امر راه اندازی شده مراکز تحقیقات کاربردی در خارج از دانشگاه ها می باشد، این مراکز تحقیقاتی چندین رسالت مهم را بر عهده دارند از جمله برقراری ارتباط نزدیک بین افرادعلمی، مخترع، نوآور و پژوهشگر با صنایع و کارخانجات، قطعا صنایع عظیمی مانند کشتی سازی، فولاد، آلومینیوم و صنایع نفت و گاز در طول سال پروژه های متعدد علمی، پژوهشی دارند که برای حل نیازهای خود گاها به مراکز تحقیقاتی خارج از استان و یا خارج از کشور به ویژه کشور چین متکی می شوند، در صورتی که بتوانیم در هرمزگان مراکز تحقیقات کاربردی متناسب با نیاز گسترده ی صنایع استان را راه اندازی کنیم بخش عظیمی از این نیازهای صنایع توسط محققان و پژوهشگران مبدع هرمزگانی در این مراکز رفع می گردد.

اتفاقی که هم اکنون در دانشگاه های ما رخ نمی دهد زیرا دانشگاههای هرمزگان هنوز نتوانسته اند به دانشگاه های نسل سوم (دانشگاه های کارآفرین)تبدیل شوند و تنها تحقیقات و پژوهش در آنها به چند پروژه ی کارشناسی ارشد و دکترا ختم می شود که در بهترین حالت مقالات isi تنها نتیجه ی آن خواهد بود، مقالاتی که هیچ خروجی کاربردی برای صنایع کشور ندارند.

وقتی که به مطالعه ی وضعیت سایر استان ها می پردازیم مشاهده می کنیم که متناسب با ظرفیت های کشاورزی، معدنی و صنعتی هر استان مراکز تحقیقاتی فراوانی در آن استانها راه اندازی شده و تعداد زیادی از محققان بومی در آن مراکز مشغول پژوهش و رفع نیاز واقعی صنایع هستند به عنوان نمونه مرکز تحقیقات پسته ی ایران در شهر رفسنجان راه اندازی شده در حالی که مرکز تحقیقات لیموترش ایران با وجود اینکه هرمزگان رتبه ی اول تولید لیموترش در کشور را در سالیان دراز دارا بوده در کرج راه اندازی و دایر گردیده است و امروزه به دلیل بیماری هولناک جاروک لیموترش و عدم مدیریت و برنامه ریزی صحیح و عدم تحقیقات در استان هرمزگان جایگاه خود را از دست داده است. بنابراین راه اندازی مرکز تحقیقات کاربردی از ضروریات اصلی استان می باشد.

خاطر نشان می گردد که اگر به دنبال اقتصاد مقاومتی هستیم باید مدنظر داشته باشیم که اقتصاد مقاومتی تنها یک راه دارد و آن هم دانش بنیان شدن می باشد که این دانش بنیان شدن نه از طریق دانشگاهها بلکه از طریق مراکز تحقیقات کاربردی محقق می شود.

امید است که مسئولان استانی به ویژه نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی تمامی تلاش خود را برای اخذ مجوزهای لازم برای راه اندازی مراکز تحقیقات کاربردی در استان به کار گیرند تا بخشی از نیازهای پژوهشی صنایع و بخش کشاورزی و معدنی استان مرتفع گردد و زمینه ساز رشد و توسعه جوانان مبدع و مبتکر هرمزگانی و شکوفایی صنایع استان گردد.

منصور فرهادی – مدرس دانشگاه و پژوهشگر علمی

منبع: جنوب ایران

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید