خبر فوری

بخش کشاورزی هرمزگان نیازمند بیش از ۲۰۰۰ میلیون متر مکعب آب است

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،ناصر حیدری پوری در نشست مدیریت مصرف و ارتقاء کارایی مصرف آب کشاورزی در بندرعباس اظهار داشت: علت کاهش تولیدات باغی از جمله انبه و نارنگی در هرمزگان تنش آبی است.

وی بیان‌ کرد: در استان 74 دشت وجود دارد که 53 درصد آنها از کیفیت آب مناسبی برخوردار نیستند و 35 دشت در وضعیت ممنوعه قرار دارند.

حیدری پوری با اشاره به شوری بخش عمده آب‌های استان هرمزگان تصریح‌کرد: در کشور 110 گنبد نمکی وجود دارد که 73 گنبد آن در هرمزگان بوده و باید با برنامه‌ریزی مناسب سرچشمه‌های آب شیرین را به دشت‌های کشاورزی هدایت کرد.

وی بیان کرد: در سال‌های اخیر حدود 6000 سازه آبخیزداری در استان ساخته شده ولی به دلیل عدم جانمایی مناسب و احداث آنها بر روی سنگ بستر رودخانه‌ها نتوانسته نقشی مناسب در تامین آب مورد نیاز بخش کشاورزی داشته باشد.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان برداشت بی‌رویه و وجود چاه‌های غیرمجاز را از دیگر علل کاهش ذخایر آبی استان دانست و اظهار داشت: در استان 21 هزار و 241حلقه چاه، 639 چشمه و 169 قنات وجود دارد.

حیدری پوری گفت: سازمان جهاد کشاورزی در سال‌های اخیر با هدف افزایش راندمان بهره‌وری آب، بیش از 56 درصد از اراضی کشاورزی را به سیستم آبیاری نوین مجهز کرده است.

وی گفت: در کشور 4 میلیون اراضی کشاورزی با قابلیت اجرای سیستم آبیاری نوین وجود دارد و این رقم در استان 120 هزار هکتار بوده که تاکنون 90 هزار هکتار آن به سیستم آبیاری تحت فشار مجهز هستند.

رئیس سازمان جهاد کشاورزی هرمزگان گفت: افزایش بهره‌وری آب نیازمند ارتقاء و تقویت دانش و فرهنگ بهره‌برداران نسبت به شیوه استفاده از سیستم‌های آبیاری نوین است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید