خبر فوری

حال و هوای این روزهای بابک زنجانی / میلیاردر چشم عسلی نفت چه می‌کند؟

پایگاه خبری هرمزبان: به گزارش اقتصاد آنلاین به نقل از پارسینه، آذرجزایری، به گفته افراد خانواده اش، همیشه لبخند بر لب دارد حتی زمانی‌که در بحران قرارمی گیرد اما همین آدم بارها و بارها در جریان برگزاری دادگاهش به گریه می افتد و برخوردهای عصبی از خود نشان می دهد که ناخودآگاه قاضی را وادار به تذکر برای ایجاد آرامش بیشتر در وی می کند.

بابک زنجانی، شخصی که این روزها به میلیارد نفتی معروف است، با حکم اعدام در زندان روزگار می گذراند؛ هر چند که شکایت وکیل وی از این حکم در دست بررسی است.

برای فروش اموال این میلیاردر نفتی تاکنون دو مزایده برگزار شده است؛ هر چند که گفته می شود اموال داخل کشور وی تنها ۲۰ درصد ثروت او را رقم می زند.

با این‌حال به نظر می رسد فروش اموال وی با بن بست جدی مواجه شده است. دو بار برگزاری مزایده نیز هنوز نتوانسته کمکی به فروش اموال وی کند. برخی‌ها از کارشناسی نشدن اموال وی و بالا بودن قیمت گلایه می کنند و همراهان بابک زنجانی از پایین بسته شدن قیمت اموالش در ایران!

اسم‌هایی نیز هر از گاهی با عنوان شریک وی مطرح می شود؛ از رستم اف شریک تاجیکستانی وی گرفته که این روزها شرط گذاشته که در صورتی پول اموال بابک زنجانی را می دهد که وی آزاد شود، گرفته تا عنوان نام رضا ضراب و شراکت این دو در یک مثلثی که از دور هدایت می شود.

البته در این میان نام‌های دیگری نیز مطرح می شود «میم سین» یکی از نام‌هایی است که یکی از نمایندگان مجلس در نطق پیش از دستور خود در صحن مجلس اعلام کرد و در نهایت لاریجانی رئیس مجلس هم تاکید کرد که هنوز وی هم متوجه نشده این شخص کیست؟

دراین میان، نام «س ا ه» هم از سوی وکیل میلیارد بدهکار نفتی برده می شود که مدعی است در نبود زنجانی، این فرد تمام اموال وی درامارات را به نام خود کرده است.

با این وجود، آنچه هنوز با سئوال مواجه است، قفل شدن مساله فروش اموال بابک زنجانی و برگرداندن پول آن به نفت است. هر چند که در این میان برخی از اموال زنجانی به نام اشخاص دیگری است که آنها نیز در حال پیگیری برای حفظ آن اموال هستند. گره در پرونده بابک زنجانی زیاد شده تا جایی که برخی از مسئولان در واکنش به رای اعدام دادگاه از نگرانی می گویند که با اعدام این میلیاردر نفتی پولی به کشور برنگردد و بیش از ۲ میلیارد دلار پول ملی کشور برباد برود.

در عین حال ۱۵ تیرماه باردیگر اموال بابک زنجانی به مزایده گذاشته شده که تا کنون از جزییات آن خبری در دست نیست اما به نظر می رسد این‌بار نیز استقبال جدی از خرید این اموال نشده ؛ و بازهم گره کور این اموال به قوت خود باقی است.

به گفته رئیس سازمان اموال تملیکی اموال، بابک زنجانی هنوز به دست این سازمان نرسیده است. امین دلیری عنوان می‌کند: تاکنون هیچ یک از اموال بابک زنجانی در اختیار این سازمان قرار نگرفته و در نتیجه سازمان اموال تملیکی امکان فروش اموال او را نداشته است.

۱۵ تیرماه لیست اموال بابک زنجانی برای مزایده دوم منتشر شده است؛ لیستی که در آن ۳ آپارتمان با قیمت مجموع بیش از ۱۲ میلیارد تومان مشاهده می‌شود.

قیمت پایه‌ای که برای این اموال در نظر گرفته شده ، به بیش از ۱۰۵۰ میلیارد تومان می‌رسد که ارزشمندترین آنها ملک ایران زمین است که ۷۵۱ میلیارد و ۷۰۰ میلیون تومان قیمت گذاری شده است.

ملک ایران زمین همان ملکی است که توسط آن بابک زنجانی شناخته شد و بعد از گودبرداری و مشکلاتی که برای اهالی ایران زمین پیش آمد، گفت که حاضر است ملک همه شاکیان را یکجا خریداری کند.

بعد از ملک ایران زمین، ملک میدان ونک او با قیمت ۱۱۰ میلیارد و ۲۵۱ میلیون تومان به حراج گذاشته شده است تا پس از سالها زمین بار کنار خیابان ولیعصر در محدوده ونک اباد شود.

ساختمان خیابان دولت نیز به قیمت ۱۹ میلیارد و ۶۳۵ میلیون تومان و ساختمان چهل کتاب در خیابان انقلاب هم به ۸۷ میلیارد و ۴۰۰ میلیون تومان به مزایده گذاشته شده است.

اما نکته جالب برای این جوان این است که او ۳ آپارتمان در نقاط مختلف شهر به ارزش بیش از ۱۲ میلیارد تومان داشته است. البته هنوز از سایر املاک و دارایی‌های او اطلاعی نیست و شاید تعداد آپارتمانهایش بیش از اینها باشد.

آپارتمان برج تهران با قیمت ۳ میلیارد و ۱۹۵ میلیون و ۳۶۰ هزار تومان، آپارتمان خیابان فرشته با قیمت ۳ میلیارد و ۱۵۰ میلیون تومان و آپارتمان ولنجک با قیمت ۵ میلیارد و ۸۸۰ میلیون تومان به حراج گذاشته شده‌اند.

در این میان ساختمان جماران با قیمت ۵۲ میلیارد و ۵۰۰ میلیون تومان، ویلای کلاردشت با قیمت ۳۱۵ میلیون تومان، ملک هشتگرد با قیمت ۲۱۰ میلیون تومان، مغازه‌های پاساژ سجاد شامل ۲۲ باب مغازه به ارزش ۲ میلیارد و ۲۸۵ میلیون و ۲۲۰ هزار تومان و ملک ایرتور در قشم با قیمت ۱۷ میلیارد و ۸۵۰ میلیون تومان به مزایده گذاشته شده‌اند.

مزایده اول؛ یکهزار و ۴۵۲ میلیارد تومان

نخستین مزایده اموال بابک زنجانی دو سال پیش قیمت‌گذاری شده بود. ۲۷ قلم از املاک او در آن مزایده قیمت‌گذاری شده بود که بر اساس آن، ویلای پنج هزار متری در لواسان، هتل‌های بین‌المللی در قشم و کیش، یک واحد آپارتمان ۵ میلیاردی در خیابان ولیعصر، مجتمع تجاری ۲۶ هزار متری در حوالی پارک وی به ارزش ۲۶۰ میلیارد تومان و چندین خودرو از مهم‌ترین اموال بابک زنجانی در این مزایده به معرض فروش قرار داده شده بود.

همچنین مجتمع تجاری به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان در حوالی ونک، مجتمع مسکونی به ارزش ۶۰ میلیارد تومان در خیابان باهنر، سه هتل در جزیره کیش به ارزش ۲۳۰ میلیارد تومان و یک هتل نیمه ساخته در جزیره قشم به ارزش ۱۴۰ میلیارد تومان از دیگر اموال بابک زنجانی است که در این مزایده به معرض فروش گذاشته شده بود.

خبر اما تنها در حد آگهی مزایده بود و پس از آن آنچنان خبری در مورد پایان این مزایده نیامد. این مزایده زمستان گذشته با واکنش وکیل متهم نفتی مواجه شد و رسول کوهپایه‌زاده در مورد آن گفته بود: «قرار بر این بود که اگر بدهی‌ها از سوی موکلم پرداخت شود اموال وی مسترد شود.»

کوهپایه‌زاده با بیان اینکه تلاش زنجانی برای پرداخت بدهی‌ها به شرکت نفت ادامه دارد تصریح کرد: انتظار ما این است که تا مشخص شدن وضعیت پرداخت بدهی‌ها و صدور رای قطعی، از فروش اموال موکلم جلوگیری شود.

وکیل متهم ردیف اول پرونده نفتی افزود: اگر فروش اموال موکلم به معنی رد مال است که باید بگویم هنوز حکمی صادر نشده که رد مال صورت گیرد، بنابراین مزایده اموال زنجانی تا پیش از صدور رای نهایی معنی ندارد» این واکنش وکیل بابک زنجانی درست پس از آن بود که مسوول مطالبات وزارت نفت خبر از آغاز فروش اموال این متهم داده بود.

مزایده دوم؛ ۱۰۵۴ میلیارد تومان

دومین مزایده اموال بابک زنجانی نیز برگزار شد. مزایده‌ای که بخشی از جنجالی‌ترین اموال او در آن قیمت‌گذاری شده است. اموالی که شاید از طریق همان‌ها اسم و رسمش به همه جا کشیده شد.

متهم نفتی همچنان به امید آزادی به قید وثیقه‌ای است که قوه قضاییه هم مبلغ آن را ۱۰ هزار میلیارد تومان اعلام کرده است. حالا اموال او به فروش می‌رود تا مشخص شود که بدهی او صاف می‌شود یا نه؟ موضوعی که خیلی از مقامات دولتی پیش از این نسبت به آن ابراز ناامیدی کرده بوده و معتقد بودند که اموال بابک زنجانی جوابگوی بدهی‌های او نیست.

با این حال آگهی مزایده عمومی بخشی از اموال بابک زنجانی، متهم بزرگ نفتی شامل املاک اداری، مسکونی، تجاری، خدماتی منتشر شد. در آگهی جدید مزایده عمومی اموال بابک زنجانی به لیستی از ۱۲ دارایی به فروش گذاشته شده او اشاره شده و نحوه فروش این اموال شرح داده شده است.

براساس آگهی مزایده عمومی، شرکت بازرگانی توسعه پایدار آسمان کیش در نظر دارد، ملک ایران زمین، ملک خدامی، ساختمان خیابان دولت، ساختمان چهل کتاب، ساختمان جماران، آپارتمان برج تهران، مغازه‌های پاساژ سجاد، آپارتمان خیابان فرشته، آپارتمان ولنجک، ویلای کلاردشت، ملک هشترود و ملک ایرتویا را با کاربری‌های تجاری، اداری، تفریحی ورزشی و هتل، خدماتی و مسکونی به فروش برساند.

با این‌حال این‌بار نیز علی رغم گذشت حدود یک‌ماه از پایان زمان مزایده اما هنوز خبری در خصوص آخرین وضعیت فروش اموال بابک زنجانی در دست نیست.

این روزها رستم اوف شریک تاجیکستانی میلیاردر نفتی برای فروش و پرداخت پول اموال بابک زنجانی در این کشور شرط می گذارد و پولی از این کشور به دست ایران نرسیده است. البته مزایده برگزار می شود و خبری از نتیجه آن در دسترس نیست و تنها یک نکته باقی مانده است” با تمام این احوالات همچنان به دست نفتی ها و حتی خزانه از محل بدهی این میلیاردر نفتی رقم چشمگیری نرسیده و تنها حرف است و حرف بدون پرداخت ریالی!

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید