خبر فوری

محمد حاج رسولی ها: طرح های اضطراری برای تامین آب هرمزگان آغاز شده است

هرمزبان:مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران گفت: این شرکت برای کنترل بحران کم آبی در هرمزگان پروژه های مهم و اضطراری در دست اجرا دارد ، اما موفقیت در این مسیر نیازمند مشارکت مردم و کشاورزان است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،محمد حاج رسولی ها جمعه در حاشیه بازدید از سد استقلال میناب با اشاره به تلاش مدیران آب استان برای تسریع در بهره برداری از پروژه های اضطراری تامین آب هرمزگان، خاطرنشان کرد: شرکت آب منطقه ای با اولویت بندی برنامه های خود در هرمزگان جهت تسریع در تامین آب از طریق پروژه های اضطراری وارد عمل شده است.

حاج رسولی ها تصریح کرد: تداوم خشکسالی های اخیر و کاهش شدید نزولات آسمانی و همچنین برداشت های غیراصولی از منابع زیر سطحی، استان هرمزگان را با بحران آب مواجه ساخته است.

مدیرعامل شرکت مدیریت منابع آب ایران در خصوص تامین آب کشاورزی در میناب، گفت: تلاش داریم با جایگزینی منابع آبی سد شمیل و نیان جهت تامین آب شرب مرکز استان، حجم مرده سد استقلال را از طریق کانال های آب به باغات و مزارع میناب هدایت کنیم.

لازم به ذکر است، در حال حاضر 540 در کشور با تنش کم آبی مواجه هستند که در این میان شهرهای بوشهر، کرمان و بندرعباس در شرایط بسیار بدتری قرار دارند که وضعیت بندرعباس بسیار بحرانی تر از سایر شهرها می باشد.

به گفته مسوولان آب منطقه ای هرمزگان، تنها 10 درصد از حجم سد استقلال میناب که تامین کننده آب شرب بندرعباس، بندرخمیر و اراضی کشاورزی میناب می باشد، باقی مانده است.

16سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.

استان هرمزگان با 70 درصد کاهش بارندگی در بین 31 استان کشور ،ردیف آخر را به خود اختصاص داده است.

به دنبال کاهش شدید سطح منابع آبی در هرمزگان، مردم نقاط مختلف این استان از جمله شهرستان بندرعباس مرکز استان ، از هفته های گذشته شاهد قطعی چند ساعته آب (بیش از 72 ساعت) و یا افت فشار شدید آب بودند.

قطعی آب در گرم ترین ماه سال ،مشکلاتی را برای مردم ایجاد کرده و امور روزمره آنان و رفع نیازهای اساسی به آب را با چالش جدی مواجه کرده است./ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید