خبر فوری

ماجرای «مخدرهای دیجیتالی» چیست؟/ توهم زدن با فرکانس!

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،«دیجیتال دراگ» یا به قول ایرانی‌اش «مخدرهای مجازی» جدیدترین روش اعتیاد در جهان است. وافور و قرص و ساقی هم نمی‌خواهد. کمی باید سر کیسه را در فضای مجازی شل کنی و فایل‌های به ظاهر موسیقی را دانلود کنی. بعد هم هندزفیری و پرواز! همه مدلی هم دارند. از موسیقی‌هایی که حال تریاک کشیدن می‌دهند تا نمونه‌های شیشه و خواب‌آور و …

Digital Drug و I-DOSINGها بخشی از Binural Beats هایی هستند که این روزها به مخدرهای صوتی شهرت یافته‌اند؛ فایل‌های صوتی خاصی که می‌توانند با پالس‌های تولید شده با فرکانس‌های متفاوت برای هر گوش، تاثیر خاصی بر بخش‌های مختلف مغز بگذارند و تجربه متفاوت مواد مخدر و محرک صنعتی و سنتی را در مغز به وجود آورند؛ این اختلاف فرکانس‌های پخش شده در هرگوش می‌توانند اثر متفاوت هریک از مواد مخدر و محرک همچون کوکائین، تریاک، اسید، مرفین، آدرنالین، کراک، هروئین، حشیش، ماریجوانا، ریتالین و بسیاری از مواد دیگر و حتی الکل را در مغز مصرف کنندگان شبیه سازی کنند. این درحالی است که حتی برخی از سایت‌های ارائه دهنده این مخدرهای دیجیتالی، با توجه به تاثیر هریک از آن‌ها، این مخدرها و محرک‌ها را در بخش‌های مختلف و مطابق با تاثیر هریک از مخدرها و محرک‌های موجود، طبقه بندی بندی کرده‌اند.

در این تصویر فایل هایی با فرمت mp3  می بینیم که دارای ۱۵۵ حس مختلف است و در مغز این حس ها را ایجاد میکند. مواردی که با علامت قرمز مشخص شده اند موارد مخدر رایج می باشد . البته این صدا ها حس های مختلفی علاوه بر حس مخدر ها ایجاد میکنند که در تصویر مشخص است.

البته تاریخچه شناخت اثر شنیدن فرکانس‌های متفاوت از هر گوش، به سال 1839 برمی‌گردد که «هاینریش ویلهلم داو» توانست این اثر را کشف کند. ولی از اوایل قرن بیستم، پزشکان به تاثیر این فرکانس‌ها در مباحث درمانی و کنترل درد و خاصیت تسکینی آن دست‌ یافتند. البته این خاصیت بر اثر ایجاد ضربان میان دو فرکانس صوتی پخش شده در هر گوش به وجود می‌آید به شرط آنکه اختلاف فرکانس، کمتر از 30 هرتز باشد.

همچنین با دستکاری این ضربان و فرکانس ورودی به هریک از گوش‌ها می‌توان اثرات مخدرها و محرک‌های مختلف را شبیه سازی کرد وبرخی‌ها مدعی آن هستند که این اصوات می‌تواند در کاهش وزن، میزان یادگیری، تقویت حافظه و غیره نیز تاثیرگذار باشد.

مصرف این مواد در سال 2013 در کشورهای غربی به اندازه‌ای بود که حتی روزنامه واشنگتن پست هم در واکنش به این موضوع، مطلبی را در این خصوص منتشر کرد و به ادعاهای والدین و برخی از مخاطبان این مخدرهای دیجیتالی پرداخت؛  البته گرچه در این گزارش، دفتر مقابله با مواد مخدر آمریکا، عنوان کرده که تا آن زمان هیچ مستنداتی در خصوص تاثیر مشابه این مخدرهای دیجیتالی با مخدرها و محرک‌های دیگر نیافته است، ولی در عین حال تاکید دارد که در دست نبودن مستندات کامل این ادعا، به این معنا نیست که می‌توان این مخدرهای صوتی را گوش داد!

«پویان فراستی» یک خبرنگار ایرانی است که سراغ جوان‌هایی که سابقه استفاده از این مخدر دارند؛ رفته است. او در گزارشش می‌نویسد: « عده ای از مصرف کنندگان می گویند اگر تنها باشی و این موزیک را گوش کنی به خواب می روی. خواب دست خودت است اما بیدار شدن با خداست معلوم نیست که بیدار می شوی یا نه. شاید یک راست از خواب وارد آن دنیا شدی. اسم این ماده (اگر بشود اسم آن را ماده گذاشت) مخدری به عنوان ساند دراگ است. «تصور کنید که در خانه تنها نشسته اید و محیط اطراف کاملا ساکت است. هدفون ها را از روی میز بر می دارید و به تلفن خود وصل می کنید و چشمانتان را می بندید تا به یک سفر بروید» این حرف های سامان است. او می گوید موزیک هایی که به عنوان ساند دراگ شناخته می شوند طولانی هستند و شما را به اصطلاح به سفر می برند این بستگی به هوش آهنگ ساز دارد که تا چه اندازه می تواند شما را با خود همراه کند، در این سفر شما چند بار به خلسه می روید و از دنیای بیرون جدا می شوید. هر یک از این خلسه ها 10 الی 15 ثانیه دوام دارد و بعد از هر خلسه شما دوباره برمی گردید تا سفر را ادامه دهید. سامان این موزیک ها را با اسم (era gasm) می شناسد و از طریق اینترنت با آن آشنا شده و الان به مدت یک سال است که با دوستانش از این مواد استفاده می کنند.»

اثرات مخرب استفاده از این مخدرهای دیجیتالی به اندازه‌ای بودکه دفتر مبارزه با مواد مخدر ایالت اوکلاهاما در سال 2013 و بر اساس برخی گزارشات واصله به این مرکز، نسبت به مصرف این موارد هشدار داد؛ این در حالی است که برپایه گزارشات کشورهای عربی، موج استفاده از این فایل‌های صوتی به این کشورها رسیده و بسیاری از جوانان عرب به دنبال تجربه این مخدرهای دیجیتالی هستند.

در پایان باید خاطرنشان کرد جای امیدواری است که استفاده از این مخدرهای دیجیتالی، هنوز در کشورمان به صورت فراگیر در میان جوانان باب نشده است ولی آگاهی بخشی به خانواده‌ها و جوانان و همچنین مسئولان امر باعث می‌شود تا سیاست‌های مناسب و قابل اطمینانی در مبارزه با این مخدرهای جدید در پیش گیریم؛ چراکه بسیاری از سایت‌های اینترنتی که اقدام به فروش و حتی امکان دریافت رایگان این موزیک‌ها را برای مخاطبانشان مهیا کرده‌اند، در دسترس عموم قرار دارند و عدم توجه به فعالیت این سایت‌ها و آزاد بودن دسترسی به آن‌ها می‌تواند لطمات جبران‌ناپذیری را وارد آورد.

 

منبع: خبرگزاری دانشجو

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید