خبر فوری

آبهای دشت شمیل روانه شهر بندرعباس/ وارد مدار شدن سه حلقه چاه در این دشت

هرمزبان:مدیرعامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان گفت: با توجه به شرایط بحرانی منابع آبی استان و به منظور رفع مشکلات کم آبی مردم، سه حلقه چاه از دشت شمیل برای تامین آب شهر بندرعباس وارد مدار شد.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،علی اصغر رضایی روز شنبه اظهار داشت: این سه حلقه چاه با آب دهی 120 لیتر در ثانیه وارد مدار فعالیت شده است.
رضایی نیاز آبی شهر بندرعباس را دو هزارو 400 لیتر در ثانیه اعلام کرد و گفت: از این میزان یک هزار و یکصد لیتر از سد میناب و 900 لیتر از دیگر منابع مانند چاه تامین می شود و این شهر با کمبود چهارصد لیتر در ثانیه آب روبه رو است.


مدیر عامل شرکت آب منطقه ای هرمزگان خاطرنشان کرد:وضعیت تأمین آب بحرانی است و از مردم می خواهیم با صرفه جویی 10 درصدی به عبور از این بحران کمک کنند.
وی با اشاره به وضعیت نامناسب منابع آب استان، گفت: ذخایر آب موجود در سدهای استان در سالجاری در مقایسه با مدت مشابه پارسال 24 درصد کاهش داشته است.


این مقام مسوول ابراز داشت: به دلیل محدود بودن منابع آبی در هرمزگان به خصوص آبهای با کیفیت مناسب ، آبخوان های آبرفتی موجود استان به شدت مورد بهره برداری بی رویه قرارگرفته و در حال تخلیه شدن هستند.
به گفته وی این مساله در شرایطی می باشد که میزان نزولات جوی هرمزگان قادر به تغذیه میزان برداشت شده از منابع آبی نمی باشد.


رضایی تصریح کرد: برداشت های بی رویه از منابع آب زیرزمینی به گونه ای فاجعه آمیز به بافت زمین آسیب رسانده که نتایج و پیامدهای ناگوار آن شور شدن ، تغییر کیفیت آب ، فرونشست زمین و تحمیل خسارت های جبران ناپذیر به زیرساخت ها و در نهایت تخلیه مناطق روستایی و مهاجرت به سوی شهرها به دلیل کمبود آب خواهد بود.


16سال خشکسالی و کم آبی در هرمزگان موجب خشک شدن 365حلقه چاه آب آشامیدنی، 18 دهنه چشمه و قنات، 100 حلقه چاه و کاهش آب 135 حلقه چاه بین 30 تا 70 درصد شده است.
استان هرمزگان با 70 درصد کاهش بارندگی در بین 31 استان کشور ،ردیف آخر را به خود اختصاص داده است./ایرنا

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید