خبر فوری

استمداد مینابی‌ها از سازمان حفاظت محیط زیست

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، اهالی میناب مصمم شده‌اند تا صدای مظلومیت میناب باشند و راهی پیدا کنند تا حیات را به میناب بازگردانند. آن‌ها ابتکار را خطاب قرار داده و از او کمک خواسته‌اند اما بی‌شک رفع بحران ناشی از خشکسالی و کم‌آبی، نبود مدیریت درست منابع و مصارف آبی در کشور همتی بیش از یک شخص و سازمان می‌طلبد.

شاید این بار باید تمام نامه‌ها را سرگشاده نوشت و از همه خواست تا دست یاری بدهند برای نجات این مرز و بوم؛ از کشاورزی که باید بپذیرد تغییر اصلاح الگوی کشت و آبیاری، معیشت و زندگی او و مردمان سرزمینش را نجات می‌دهد تا مسئولی که باید بپذیرد ادامه نادرایتی‌ها، بی‌شک به نابودی این تمدن و فرهنگ منجر خواهد شد.

شهرستان میناب در 95 کیلومتری شرق بندرعباس مرکز استان هرمزگان واقع شده و دومین شهر بزرگ این استان پس از مرکز است که چند سالی است در اطراف این شهرستان به ویژه اطراف روستاهای تمبک، گورزانگ، نصیرایی، باغ گلان و چلو گاو میشی، فروچاله‌های زیادی به عمق دو تا چهار متر ایجاد شده است.

کارشناسان معتقدند علت ایجاد این فروچاله‌ها و نشست زمین برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی است و تنها راهکار برای بحران دشت‌های میناب برداشت کم‌تر از منابع زیرزمینی و منطقی مصرف کردن آب و پرهیز از کاشت و آبیاری هر محصولی است که ارزش افزوده مناسب ندارد.
چندی پیش محسن سلیمانی روزبهانی مدیر پروژه حفاظت از تالاب‌های ایران در مورد نشست زمین در میناب گفته بود که پدیده فرونشست جلگه و شهرستان میناب را تهدید می‌کند و باید پیش از وخیم تر شدن وضعیت، مسئولان تدابیری برای این مساله بیندیشند.

جلگه میناب یکی از حاصل‌خیزترین جلگه‌های کشور است که درختان خرما و مرکبات زیادی دارد اما امروزه در معرض تهدید پدیده فرونشست قرار دارد که در پی فرونشت در جلگه میناب نه تنها باغ‌های خرما و مرکبات مرغوب منطقه در حال نابودی است بلکه دشت‌های اطراف و فراتر از آن منطقه نیز تحت تاثیر قرار گرفته است.

سلیمانی گفته بود که در برخی از نقاط، فرونشست تا عمق 10 متر در زمین دیده می‌شود که باید مورد توجه جدی مسئولان قرار گیرد زیرا اگر این پدیده در منطقه توسعه یابد، خسارات زیادی به همراه خواهد داشت.

مجموعه تالاب رود شور، شیرین و حراهای میناب برای نخستین بار با مساحت 45 هزار هکتار در سال ۱۳۵۴ به عنوان تالاب بین‌المللی در کنوانسیون رامسر به ثبت رسید و در سال ۱۳۷۸ پس از بازبینی مساحت آن به 78 هزار و 99 هکتار افزایش یافت.

جلگه میناب بیش از ۱۰۰ هزار سال قدمت دارد، بنیان شهر میناب را به زمان ساسانیان نسبت می‌دهند اما برخی از اسناد تاریخی موجود نشان می‌دهد این شهرستان از قدمتی بیش از ۲۵۰۰ سال برخوردار است. از میناب با نام‌های مینو، مینا، هرمز و هارموز نیز نام برده شده است.

فرونشست پدیده‌ای است که به علت برداشت بی‌رویه از منابع آب‌های زیرزمینی رخ می‌دهد، در این حالت زمین آب‌های میان بافت‌های خود را از دست می‌دهد و به اسفنجی که حالت جمع شده به خود گرفته تبدیل می‌شود که در این شرایط زمین فرو می‌رود که به اصلاح می‌گویند زمین فرونشست کرده است.

چند سالی است پدیده فرونشست در استان‌های مختلف کشور از جمله دشت‌های اطراف تهران و فارس به وفور دیده می‌شود.
منبع: همشهری آنلاین /ایرنا (hbref.ir/4Y)

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید