خبر فوری

تاليف ۱۴۰ عنوان كتاب جديد با رويكرد تحولی در آموزش وپرورش

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان،علی اصغرفانی در دیدار معلمان منتخب با رئیس جمهور كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، افزود: وزارت آموزش و پرورش در سایه سار الطاف الهی و توجهات حضرت امام عصر (عج) و تلاش فرهنگیان كشور با محوریت اسناد بالادستی و رهنمودهای مقام معظم رهبری (مدظله العالی ) و برنامه های دولت تدبیر و امید و حمایت‌های اصولی جنابعالی، به توفیقات شایسته ای دست پیدا كرده است.

وی افزود: اهتمام به اجرایی شدن سند تحول بنیادین آموزش و پرورش، همواره یكی از مطالبات اصلی مسئولان ارشد نظام بوده و در همین راستا به منظور مدیریت یكپارچه‌ی تحول در دستگاه تعلیم و تربیت، نظام جامع برنامه ریزی در وزارت آموزش و پرورش استقرار یافته و شورای راهبری اجرای سند تحول تشكیل شده و در نیمه نخست سال جاری شاهد اجرایی شدن برنامه های زیر نظام های اصلی سند تحول بنیادین خواهیم بود.

عضو كابینه تدبیر و امید با بیان این كه در طول برنامه ششم توسعه، همه اقدامات آموزش و پرورش مبتنی بر نقشه راه سند تحول بنیادین اجرا خواهد شد، تصریح كرد: با اجرای بیش از ۱۵۰ برنامه، سال ۱۳۹۵، سال اجرای متوازن و همه جانبه‌ی سند تحول در تمامی سطوح است. البته با برنامه‌ریزی های صورت گرفته، تغییرات متناسب با سند تحول و برنامه درسی ملی، تا پایه نهم اعمال شده و از ابتدای سال تحصیلی ۹۶-۹۵، پایه‌ دهم نیز استقرار خواهد یافت.

فانی اجرای تحول بنیادین در آموزش و پرورش را در گروی توجه جامع و همه جانبه دلسوزان نظام به مشكلات و مسائل معلمان به عنوان ركن اساسی نظام آموزشی خواند و ادامه داد: به منظور اعتلای منزلت، ارتقای جایگاه، تقویت انگیزه و بهبود معیشت معلمان با حمایت های ارزنده‌ی حضرت عالی، از مهرماه سال ۱۳۹۴، برنامه ی رتبه بندی اجرا شده است كه با استمرار آن در سال ۱۳۹۵ آثار و بركات مضاعف این برنامه را در آموزش و پرورش شاهد خواهیم بود.

وی افزود: همچنین به منظور نهادینه سازی مشاركت معلمان در تولید علم و فناوری و ارتقای سطح علمی و آموزشی آنان، ضمن تسهیل شرایط ادامه تحصیل فرهنگیان، با تاسیس وتوسعه و فعال سازی ۴۹۹ انجمن آموزشی-علمی، زمینه ی مشاركت، دانش افزایی و حركت علمی معلمان فراهم شده است. در بعد رفاهی، علی‌رغم همه مضایق و محدودیت ها ی دولت خدوم، ۱۵۶ مركز رفاهی و درمانی ایجاد شده است كه البته اعتقاد داریم این اقدامات به نحو مطلوب پاسخگوی نیاز همكارانمان نبوده و لازم است در این خصوص اقدامات بیشتر و بهتری طراحی و اجرا كنیم.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به نقش دو دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی در تامین نیروی انسانی متخصص در آموزش و پرورش، خاطرنشان كرد: برنامه راهبردی این دو دانشگاه در افق ۱۴۰۴ تدوین و تصویب شد. تا ركن تحول و تعالی در تعلیم وتربیت جمهوری اسلامی قلمداد شوند و از طریق تطبیق وضعیت حدود ۷۰۰ مدّرس به هیأت علمی، اقدامات موثری برای ارتقای كیفیت علمی و آموزشی در این دانشگاه ها صورت پذیرفته است و امید است بازوان قدرتمند آموزش و پرورش در تأمین و تربیت نیروی انسانی براساس پذیرش بومی-منطقه ای با اولویت مناطق محروم و مرزی و كمتر توسعه یافته باشند.

عضو كابینه تدبیر و امید در خصوص اقدامات حوزه پرورشی، اظهار كرد: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با احیای ۶۰۰ مركز دارالقرآن در سطح كشور، كیفیت بخشی به مدارس قرآنی، اجرای برنامه ی ملی حفظ قرآن كریم با مشاركت بیش از ۷ میلیون نفر دانش آموز، گام بلندی در ترویج فرهنگ قرآنی برداشته است، همچنین با اجرای طرح انس با اهل بیت (علیهم السلام) با مشاركت بیش از شش میلیون دانش‌آموز، برپایی نماز جماعت در بیش از ۵۵ هزار مدرسه، برگزاری طرح امام شناسی، برگزاری كنگره های متعدد گرامی داشت شهدای معلّم و دانش آموز، اعزام بیش از ۶۰۰ هزار دانش آموز به اردوهای راهیان نور، اهتمام جدی به تعمیق فرهنگ اقامه نماز و تقویت هویت دینی، ملی و انقلابی به نسل نوجوان و جوان داشته است.

فانی افزود: علاوه بر این در راستای تأكیدات رئیس جمهور محترم مبنی بر توجه ویژه به نشاط دانش آموزان و شاداب سازی مدارس، بالغ بر ۱۵ هزار جُنگ شادی در مدارس كشور، به منظور مراقبت از سلامت جسمی و بهداشت روانی نسل آینده و پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی، بیش از ۵۰۰ هزار اردوی علمی-فرهنگی و گردشگری و نیز طرح های المپیادهای درون مدرسه ای ، حیاط پویا، كانون های ورزشی درون مدرسه ای با مشاركت بیش از شش میلیون دانش آموز اجرایی طراحی و اجرا است و برای سه میلیون دانش آموزان پرونده الكترونیكی مشاوره تهیه شده واین مسیر تا رسیدن به وضعیت مطلوب استمرار خواهد داشت.

وی از اجرای طرح سفیران سلامت با مشاركت بیش از یك میلیون و ۷۰۰ هزار دانش آموز در سال تحصیلی جاری خبر داد و گفت: تخصیص ۲ ساعت درس بهداشت و سلامت در پایه دوازدهم و نیز از طریق بسط فعالیت تشكّل های دانش آموزی مانند شوراها، مجلس دانش آموزی و بسیج دانش آموزی، اتحادیه انجمن های اسلامی و سازمان دانش آموزی، اجرای پروژه‌های علمی با مشاركت بیش از دو میلیون دانش آموز، افزایش پژوهش سراهای دانش آموزی به پانصد پژوهش سرا، تجهیز ۶۴ پژوهش سرا به آزمایشگاه‌های نانو، برگزاری كلاس های انشاء و كتابخوانی. به منظور توسعه وتعمیق فرهنگ مكتوب تدارك شده است وتعداد ۱۵۵ كتابخانه كلاسی و نیز تعداد كتابیاران دانش آموز، به ۱۲۸ نفر افزون شده است و كتابهای موجود در كتابخانه های مدارس كشور به تعداد ۱۰۵جلد افزایش یافته است.

وزیر آموزش و پرورش به اجرایی شدن شبكه ملی مدارس ایران و ایجاد شبكه اجتماعی دانش آموزان با محتوای هدفمند و مدل بومی اشاره كرد ادامه داد: برگزاری پرسش مهر رئیس‌جمهور محترم با حضور بیش از سه میلیون نفر در سال جاری و ایجاد زمینه‌های مناسب برای مشاركت پذیری، تمرین كارگروهی، پرسش گری، تربیت اجتماعی، مهارت تفكر و حل مسئله و آموزش های پیشگیرانه در برابر آسیب ها در بین دانش‌آموزان فراهم شده و هم چنین در راستای تحقق فرمایش جنابعالی مبنی بر ضرورت پرورش تفكر انتقادی در دانش آموزان و توسعه ی مهارت پرسش گری وجستجو گری، كارگاه های آموزش مهارت های اجتماعی برای دانش آموزان طراحی وبرگزار شده است. ونیز به منظور كشف استعدادها از سه میلیون دانش آموز، آزمون رغبت سنجی واستعداد یابی به عمل آمده است.

وی خاطرنشان كرد: آموزش و پرورش دولت تدبیر و امید با پرهیز از هرگونه شتاب زدگی و تعهد به اجرای برنامه‌های كارشناسی شده و تهیه ی زیر نظام مدیریت راهبردی و تقویت مشاركت های مردمی، امروز شاهد دستاوردهای ارزشمند ی است كه تشكیل شورای فرابخشی ارتقای شاخص های آموزشی وپرورشی مناطق محروم كشور، انجام اقدامات اساسی با اولویت در تأمین فضا و تجهیزات آموزشی و تخصیص ردیف ویژه استخدامی برای جذب نیروی بومی، تخصیص اعتبارات خاص و هدایت شده برای توسعه عدالت آموزشی و افزایش دسترسی كودكان، به آموزش برای بهبود روند كیفیت بخشی در چهار استان محروم شامل سیستان و بلوچستان، هرمزگان، آذربایجان غربی و كرمان، تصویب اساسنامه مدارس عشایری كشور بعد از حدود هفتاد سال فعالیت این گونه مدارس، افزایش نرخ پوشش نوآموزان پیش دبستانی به ۵۶.۷ درصد كه طی دوسال اخیر حدود ۱۸.۵ درصد با اولویت پوشش نوآموزان مناطق محروم، مرزی، عشایری و دو زبانه كشور، افزایش پوشش تحصیلی دانش آموزان ابتدایی به ۹۸.۶ درصد در سال تحصیلی ۹۵-۹۴ وجذب حدود هفتاد هزار دانش آموز بازمانده از تحصیل طی دو سال گذشته با اجرای برنامه انسداد مبادی بی سوادی در كل كشور، اجرای طرح شهاب از سال تحصیلی ۹۳-۹۲ و پوشش دانش آموزی ۳۸۶ هزار نفر در سال تحصیلی ۹۵-۹۴، پوشش تحصیلی دختران دانش آموز به ۴۸.۲ درصد درسال تحصیلی جاری و تهیه و تصویب برنامه جامع كار آفرینی به منظور تربیت دانش آموزان كار آفرین با رویكرد هر دانش آموز یك مهارت بخشی از شاخص های موفقیت آمیز آموزش و پرورش در دو سال فعالیت دولت یازدهم است.

منبع: خبرگزاری مهر

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید