خبر فوری

سیدمصطفی میرسلیم: دل‌‌بستن بیش از حد به برجام سم مهلک برای کشور و وقت‌کشی علیه اقتصاد مقاومتی است

هرمزبان: عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: دل‌بستن بیش از حد به برجام سم مهلکی برای کشور است.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، سیدمصطفی میرسلیم عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در گفت‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری تسنیم،با اشاره به نامگذاری 1395 “سال اقتصاد مقاومتی؛ اقدام و عمل” توسط مقام معظم رهبری، اظهار داشت: مقام معظم رهبرى اولین نامگذارى اقتصادى را 17 سال پیش مطرح فرمودند و به‌تدریج موضوع مقاومت اقتصادى و اقتصاد مقاومتى را همزمان با تحریم‌هاى ظالمانه‌اى که بر کشور ما اعمال شد تصریح کردند تا اینکه سه سال پیش سیاست‌هاى اقتصاد مقاومتى تصویب و ابلاغ شد.

وی درباره نقش دولت در اجرای صحیح سیاست‌هاى اقتصاد مقاومتى گفت: دولت تجزیه و تحلیل جامعى از اقتصاد مقاومتى انجام داده و نمودارى را از فرآیندهایى که براى پیاده کردن اقتصاد مقاومتى لازم است تدوین و با امضای معاون اول رئیس جمهور به دستگاه‌هاى اجرایى ابلاغ کرده است.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی افزود: این‌ بررسی‌هاى ارزشمندى است که در سال پس از تصویب سیاست‌ها انجام گرفت و امیدهاى فراوانى را به وجود آورد. در کنار دولت اعضاى مجمع تشخیص مصلحت نظام در گروه‌هایى به همه استان‌ها اعزام شدند و جلسات متعدد هم‌اندیشى و آموزشى با دعوت از مدیران استانى تشکیل دادند تا مقدمات اجرا با انگیزه‌هاى استانى و با توجه به مزیت‌هایى که هر استان دارد فراهم شود.

میرسلیم تصریح کرد: اجراى سیاست‌هاى اقتصاد مقاومتى کار ساده‌اى نیست و برنامه ریزى مستقلى مى‌طلبد که امیدواریم در چهارچوب برنامه پنج‌ساله ششم این کار به‌طور دقیق انجام گیرد. همین موضوع تا حدودى در آغاز کار، به برداشت‌هایى که از برجام و اجرایى شدن آن وجود دارد، برمى‌گردد.

وی ادامه داد: اگر خیلى امیدوارانه به برجام دل ببندیم ممکن است وقت زیادى را در انتظار اجرایى شدن عملى برجام از دست بدهیم که براى ما همچون سم مهلک است ولى اگر بخواهیم مستقل از برجام کار را شروع کنیم الزاماتى دارد که یک‌شبه آماده نمى‌شود زیرا زیرساخت کشور مهیاى آن نیست.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام گفت: کشور ما در شرایط کنونى هنوز وابسته به درآمد حاصل از فروش نفت خام است؛ البته دولت براى کاهش این وابستگى تلاش‌هایى را آغاز کرده اما واقعیت این است که تا استقلال بودجه جارى از درآمدهاى فروش نفت خام هنوز فاصله داریم.

میرسلیم تأکید کرد: اگر بخواهیم خود را از درآمدهاى حاصل از فروش نفت خام مستقل کنیم ناگزیریم به فکر جایگزین مناسب براى آن باشیم و اصل آن‌ جایگزینى اتکا به مالیات است و در اینجا دو مشکل وجود دارد؛ یکى شرایط رکود است که مانع تولید محسوب مى‌شود و باید با تدبیر مناسب از آن خارج شد و دیگرى نشت مالیاتى است که مانع تحقق درآمدهاى مالیاتى مى‌شود و سازوکار کنونى اخذ مالیات، مناسب کشورى که مى‌خواهد از فروش نفت خام مستقل شود، نیست. هنوز بسیارى گمان مى‌کنند که فرارکردن از پرداخت مالیات کار هنرمندانه‌اى است!

وی در ادامه افزود: نفت و گاز از مزایاى کشور ما محسوب مى‌شود ولى امروز سرنوشت غمبارى پیدا کرده است. تصور عمومى این است که نفت و گاز سوخت است و باید از آن به‌عنوان منبع تأمین انرژى استفاده کنیم و 95 درصد ساختار نفتى کشور بر همین مبنا تأسیس شده است و فقط 5 درصد‏ از نفت استخراجى براى تولید صد‌ها کالاى واسطه‌اى و محصول نهایى بادوام صرف مى‌شود که ارزش افزوده و اشتغال وابسته به آن معتنابه است.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی ادامه داد: مزیت واقعى نفت و گاز در کشور ما به‌طورى است که اگر به‌جاى استفاده سوختى از نفت، آن را تبدیل به محصولات بادوام کنیم با کمتر از یک‌دهم استخراج مقدار کنونى به ارزشى بیشتر از آنچه از صادرات نفت خام امید داریم، مى‌رسیم و به‌علاوه امکان اشتغال تخصصى و نیمه‌تخصصى فراوانى به وجود مى‌آید، در نتیجه هم صیانت از مخازن صورت گرفته و هم درآمد ملى افزایش یافته و به‌علاوه گامى اساسى در جهت خروج از رکود و بیکارى مزمن برداشته شده است، این یک جهتگیرى مهم است که حرکت به‌سمت آن طراحى و سرمایه گذارى مى‌طلبد و کار و کوشش نیاز دارد و با توجه به ساختار کنونى صنعت نفت و عادات مردم چندان ساده نیست ولى اگر محقق شود نتیجه درخشانى که سازگار با اهداف اقتصاد مقاومتى است به بار مى‌آورد.

میرسلیم درباره جایگزین مناسب نفت براى تأمین انرژى داخلى کشور گفت: خداوند متعال براى ما منابع انرژى تجدید پذیرى قرار داده است که به‌دلیل عرضه نفت و گاز ارزان تاکنون، نه فکر خودمان را معطوف چگونگى استفاده از آن انرژی‌هاى تجدید پذیر کرده‌ایم و نه با محاسبات اولیه سرمایه گذارى براى آن بصرفه بوده است(!)، مثلاً استفاده از انرژى خورشیدى در کشور ما براى کاربردهاى خانگى و تجارى، که بیش از 30 درصد مصرف انرژى کشور را تشکیل مى‌دهد، رایج نیست در حالى که با طراحى مهندسى مناسب ما مى‌توانیم ساختمان‌هایى داشته باشیم که در سال جمعاً موازنه انرژى آنها مثبت باشد یعنى نه‌فقط نیاز به سوخت گاز و نفت نداشته باشیم بلکه برق هم تولید کنیم و مازاد آن را به شبکه سراسرى بفرستیم.

وی ادامه داد: استفاده از انرژى باد، زمین‌گرمایى، توده زیستى و…، جایگاه مناسبى در کشور ما ندارد.در ترابرى بیش از 25 درصد‏ انرژى کشور مصرف مى‌شود با بازده بسیار ضعیف سرعت متوسط عبور و مرور شهرى که در حدود 15کیلومتر در ساعت است و معمولاً در هر سفر شهرى گرفتارى راهبندان وجود دارد که نتیجه آن احتراق سوخت و ائتلاف وقت و انتشار آلاینده‌ها است؛ چاره آن‌‌ همان‌طور که در سیاست‌هاى مصوب ابلاغ شده است اولویت دادن به ترابرى عمومى است به‌جاى استفاده از خودروی شخصى، اما در ده سال گذشته صنایع کشور کمترین همت را براى تغییر تولیدات خود از سوارى شخصى به خودروهاى متوسط و بزرگ عمومى صرف کرده است و لذا در شهر‌ها پل و زیرگذر و بزرگراه توسعه یافت و خیابان‌هاى ما تبدیل شد به توقفگاه‌هاى عمومى! اگر بخواهیم این روند اصلاح شود باید ساختارهاى خودروسازى در کشور متحول شود.

عضو مجمع تشخیص مصلحت نظام در خصوص سرمایه گذارى براى چنان تحولى، تصریح کرد: تحول از وضع نابسامان موجود به وضع مطلوب در مدت چند ماه میسر نمى‌شود؛ این تحول با زمینه‌هاى اقتصادى، فنى و فرهنگى که دارد، در میان‌مدت جواب مى‌دهد و باید در امتداد روند موجود به‌تدریج و با آماده شدن شرایط فنى و اقتصادى و فرهنگى، خود را با برنامه ریزى به وضع مطلوب برسانیم، این یک مثال از آن اقدام و عمل چندجانبه‌اى است که مقام معظم رهبرى بدان اشاره فرمودند.

میرسلیم در ادامه سخنان خود به کاهش استخراج نفت از برخی مخازن مشترک نفتی ایران با کشورهایی همچون قطر اشاره کرد و گفت: وضع موجود به‌طور خلاصه در بهترین شرایط به‌مفهوم مسابقه گذاشتن ما و قطر در تخلیه هرچه سریع‌تر مخازن مشترکمان به‌نفع کسانى است که علاقه‌مند هستند هرچه زود‌تر از این منابع راهبردی‌مان محروم شویم! کجاى این کار منطبق بر مصالح ملى ما و قطر است؟ در اینجا وظیفه‌اى براى مسئولان کشور در وزارت امور خارجه مطرح مى‌شود که در مذاکره با قطر به تفاهم براى صیانت از مخازن مشترکمان بیندیشیم و چاره‌جویى کنیم؛ این مذاکرات از آنچه براى برجام و انرژى هسته‌اى انجام گرفت پیچیده‌تر نیست.

وی افزود: براى نفت و عربستان نیز فرآیندى مشابه باید طى شود والّا همه تلاش‌هاى ما به‌ویژه با افت قیمت جهانى نفت به‌سود دشمنان و بدخواهانمان خواهد شد. البته ما در استفاده از درآمدهاى خود نیز داهیانه عمل نمى‌کنیم و با ادامه توزیع یارانه‌هاى نقدى اشتهاى مصرف را تشدید مى‌کنیم و تورم را دامن مى‌زنیم و رغبت به تولید را کاهش مى‌دهیم و خود را از منبعى که مى‌تواند مشوق تولید کالا و خدمات شود و به کاهش بدهى‌هاى دولت بینجامد محروم مى‌نماییم. این انحراف که از دوران دولت گذشته آغاز شد هرچه زود‌تر باید اصلاح شود.

رئیس شورای مرکزی حزب مؤتلفه اسلامی در پاسخ به سؤالی درباره علت عدم سوق دادن یارانه‌ها به‌سمت تولید گفت: اصلاً پرداخت یارانه باید به‌صورت نقدى قطع شود و فقط به‌صورت اعتبارى براى جبران افزایش قیمت سوخت و برق و آب و نان در اختیار گروه‌هاى محروم‌تر جامعه که داراى پرونده در کمیته امداد یا بهزیستى‌ هستند قرار گیرد و مابقى یارانه به‌صورت مشوق مالى براى افزایش تولید صرف شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: این نکته از نظر اقتصادى کاملاً مبرهن است ولى از نظر سیاسى چون امتیازى براى این دولت محسوب نخواهد شد (در مقابل دولت قبل که آن را اعطا کرد)، ممکن است گرایش سیاسى دولت به‌سمت عدم قطع یارانه نقدى باشد. در اینجا دولت باید بین منافع سیاسی خود، مصالح کشور و اقتضاى اقتصاد مقاومتى یکى را انتخاب کند که گزینه دوم البته سخت‌تر است. اینها نمونه‌هایی از الزامات اقتصاد مقاومتى و اهمیت جرأت کردن براى اقدام و تشویق همگان به همکارى عملى در زمینه‌اى است که هرچند سختى و فشار آن را باید در کوتاه‌مدت تحمل کرد اما عاقبت آن در میان‌مدت و به‌ویژه بلندمدت به‌نفع همه است.

انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری تسنیم

کد خبر: 4151

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید