خبر فوری

تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایران

هرمزبان:«ایران پساتحریم» مفهومی است که این روزها نقل محافل رسانه‌ای جهان شده، اما جالب اینکه حتی منازعات سیاسی اخیر کشورهای عربی با ایران نیز موجب نشده تا یک هفته‌نامه مستقر در دوبی، لب به تحسین جاذبه‌های دیدنی کشورمان باز نکند.

به گزارش پایگاه خبری هرمزبان، نشریه «عربین بیزنس» در گزارشی پرآب و تاب از جاذبه‌های دیدنی کشورمان، به معرفی 10 مکان دیدنی سرزمین پارسی پرداخته و هزاران سال میراث غنی و فرهنگ رنگارنگ را مورد تمجید قرار داده است.

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانباغ ارم

1. باغ ارم و خانه قوام

شاید باغ‌های «الحمرا»ی اسپانیا از همتایان ایرانی خود معروف‌تر باشند، اما براساس تاریخ معماری، این سازه‌های اروپایی با الهام از باغ‌های ایرانی ساخته شده‌اند. یکی از محبوب‌ترین باغ‌های ایران‌، باغ ارم است که در شیراز واقع شده. گفته می‌شود باغ و ساختمان اطرافش «خانه قوام»، در قرن سیزدهم میلادی توسط قبایل قشقایی فارس ساخته شده‌اند.

این‌ بناها بازسازی‌ها متعددی را طی دوران امپراطوری‌های مختلف پشت سر گذاشته‌اند و امروز یکی از سایت‌های ثبت‌شده در فهرست میراث جهانی یونسکو به حساب می‌آیند. نارنجستان قوام 132 اتاق دارد که دیوارهایش به اشعار حافظ، شاعر مشهور ایرانی مزین شده است.

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانکاخ گلستان

2. کاخ گلستان

یکی دیگر از جاذبه‌های ایرانی که جزو میراث جهانی یونسکو است‌، کاخ گلستان است که توسط سلسله قاجار در پایتخت ایران بنا شد‌. این مکان شامل چند کاخ‌، موزه و تالارهای متعدد است. کاخ گلستان برای تخت مرمر که به دستور «فتحعلی‌شاه» قاجار ساخته شده و تالار الماس که اتاقی مزین به آیینه‌هایی شبیه الماس است، شهرت دارد. این مجموعه دربردارنده اشیاء تاریخی بی‌شماری است. در یکی از تالارهای آن هدایای کمیابی که به پادشاهان قاجر و دیگر حکمرانان پارسی هدیه شده، نگهداری می‌شود.

3. مجموعه سعدآباد

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانکاخ سعدآباد

سعدآباد مجموعه سلطنتی دیگری‌ست که به موزه تبدیل شده. این کاخ مساحتی 104 هکتاری در منطقه کوهستانی و جنگلی دارد. سعدآباد خانه ییلاقی آخرین شاه ایران در دوره پهلوی است و در مجموع شامل 18 ساختمان است که هر یک نمایشگاهی سلطنتی از اتومبیل‌ها تا نقاشی‌های مینیاتور خانواده اشرافی را شامل می‌شود.

4. پیست اسکی دیزین

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانپیست اسکی دیزین

نه، اینجا سوییس نیست. ایران و بهتر بگوییم دیزین است. اما قبل از این که بزرگترین پیست اسکی ایران را معرفی کنیم، اجازه دهید بگوییم که فصل اسکی‌ در دیزین به دلیل ارتفاع این منطقه، بیشتر از زمان رایج در پیست‌های اکثر کشورهای اروپایی از اواسط نوامبر تا می طول می‌کشد‌. در واقع بالاترین ارتفاع آن یک هزار و 180 فوت است که آن را در فهرست یکی از 40 پیست مرتفع جهان قرار می‌دهد. دیزین در رشته کوه البرز در نزدیکی تهران قرار دارد و دارای اقامتگاه‌، هتل‌، ویلا‌، خانه‌های مسکونی و رستوران است.

5. موزه جواهرات ملی

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانموزه جواهرات ملی

این مکان که به نام موزه جواهرات هم شناخته می‌شود، دربردارنده مجموعه‌ای از تاج‌ها‌، تارک‌ها‌، شمشیر‌ها و دیگر اشیاء جواهرنشان است که با هزاران سنگ قیمتی پوشانده شده‌اند. این اشیاء در قرن شانزدهم توسط سلسله صفویان جمع‌آوری شدند تا گوشه‌ای از شکوه حکمرانان قرن‌های گذشته‌، حال و آینده را نمایان کنند.

6. پرسپولیس

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانپرسپولیس

پرسپولیس به معنای «شهر پارسیان»، پایتخت سلسله هخامنشی بوده که از سال 550 تا 330 قبل از میلاد در ایران حکومت می‌کردند. نام این مکان هم در فهرست میراث جهانی یونسکو ثبت شده. پرسپولیس در شهر شیراز واقع است. اگر این مکان را یکی از ماندگارترین سازه‌های تاریخ جهان بدانیم‌، دیدن آن از واجبات است.

7. میدان نقش جهان

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانمیدان نقش جهان

«نقش جهان» با 964 هزار فوت‌مربع مساحت، جزو میراث جهانی یونسکو است و شامل مسجد امام، مسجد شیخ لطف‌الله، بزرگترین مسجد ایران و همچنین بازار بزرگ اصفهان می‌شود. این میدان بیشتر به خاطر مسجد شیخ لطف‌الله که در سال 1590 میلادی توسط شاه عباس صفوی ساخته شده، شهرت دارد. تقریبا تمام بخش‌های این مسجد با موزاییک‌های دست‌ساز تزیین شده است.

8. آرامگاه حافظ

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانآرامگاه حافظ

«خواجه حافظ شیرازی» که با تخلص ادبی‌اش «حافظ» شناخته می‌شود‌، شاعر ایرانی بود‌ که سروده‌هایش تاثیر زیادی بر ادبیات پارسی گذاشته است. با وجود درگذشت او در سال 1390‌ میلادی، اشعارش همچنان به عنوان ضرب‌المثل و اصطلاح در زبان مدرن ایران به کار می‌رود.

در سال 1452 میلادی «بابور ابن بایسنقر» دولتمردی در امپراطوری تیموریان، ‌دستور داد ساختمانی گنبدی‌شکل به یاد حافظ روی قبر او بسازند. این سازه و قبر حافظ در باغ‌های مصلی که او در اشعارش به آن‌ها اشاره کرده‌، واقع است.

9. بازار بزرگ تهران

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانبازار بزرگ تهران

بازار بزرگ ایران، ‌بازاری تاریخی در تهران است که دیدن آن‌ برای گردشگران جزو بایدهاست. این مکان با راهروهایی متعدد بیش از 10 کیلومتر طول دارد‌ و محلی است برای فروش هر نوع جنسی، از طلا گرفته تا ادویه و فرش. بازار فرش جالب‌ترین آن‌هاست، چرا که ایران برای فرش‌هایش شهرت فراوانی دارد. گفته می‌شود قدمت سازه‌های شبیه بازار در ایران به 4000 سال پیش از میلاد برمی‌گردد.

10. جزیره کیش

 تمجید نشریه عرب‌زبان از زیبایی‌های ایرانجزیره کیش

نمی‌دانستید ایران جزایر تفریحی دارد‌؟ یکی از آن‌ها کیش است. سال 2010 کیش از سوی «نیویورک تایمز» به عنوان یکی از 10 جزیره زیبای جهان معرفی شد. این جزیره برای تجارت آزاد‌، سواحل ماسه‌ای و جاذبه‌های گردشگری همچون غواصی‌، جت‌اسکی و پارک دلفین‌ها شهرت دارد.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کد خبر: 3567

درباره مهدی کمالی

صاحب امتیاز و مدیرمسئول پایگاه های خبری هرمزبان و معلمان ایران، دانش آموخته کارشناسی ارشد تاریخ و فلسفه تعلیم و تربیت، علاقه مند به یادگیری و یاددهی. وبگاه شخصی: MahdiKamali.ir

دیدگاهتان را بنویسید